علیرضا کاظمی روز دوشنبه در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش سراسر کشور در بوشهر افزود: آنچه میتواند سلامت و سعادت در جامعه را تامین کند ایجاد ارتباط با خداست و کم رنگ شدن اعتقادهای دینی در جامعه امروز باعث افزایش آسیبهای اجتماعی شده است.
وی بیان کرد: تقویت فعالیتهای مربوط به نماز، اردوهای فرهنگی و تربیتی، برنامهها و مهارتهای گروهی، برگزاری برنامههای نشاطآور و شادی بخش گروهی در چارچوب ضوابط و مقررات در کاهش آسیبها موثر و بهترین راهبرد پیشگیری از آنها بهشمار میآید.
کاظمی مهمترین استراتژی آموزش و پرورش در کاهش آسیبها را توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت، توسعه مهارتها و توانمندیهای دانشآموزان و ایجاد نشاط و فعالیتهای نشاط آور و شادی بخش، توسعه فعالیتهای گروهی و اردویی و مشارکت و نقش پذیری دانشآموزان عنوان کرد.
وی تاکید کرد: منظور از فعالیتهای شادیبخشی و نشاطآور برنامههای معنوی است که تاثیر مستقیمی بر دانشآموزان دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: نقش و تاثیرگذاری برخی سرودهای حماسی در دوران انقلاب و دفاع مقدس کمتر از تجهیزات نظامی نبود به همین دلیل امروز نیز تدوین برخی سرودها لازم و ضروری است.
کاظمی اضافه کرد: در کنار استراتژی پیشگیرانه در حوزه آسیبها رویکرد درمان نیز ضروری است چرا که شناسایی، کمک و درمان برخی از فرزندان ما که دچار آسیب شده اند مهمترین اقدامی است که باید در حوزه درمان انجام شود.
وی با اشاره به اجرای طرح یاریگران زندگی بعنوان یکی از طرحهای مهم در حوزه پیشگیری گفت:درحوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بیش از هرچیز به آموزش در تمام پایهها نیاز داریم البته این آموزشها متناسب با سن دانشآموزان انجام میشود.
کاظمی در خصوص میز نماد گفت: میز طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) با رویکرد مطالبهگری و درک مشترک شکل گرفته است و تلاش میشود دانشآموزان آسیب دیده و یا در معرض آسیب شناسایی و از طریق دستگاههای عضو به آنان خدمات لازم ارائه شود.
وی با بیان اینکه اعتبار در بخش اجتماعی وجود دارد تاکید کرد: انتظار میرود در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی بهصورت نقطهای و اثربخش کارها را دنبال کنیم درهمین راستا 21 برنامه بعنوان آسیبهای اجتماعی ابلاغ شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: همه ما میدانیم کشور در شرایط سخت و جنگ اقتصادی قرار گرفته است برهمین اساس مطالبات و انتظارات از حاکمیت باید متناسب با شرایط باشد هرچند شرایط سخت است اما نبود اعتبار دلیلی بر بیکار نشستن ما بعنوان مسوولان تعلیم و تربیت نیست بلکه باید در حد توان و بضاعت برای تربیت نسل آینده و حفظ آنها از آسیبهای اجتماعی تلاش کنیم.
وی بر ضرورت فعالیت کانونهای فرهنگی و تربیتی و دارالقرآنها درکشور تاکید کرد و گفت: مدیران مدرسه باید فعالیتهای پرورشی را مانند فعالیتهای مدرسهای هدایت کنند و نباید از پرداختن به فعالیتهای پرورشی در مدارس غافل شد.