هادی مرزبان دکتر نون را به تالار وحدت میآورد
نمایش دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد با کارگردانی هادی مرزبان از اوایل اسفند ماه در تالار وحدت به صحنه میرود.
مرزبان از مدتها پیش قصد داشت این نمایش را اجرا کند و در مقطعی، تمرین آن را با بازی زندهیاد جمشید مشایخی آغاز کرد اما تمرین متوقف شد و حال بعد از سالها انتظار، بار دیگر پرونده این نمایش برای این هنرمند تئاتر باز شده است.
نمایش دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد که ماجرایی عاشقانه و سیاسی دارد، بر اساس داستانی به همین نام نوشته شهرام رحیمیان به صحنه خواهد رفت.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: اسفندیار و ملکتاج از کودکی چنان به هم علاقهمند بودند که دقیقهای از یکدیگر جدا نمیشدند و عشق آتشین آن دو به ازدواج انجامید. حال در کودتای ۱۳۳۲ از اسفندیار (دکتر نون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته میشود مصاحبهای ضد مصدق انجام دهد که صد البته با مخالفت او مواجه میشود. اسفندیار به زندان میافتد و ساواک برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل میشود و هر بار با مقاومت دکتر نون رو به رو میشود تا اینکه پای ملکتاج به میان میآید و جدال میان عشق و وفاداری به نخست وزیر آغاز میشود.
حامی برای مدرسه پینوکیو خواند
حامی، خواننده موسیقی پاپ کشور قطعهای با نام باغ پژمرده را برای نمایش مدرسه پینوکیو که به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی از ۱۷ آذرماه ساعت ۱۸ در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو به صحنه میرود، خوانده است. ترانه سرای این قطعه بابک صحرایی بوده و تنظیم ترانه را نیز رضا تاجبخش انجام داده است.
در این اثر نمایشی فرزاد حسنی، نورا هاشمی، بابک صحرایی، نیلوفر لاری پور، مروارید کاشیان، علیرضا میرزامحمدعلی، رازیما میرزایی، رویا دعوتی، سوزان صفانیا و فریبرز گلبن به ایفای نقش میپردازند.
مدرسه پینوکیو بر اساس برداشتی آزاد از رمان بختیار علی نوشته شده است و در خلاصه آن آمده است: الان چیز زیادی از اون مجموعه رخدادها یادم نیست، اما بهش میگفتن مدرسه پینوکیو!
علاقمندان جهت خرید بلیت این نمایش میتوانند به سایت تیوال و یا گیشه تماشاخانه نوفل لوشاتو مراجعه کنند.
شماره ۲۴۲ ماهنامه نمایش روی پیشخان
به گزارش روابطعمومی ادارهکل هنرهای نمایشی، جدیدترین شماره ماهنامه نمایش، ویژه آبانماه ۱۳۹۸ با نگاه ویژه به نمایشنامهنویس و نمایشنامهنویسی منتشر شد.
در همین رابطه در بخش ترجمه، مقالات مواد لازم برای نمایشنامهنویس شدن از نینا موریسن، نمایشنامهنویسان باید مزایا و منافع آموزش دادن را بدانند از فین کندی، نمایشنامهنویس، خلاقیت و جامعه: بازگشایی برای بازگشت از عدم اثری از سونی اودودو از کینگ آکان نائما ایو و اهمیتِ ناکامی: چرا نمایشنامهنویس باید با عدم استقبال مواجه شود از استیو واترز ترجمه و منتشر شده است.
مقالههای نوشتن از غلامحسین دولتآبادی، نمایش دینی مشهد در یک مکث/ نمایشهای دینی چهار دهه از دیدگاه نمایشنامهنویس از سعید تشکری، روایت فراموششدگان از رضا گشتاسب، کهن جامه خویش از علی رضایی و چرا نان نمایشنامه هنوز سر سفره ما نیامده است؟! از لیلی عاج نیز در همین راستا تألیف شده است.
گفتوگو با دیرده کیناهان با نام نمایشنامهنویس شدن شبیه چه چیزی است؟ و مصاحبه با ابوتراب خسروی تحت عنوان نوشتن حق هر کسی است که بخواهد بنویسد گفتوگوهای این بخش است.
نقد نمایشهای رگ، مغازه خودکشی، کریملوژی، لانچر پنج، مرغ دریایی من و حال همه ما خوب است در بخش نقد تئاتر قابل خواندن هستند. معزالدیوان فکری، هنرمند مؤثر در ایجاد تئاتر مدرن ایران، یادداشتی از پیمان شیخی است که آن را در این قسمت میتوان خواند.
بخش دوم مصاحبه نصرالله قادری با حمیدرضا نعیمی با عنوان گپوگفتی میان دو فنجان چای گفتوگوی ویژهای است که در شماره آتی، آخرین بخش آن منتشر خواهد شد. سرمقاله تئاتر و ایستادن روی میدان مین! از دیگر بخشهای شماره ۲۴۲ ماهنامه نمایش است.
