گنبدکاووس - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس درشرق استان گلستان اعلام کرد که از آغاز فصل کشت گندم و جو تاکنون ۶۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به زیر کشت این دو محصول رفته است.

غلامعلی نورا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که از سطح کشت شده فعلی ۴۰ هزار هکتار گندم و ۲۰ هزار هکتار جو می‌باشد که باتوجه به بارش بین ۶ تا ۱۰ میلی متری باران در ۴۸ ساعت گذشته، شرایط برای ادامه کشت این دو محصول در گنبدکاووس فراهم است.

وی با اشاره به قراردادهای منعقد شده برای کشت گندم و جو در سال زراعی جاری در گنبدکاووس بیان داشت که تا الان کشاورزان این شهرستان برای کاشت  افزون بر ۱۰۰ هزار هکتار گندم و ۲۲ هزار هکتار جو با مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس و مراکز خدمات آن قرارداد منعقد کرده‌اند. 

نورا ادامه داد باتوجه به زمان باقی مانده برای کشت گندم و جو که معمولا در منطقه گنبدکاووس تا پایان آذرماه می باشد و نیز باتوجه به مساعد بودن شرایط اقلیمی و رطوبت کافی در زمین، سطح کشت این دو محصول در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: آن دسته از کشاورزان گنبدی بویژه کشاورزان مناطق شمالی این شهرستان که زمین آنها رطوبت کافی برای کشت گندم و جو ندارد، نیز می‌توانند کشت این دو محصول را به صورت انتظاری انجام داده و منتظر بارش باران باشند زیرا با اولین بارش و رسیدن رطوبت به دانه، گندم و جو سبز می‌شود. 

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین از پایان مهلت کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: شرایط رطوبتی برای کشت این محصول فراهم نیست و کشاورزان می‌توانند درصورت تمایل، در دهه سوم دی ماه امسال نسبت به کشت این محصول اقدام نمایند.

نورا افزود: امسال کشاورزان گنبدی برای کشت حدود ۱۳ هزار هکتار دانه روغنی کلزا قرارداد منعقد کردند که تا الان حدود هفت هزار هکتار آن کشت شده و درصورت فراهم شدن شرایط می‌توانند نسبت به ادامه کشت اقدام نمایند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان در کشت سه محصول پاییزه بویژه گندم است که در دو سال اخیر رتبه اول تولید این محصول استراتژیک را در کشور داشته است.