به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسترن محسنی درباره ضرورت آزادسازی باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز گفت: بحث باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز بحث جدیدی نیست و درباره آن صحبتهای زیادی شده است، اما این بحث از دید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن جهت در این مقطع زمانی مورد توجه ویژه قرار گرفته که ۵G پشت درها است.
وی افزود: همه مطلع هستند که حتی برخی از کشورها استفاده تجاری از ۵G را اخیرا آغاز کردهاند و بسیاری دیگر از کشورها، حداقل پایلوتهای بسیاری را در این حوزه اجرا کردهاند. بنابراین نمیخواهیم فرصتی را که یکبار در زمان توسعه ارتباطات همراه ۳G و ۴G میتوانست از طریق در اختیار گرفتن این باندها و با هزینه کمتر نصیب کشور شود را به هنگام توسعه ۵G از دست دهیم.
محسنی ادامه داد: خاصیت و مشخصه طیفهای فرکانسی بر این اصل استوار است که با رجوع به باندهای فرکانسی پایینتر، شعاع پوشش دهی سایتهای رادیویی افزایش مییابد؛ فرضا شعاع سلولی باندهای ۷۰۰ مگاهرتز در مقایسه با باند ۲۶۰۰ مگاهرتز؛ به سه برابر افزایش مییابد و به عبارتی با در اختیار داشتن این باند، بخش ICT با کاهش یک سومی سرمایهگذاری در بخش دسترسی شبکه همراه برای پوشش یک منطقه مشخص روبرو خواهد بود.
معاون امور رادیویی رگولاتوری افزود: حال تصور کنید در نقاطی که سرمایهگذاری از سوی اپراتور فاقد توجیه اقتصادی است و از طرفی توسعه شبکه و خدمات برای همه مردم مورد نظر دولت است؛ دسترسی به این باند، میتواند تا چه حدی پوششدهنده دغدغههای سرمایهگذاری و به تبع آن تأمینکننده اهداف توسعهای باشد.
وی افزود: در نقاطی که برای یک بنگاه اقتصادی توجیه کافی برای سرمایهگذاری وجود ندارد، دولت مجبور به تأمین هزینهها است تا فرصت یکسان را برای همه اقشار جامعه در دسترسی به خدمات ایجاد کند در حالیکه با در اختیار داشتن باندهای مذکور تا حدود قابل قبولی طرحهای توسعهای از منظر اپراتور توجیهپذیر و مقرون به صرفه خواهند بود.
محسنی با بیان اینکه یکی از فناوریهای اصلی که به دلیل ارزش افزودهای که عاید کشورها میکند و دنیا در این عصر به آن توجه ویژه دارد IOT است گفت: IOT چیزی نیست جز تأمین ارتباط هر شیء با شیء دیگر در هر مکان و هر زمان. تحقق این معنا یعنی دسترسی به ارتباطات مبتنی بر فناوریهای نوین ارتباطی در همه مناطق جغرافیایی مورد تقاضا و البته یکی از ابزارهای اصلی دستیابی به این نوع ارتباط دسترسی متولی مدیریت فرکانس کشور به باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز است.
وی تصریح کرد: توسعه ۵G و تحقق همه فناوریهای نوین مبتنی بر ۵G صرفاً از محمل و بستر باندهایی مانند ۳۵۰۰ مگاهرتز و ۲۶۰۰ مگاهرتز که عموماً ظرفیتسازی را برای شبکه تأمین میکنند نمیگذرد و زمان آن رسیده است که سازمان صدا و سیما با توقف کامل پخشهای آنالوگ خود؛ برابر توافقنامه GE۰۶ که توقف پخش سیگنالهای پخش همگانی(رادیو- تلویزیونی) را در ژوئن سال ۲۰۱۵ برای پذیرندگان این توافقنامه اعلام کرده است، پایبند بوده و نتیجه این اقدام که به تخلیه بخش وسیعی از باند UHF که هماینک در اختیار آن سازمان است خواهد انجامید را کشور هرچه سریعتر شاهد باشد و این فرکانسها به بخش ICT بهعنوان مدیریت کننده دیگر بخشها و صنایع کشور بازگردانده شود.
معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: پس از امضا توافقنامه GE۰۶ در سال ۲۰۰۶ و با توجه به ویژگیهای باند ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز؛ جامعه جهانی طی سه اجلاس بینالمللی ارتباطات رادیویی (WRC) در سالهای ۲۰۰۷، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ بر ضرورت استفاده از باند مذکور برای ارائه سرویس موبایل تأکید داشته است و نسبت به تخصیص تکههای مختلفی از باند مذکور مانند تکههای ۷۹۰ مگاهرتز تا ۸۶۲ مگاهرتز، ۶۹۴ مگاهرتز تا ۷۹۰ مگاهرتز و ۴۷۰ مگاهرتز تا ۶۹۴ مگاهرتز به سرویس IMT اقدام کرده است. اما متأسفانه اکنون کشور ما در زمره معدود کشورهایی است که از این باندهای فرکانسی برای IMT (ارتباطات بینالمللی موبایلی) بهرهای نبرده است؛ بهرغم آنکه کشور از امضاکنندگان توافقنامه مذکور بوده است.
محسنی افزود: از ۱۳ سال قبل تعاملات و مکاتبات متعددی با سازمان صداوسیما و البته دیگر سازمانها و نهادهای مربوطه صورت گرفته است و اگر بگویم کتابچهای از مکاتبات و پیگیریها در سازمان در این رابطه درست شده شاید تعجبآور باشد اما متأسفانه اینگونه است و بهرغم تمام آن اقدامات تا این مقطع زمانی، این باند در اختیار متولی اصلی آن قرار نگرفته؛ اما امیدواریم در شرایط فعلی کشور؛ سازمان صداوسیما با رویکرد تعاملی و نگاه سیستمی؛ موضوع را از نگاه کشوری مورد بازبینی قرار دهد و با توجه به آنکه ۵G به عنوان بستر انقلاب صنعتی چهارم مورد اقبال جوامع جهانی است؛ با تحقق موضوع digital dividend یا همان حرکت به سمت پخشهای تماماً دیجیتال تلویزیونی؛ نسبت به آزادسازی بخش اعظم باند موسوم به ۷۰۰ و بازگرداندن آن به متولی آن در جهت صرفه و صلاح کشور اقدام کند؛ تا محدودیت افزونتری در این شرایط که تحریمهای ظالمانه علیه کشور وجود دارد بر کشور و توسعه بخش ICT اعمال نشود.
معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اینکه به لحاظ قانونی صاحب اصلی این باندها چه کسی است، گفت: بر اساس قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه سازمان و همچنین قانون بیسیمهای اختصاصی و غیرحرفهای؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مدیریت فرکانس کشور را بر عهده دارد و همانگونه که در یک مقطع زمانی و حسب الزامات و نیازمندیهای آن زمان و برابر روالها و رویکردهای دنیا؛ برخی باندهای فرکانسی را در جدول ملی تخصیص فرکانس (Allocation Table) برای سرویس پخش همگانی در نظر گرفتیم، اینک نیز برابر نیازمندیهای جدید، تغییر تکنولوژی و راهبردهای بینالمللی مورد تایید، جدول ملی تخصیص فرکانس بهروزرسانی میشود. کما اینکه در انتهای سال گذشته ویرایش ششم این جدول در قالب کتاب جدول تخصیص ملی فرکانس مبتنی بر اجلاس WRC-۱۵ و قواعد ملی تهیه و نهایی شد و تقریباً از ابتدای سال جاری بر روی سایت سازمان بارگذاری شده است.
محسنی درباره ادعا و بهانه سازمان صداوسیما برای عدم آزادسازی باند ۷۰۰ و ۸۰۰ گفت: ادعا این دوستان آن است که این باند از آنِ صداوسیما است که ما بهعنوان سازمان و وزارت ارتباطات این موضوع را قبول نداریم و این باند و همه باندهای فرکانسی صرفاً میتواند از طریق مدیریت فرکانس هر کشوری برای تأمین اهداف و ارتباطات ضروری در بازههای زمانی مشخص به بهرهبرداران تخصیص یابد و اصولاً هیچ بهرهبرداری، مالک طیف فرکانس که مدتزمانی صرفاً استفادهکننده آن بوده، نیست و سازمان صداوسیما نیز از این قاعده مستثنی نیست و البته از دیگر موارد طرحشده از سوی سازمان صداوسیما، هزینه توقف پخش آنالوگ و رجعت کامل بهسوی پخش دیجیتال و تأمین فرستندههای دیجیتال است که از دید ما با توجه به بهرهای که آزادسازی این باند برای کشور عاید میشود؛ نباید این هزینهها ما را از آن هدف بزرگ و بهره عظیمی که برای کشور به همراه دارد باز دارد؛ کما آنکه در رابطه با این میزان هزینه هم راه صحبت، بحث و تصمیمگیری منطقی باز است.
