علیرضا مرامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح جزو برنامه ششم توسعه بود و باید اجرا میشد اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود، دولت میتوانست در زمان مناسبتتری آن را اجرا کند.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی و با توجه به اینکه مردم فشار اقتصادی زیادی را تحمل میکنند، اجرای طرح سهمیهبندی بنزین میتوانست به زمان دیگری موکول شود چرا که زندگی مردم را کمتر تحت تاثیر قرار میداد.
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان به موافقت اغلب کارشناسان اقتصادی با اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: طرح یاد شده نوعی جراحی اقتصادی بود که در کنار منافعی که دارد، حتما آسیبهایی نیز به دنبال خواهد داشت.
مرامی یکی از مزایای افزایش قیمت بنزین را کاهش قاچاق این سوخت در کشور اعلام کرد و گفت: پرداخت یارانه و بسته حمایتی معیشتی به اقشار ضعیف و پایین جامعه و محروم کردن طبقه متوسط به بالا از این حمایت ها از دیگر مزایای اجرای این طرح است.
وی پرداخت یارانه حاصل از افزایش قیمت بنزین به خانوادههای کم درآمد را در دراز مدت به نفع این اقشار دانست و اضافه کرد: با این وجود بهتر بود این طرح زمان دیگری و در اوضاع اقتصادی با ثباتتری اجرا میشد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه کردستان اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی کالاها از طریق خودروهای بنزین سوز حمل میشود، امکان افزایش قیمت چند درصدی اجناس وجود دارد البته میتوان از طریق نظارت دستگاههای متولی و اختصاص سهمیه بنزین به این خودروها، مانع از افزایش قیمتها شد.
براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز را آغاز کرد. بر این اساس، قیمت بنزین سهمیهای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان شد.