گرگان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که برای اطمینان خاطر بیشتر هر بیماری که کمترین علامت و شک ابتلا به آنفلوآنزا داشته باشد در مراکز درمانی استان بستری می‌شود از این روی تاکنون ۹۵۰ نفر پذیرش شده اند.

دکتر سراج‌الدین عارف نیا امروز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بستری شدن افراد مشکوک برای این است که اگر بیماری نسبت به دارو واکنش نشان داد یا مشکل خاصی پیش آمد، کادر درمانی بیمارستان بتوانند اقدام فوری و لازم را به منظور پیشگیری در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: شاید از مجموع حدود ۹۵۰ نفر افراد بستری‌ شده و مشکوک به آنفلوآنزا در استان ۱۰ تا ۲۰ درصد نیازمند مراقبت پزشکی بوده‌اند ولی برای اطمینان خاطر خانواده ها، همگی در مراکز درمانی پذیرش شدند.

وی اظهار داشت: از حدود ۴۲ روز قبل که آنفلوآنزا در گلستان شیوع پیدا کرد تاکنون ۱۰ تا ۱۵ نفر فوتی مشکوک به این بیماری در سطح استان گزارش شده اما ماحصل نمونه‌گیری آزمایشگاهی تایید شده مرگ هفت را تایید می کند که بطور میانگین تلفات در هر هفته تقریبا یک نفر بوده است.

عارف نیا یادآور شد: آنفلوآنزا و مرگ و میر ناشی از آن تنها مختص ایران نیست و بیشتر افرادی که براثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند سابقه بیماری‌هایی نظیر دیابت، قلبی و عروقی، دیالیز و غیره دارند و یا سالمند هستند و تلفات بدون زمینه بیماری قبلی بسیار نادر و اندک است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در کمیته پیشگیری و درمان آنفلوآنزای گلستان تصمیم گرفته شد تا از بیمارانی که در بیمارستان‌ فوت می‌کنند و یا بیمار بدحال و در شرایط خاص بحرانی و حتی با زمینه بیماری‌های قبلی و سن بالا آزمایش مخصوص گرفته شود تا آمار دقیق تری حاصل و شرایط بهتر مدیریت شود.

وی در خصوص وضعیت دارویی مورد نیاز آنفلوآنزا در گلستان گفت: مشکلی خاصی نداریم و یک محموله دارویی جدید طی ۴۸ ساعت آینده وارد استان خواهد شد و محموله دیگری برای بیماران سرپایی اواسط هفته آینده واصل می‌شود.

استان گلستان به مرکزیت گرگان حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت در سطح ۱۴ شهرستان و نزدیک به هزار روستا و آبادی دارد.