مجید تخت روانچی روز پنج شنبه با ارسال نامه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و «کلی کرافت» ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد، افزود: این کشورها با استناد به گزارشهای نامعتبر از شبکه های اجتماعی و گزارشهای منسوخ شده و ارجاع به اسناد نهادهایی همچون آژانس بین المللی انرژی اتمی تهیه شده است که از نظر فنی درباره موشکها صلاحیت ندارد.
وی با تاکید بر اینکه تهیه این نامه با انگیزههای سیاسی انجام شده است، ادامه داد: تمسک به معیارهای محدود در باشگاه اختصاصی رژیم کنترل فناوری موشکی و استفاده مکرر از اصطلاحاتی همچون "اگر" "ممکن" و "احتمالاً"، عدم اطمینان کامل را نشان می دهد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما بارها تاکید کردهایم که در پاراگراف ۳ پیوست ب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و رژیم کنترل فناوری موشکی و تعاریف آن هیچ گونه استنادی نشده است. علاوه بر این، تعریف و معیارهای موجود در رژیم کنترل فناوری موشکی حتی برای ۳۵ عضو آن از نظر قانونی الزام آور نیست، چه رسد به اینکه پذیرفته شده جهانی باشد.
تخت روانچی با استناد به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و عبارتهای به کار رفته که در طول مذاکرات به آن دست یافتهاند، تاکید کرد: با توجه به اینکه هیچکدام از موشکهای ایران مطابق این قطعنامه، قادر به حمل کلاهک اتمی طراحی نشده اند، بند ۳ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) به هیچ وجه فعالیتهای مربوط به موشکهای بالستیک معمولی را محدود نمیکند و در نتیجه فعالیتهای ایران نقض این قطعنامه محسوب نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ هنجار یا مقررات بین المللی درباره موشکها وجود ندارد، یادآور شد: هنگامی که موشک های قبلی پرتاب شده توسط ایران مورد بحث قرار گرفت، هیچ اجماعی در شورای امنیت در مورد چگونگی ارتباط این پرتاب با قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) وجود نداشت.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد همچنین ادعای سه کشور اروپایی را تحریف آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ دانست و گفت: در کمال تعجب، نویسندگان آن نامه همچنین ادعا کرده اند که "ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای (۲۰۱۵) که مانع انتقال فناوری موشکی از ایران است".
تخت روانچی با تاکید بر اینکه متن قطعنامه ۲۲۳۱ به همه کشورها برای همکاری در عرضه، فروش یا انتقال این مواد اجازه داده است، گفت: بسیار روشن است که همه کشورها می توانند در این فعالیتها مشارکت داشته باشند و تنها باید از قبل به اطلاع شورای امنیت برسانند.
وی افزود: با این وجود، تا به امروز برخی از اعضای غربی شورای امنیت به دلایل سیاسی روشن، مانع عملیاتی شدن مکانیزم لازم برای تصمیم گیریهای لازم برای اجازه چنین فعالیت هایی شدهاند که برای اجرای کامل و موثر همان قطعنامه ضروری است.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد با رد اتهامات نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت، ارتباط دادن پرتاب موشک ماهوارهبر به بند ۳ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ را تلاشی ناموفق دانست و خاطرنشان کرد: هیچ استناد ضمنی یا صریح در این بند وجود ندارد که مربوط به پرتاب ماهواره به فضا باشد. وسایل حمل ماهواره به طور ذاتی برای حمل کلاهک طراحی نمی شوند و ماهوارهبرهای ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.
تخت روانچی همچنین یادآور شد: در سال ۲۰۱۷ هم وقتی که موضوع ماهوارهبرهای ایران در شورای امنیت مطرح شد، هیچ اجماعی درباره چگونگی ارتباط دادن آن به قطعنامه ۲۲۳۱ به دست نیامد.
وی از جامعه جهانی خواست نسبت به رویکردهای سیاسی آمریکا و برخی کشورهای صنعتی به بهانه های واهی همچون نگرانی از گسترش سلاح و تهدید دانستن فناوریهای بی خطری همچون فناوریهای فضایی که برای توسعه اقتصادی-اجتماعی همه کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه حیاتی است، هوشیار باشند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد همچنین از دبیرکل این سازمان خواست با توجه به اینکه فعالیتهای مربوط به ماهوارهبرها و همچنین موشکهای بالستیک خارج از صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ و پیوستهای آن است، در گزارش های مربوط به این قطعنامه از پرداختن به چنین مواردی خودداری کند.
تخت روانچی تصریح کرد: ایران هیچگونه فعالیتی متناقض با بند ۳ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) انجام نداده است و با رد ادعاهای مطرح شده در آن نامه، بار دیگر تاکید می کنم ایران مصمم است با قاطعیت به فعالیت خود در رابطه با موشک های بالستیک و ماهوارهبرها ادامه دهد، که هر دو جزو حقوق ذاتی ایران تحت قوانین بین المللی و برای تامین امنیت و همچنین منافع اجتماعی اقتصادی ضروری هستند.