رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی و هفته ملی معلولان با ارائه آثار دانشآموزان با نیازهای ویژه در گروههای کمتوان ذهنی، آسیبدیده بینایی، شنوایی، طیف اتیسم، جسمی حرکتی و فراگیر- تلفیقی برپا شده است.
شهناز کریمی گفت: در نمایشگاه «فرصت رویش» دستسازههای دانشآموزان با نیازهای ویژه حاصل از رشته های تحصیلی و مهارتهایی که در کلاسهای فوق برنامه در مدارس آموزش دیدند از جمله گرافیک، باغبانی، خدمات اداری، خیاطی، هنر زندگی در خانه، مشبک بری، به نمایش گذاشته شده است.
وی افزود: در این نمایشگاه برخی از دانشآموزان با نیازهای ویژه همزمان آثاری را به صورت زنده اجرا میکنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران بیان کرد: همچنین در بخشی از این نمایشگاه، آثار فرهنگیان شاغل در مدارس استثنایی در زمینههای مختلف هنری و آموزشی ارائه شده است.
کریمی، هدف از برپایی نمایشگاه «فرصت رویش» را آگاهیبخشی به افراد جامعه و آشنایی آنان با توانمندی معلولان، ایجاد زمینه برای حضور آنان در جامعه، ارتقای اعتماد به نفس دانشآموزان با نیازهای ویژه و ایجاد پیوند میان دانشآموزان با نیازهای ویژه و عادی عنوان کرد و افزود: این نمایشگاه تا ۱۸ آذرماه برپاست و از همه دانشآموزان و فرهنگیان دعوت میکنیم تا از آن بازدید کنند.
وی گفت: همزمان با این نمایشگاه، بخشی از آثار دانشآموزان با نیازهای ویژه در جشنواره استانی دستاوردهای کانونهای فرهنگی و تربیتی شهر تهران در محل کانون فرهنگی و تربیتی آفتاب در مجاورت مرقد امام خمینی(ره) نیز به نمایش گذاشته شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، توسعه رشتههای تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه را از اهداف و برنامههای این نهاد عنوان کرد و افزود: مهر امسال هفت رشته جدید مانند طراحی طلا و جواهر، موسیقی، عروسکسازی، خدمات اداری، هنر زندگی در خانه در برخی از مدارس استثنایی تاسیس شده است و معتقدیم که دانشآموزان باید در رشتههایی که علاقهمند هستند و به بازار کار و اشتغال نزدیک است، تحصیل کنند.
کریمی بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، در طول سال نیز جشنوارههای فرهنگی، هنری، ورزشی و مهارتی در سطح مدارس، مناطق و استان برای ارتقای توانمندی های دانشآموزان با نیازهای ویژه برگزار میکند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به تحصیل حدود ۶ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در ۵۰ مدرسه دولتی و ۶ مدرسه غیردولتی اظهارداشت: ۸۶۰ دانشآموز در شاخه های کاردانش و فنی و حرفهای تحصیل میکنند.
وی افزود: حدود ۵هزار و ٢٠٠ دانش آموز با نیازهای ویژه نیز در مدارس عادی تحصیل میکنند که حدود ۳هزار و ۸۰۰ نفر از آنها دیرآموز و یکهزار و ۴۰۰ نفر تحت پوشش آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر قرار دارند.
کریمی با اشاره به فعالیت پنج مرکز دولتی و ۱۲ مرکز غیردولتی آموزشی، توانبخشی و مشکلات ویژه یادگیری در تهران گفت: حدود یکهزار و ۶۵۰ نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی به دانشآموزان خدمترسانی می کنند.