وی تاکید کرد: البته این موضوع در حالی عنوان میشود که طبق اندازهگیریهای دو سال و اندی قبل توسط ما، سازمان صداوسیما از کمتر از ۲۷ درصد کل باند در اختیار آن سازمان استفاده میکند و آنهم در شرایطی که پخشهای آن سازمان تماماً دیجیتال نشده است و یقیناً با رجعت کامل به سوی پخش دیجیتال میزان بهرهبرداری آن سازمان از این باندها به مراتب کمتر هم خواهد شد.
معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: بنابراین طرح این موارد و ادلههایی که به آن اشاره شد به هیچ عنوان توجیهات این سازمان، برای عدم تخلیه باند قابل قبول تلقی نمیشود و لازم است هرچه سریعتر این مساله حل و فصل شود و این منبع کمیاب و بسیار ارزشمند برای استفاده بهینه و کارآمد به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بازگردد.
وی با اشاره به دور تازه مذاکرات وزارت ارتباطات با سازمان صداوسیما گفت: به نظر میرسد پس از وقفهای دور جدیدی از مذاکرات با سازمان صداوسیما در حال شکلگیری است که امیدوارم در این دور جدید و با رویکردی مثبت مباحث به صورت جدی و بر اساس و مدار تأمین رضایت هرچه بیشتر مردم و اعتلای کشور و فارغ از هرگونه وابستگی سازمانی و صرفاً با نگاه مبتنی بر بررسیها و مطالعات تجربه شده بینالمللی، بتوانیم گامی ارزشمند برای کشور برداریم و در کنار تأمین نیازمندیهای سازمان صداوسیما به نیازمندیها دیگر حوزهها و خواستههای مردم به نحو درست و البته در زمان درست پاسخ دهیم و از توسعههای بخش ICT عقب نمانیم.
محسنی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ میتواند به کاهش قیمت خدماتی که اپراتور ارائه میدهد بیانجامد گفت: یقیناً هر اقدامی که از هزینههای اپراتور بکاهد، میتواند منجر به کاهش قیمت خدمت ارائه شده از سوی اپراتور به مردم باشد و از آنجاییکه ایجاد سایت و تأمین پوشش ارتباطی برای اپراتور بهعنوان بزرگترین آیتم هزینهای محسوب میشود، چنانچه از طریق واگذاری باندهای با پوشش وسیعتر که منجر به کاهش نیاز به تعداد نصب سایتهای بیشتر میشود؛ هزینه اپراتور کاهش پیدا کند در نتیجه کاهش تعرفه ارائه خدمات به مردم از سمت اپراتور قابل حصولتر است.
وی افزود: تأمین پوشش وسیعتر از طریق باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز علاوه بر کاهش سرمایهگذاری، افزایش تعداد مشترکین و بهتبع آن افزایش درآمد برای اپراتور را به همراه دارد این یعنی فراهم کردن امکان سرمایهگذاریهای بعدی از سوی اپراتور و به عبارتی تسریع توسعه ارتباطات و فناوریهای مربوطه در کشور است.
معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اینکه بهترین زمان دسترسی به این باندها برای راهاندازی ۵G که منجر به عقب نماندن کشور از فناوریهای نوین هم بشود چه زمانی است گفت: زمان راهاندازی و توسعه ۵G سال ۲۰۲۰ تعیین شده است ولیکن در خبرها این روزها میشنویم که در برخی کشورها توسعه تجاری هماینک و قبل از شروع سال جدید میلادی ۲۰۲۰ اتفاق افتاده است؛ بنابراین با جمیع شرایط چنانچه بتوانیم تا دو سال آینده امکان ارائه فراگیر نسل پنج ارتباطات همراه یا همان ۵G را در کشور محقق کنیم یقیناً میتوانیم ادعا کنیم که از فناوری آنچنان عقب نیستیم و البته رسیدن به همین هدفگذاری دوساله، نیازمند تعیین تکلیف هرچه سریعتر و حداکثر یکساله باندهای فرکانسی موسوم به باند ۷۰۰ مگاهرتز بهموازات تأمین دیگر الزامات و المانهای موردنیاز برای توسعه ۵G است.