نکوداشت این شماره به احمد کامیابیمسک اختصاص دارد که شامل مروری بر فعالیتهای او در زمینه تئاتر و یادداشتهایی از مصطفی مختاباد و ناصر حبیبیان و مصاحبهای با ایشان تحت عنوان در جستوجوی دوست میشود.
شماره ۲۴۲ ماهنامه نمایش ویژه آبانماه ۱۳۹۸ به مدیر مسئولی شهرام کرمی و سردبیری نصرالله قادری زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات ادارهکل هنرهای نمایشی در ۱۳۶ صفحه و با بهای ۱۰ هزار تومان برای علاقهمندان حوزه تئاتر چاپ و توزیع شده است.
هم اندیشی هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات با مدیر عامل خانه تئاتر
نخستین جلسه ی رسمی هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر با شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر به منظور دیدار و گفت و گو پیرامون نقشه ی ارتباطاتی تئاتر ایران در محل دفتر مدیر عامل خانه تئاتر برگزار شد .
شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر با بیان این مسئله که ما باید الگوهای فرهنگی مان را در برنامه ریزی ارتباطاتی تغییر دهیم عنوان کرد : عناصر زیر شاخه ی ارتباطات با وجود فضاهای سایبری به قدری گسترده شده اند که هر کدام به شکلی مستقل تخصصی شده اند و دیگر زیر مجموعه روابط عمومی قرار نمی گیرند وپر واضح در حال حاضر ما باید پارادایم هایمان را نسبت به روابط عمومی تغییر بدهیم .
وی ادامه داد : دراین تغییر یک جابه جایی ماهوی به وجود خواهد آمد که این جابه جایی ماهوی ، برنامه ریزی ارتباطی تئاتری ما را به این مسیر می برد که از زاویه ارتباطاتی موضوع را ببینیم وحتما در تغییر تعاریف مان نسبت به خودمان موثر خواهد بود .
گیل آبادی با تاکید براینکه در تئاتر باید به یک شبکه ارتباطاتی گسترده تبدیل شویم بیان کرد : در شغل روابط عمومی و ارتباطات اگر با نگاه ایجاد یک شبکه ی ارتباطی زنجیره ای (کارگردان ، بازیگر ، مخاطب و ...) پیشرو نباشید با چالش مواجه خواهید شد .
مدیرعامل خانه تئاتر افزود : طراحی شبکه ی ارتباطاتی اگر از همان ابتدا قبل از حتی تشکیل گروهی برای اجرای تئاتر با دقت و به درستی برنامه ریزی بشود مطمئنا در حوزه برندینگ و مارکتینگ و ... اثر تئاتری موفق خواهید شد. و با یک آمارگیری ابتدایی از وضعیت اجراهای اخیر روی صحنه به خوبی میتوان تشخیص داد چه کارگردانی نقشه ارتباطاتی دقیقی داشته و چه کارگردانی از این مسئله غافل بوده است .
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه کانون روابط عمومی خانه تئاتر باید دستاوردی بزرگ برای تئاتر ایران داشته باشد اذعان داشت : کانون روابط عمومی خانه تئاتر باید نقطه ی استراتژیک دقیقی را برای ادامه مسیر تئاتر کشف کند و در این راه حتما به تفکیک موضوع بر روی مارکتینگ تئاتر ، بازاریابی تئاتر ، ارتباط با تماشاگر و ... پژوهش ها و مقالاتی علمی و کاربردی مطابق با علم روز دنیا تولید کند که در نهایت به فهم نقشه ی ارتباطاتی تئاتر کمک خواهد کرد .
این مدیر و استاد علوم ارتباطات در پایان به مسئله ی رسیدن به گفتمان مشترک تئاتر با مخاطبانش اشاره کرد که : وظیفه ی روابط عمومی رسیدن به افکار عمومی هم راستا و گفتمان مشترک با مخاطبان تئاتر است ، متاسفانه ما با گروه های گفتمانی و یا خرده گفتمان ها در جامعه هدف که مخاطبان تئاترهستند مواجه هستیم و برای حضور آنها در سالنهای تئاتر، یک گروه تئاتری باید مخاطبی هم راستا با گفتمان خود را بیابد و مطمئنا در این مسیر با پلان ارتباطاتی دقیق محقق خواهد شد .
در انتها اعضای هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر، برنامه ریزی های راهبردی آموزشی و پژوهشی کانون را شرح دادند.
هیئت مدیره این کانون (به ترتیب الفبا)عبارتند از امیر پارساییان مهر، سارا حدادی ، ایلیا شمس ، زینب لک ، محمد وفایی و امیر قالیچی (علی البدل) و بازرس اصلی : مریم رودبارانی که پنجشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸ در خانه تئاتر انتخاب شدند ، مجمع عمومی این کانون به زودی برگزار می شود.