اتاق بازرگانی خراسان رضوی روز پنجشنبه به نقل از غلامرضا شافعی در نخستین نشست استانی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی ICC در مشهد گزارش داد: اتاقهای بازرگانی بینالمللی (ICC) در کشورهای دیگر دارای جایگاه ویژهای در عرصه تصمیم سازی بوده و اثرگذاری فراوان بر رویکردها و سیاستگذاریهای دولتها دارند و از این منظر توسعه تعاملات ما با این اتاقها در کشورهای مختلف و توسعه دیپلماسی اقتصادی در این بخش میتواند به جهت دهی سیاستها در سطح بینالمللی نیز بیانجامد.
وی افزود: با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، دپارتمانی با محوریت حوزه اوراسیا در این اتاق تشکیل شده است که بخشی از اقدامات این دپارتمان بر توجه به ظرفیت استانهای مرزی کشور متمرکز خواهد بود.
شافعی پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را ظرفیت مهمی دانست که ماموریتهای اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) میتواند در راستای توسعه آن قرار گیرد.
وی ادامه داد: در شرایط تحریم، اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) باید نوک پیکان حرکت ما در مجامع بینالمللی باشد و به ارتقای دیپلماسی اقتصادی بخش خصوصی کشور کمک کند.
وی گفت: با وجود ظرفیت بسیار اتاق بازرگانی بینالمللی تاکنون از قابلیتهای آن به میزان لازم بهره نگرفتیم، به همین منظور توسعه فعالیتهای اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC)، به ویژه در سطح اتاقهای بازرگانی استانها با رویکرد منطقهای در دستور کار قرار گرفته است.
رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: اتاق بازرگانی بینالمللی در سالهای اخیر ارتباط گستردهای با اتاقهای بازرگانی جهان و سازمانهای بینالمللی نظیر سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی (WTO) و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) برقرار کرده و در نشستهای این مجامع مشارکت فعال دارد.
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) نیز در این نشست به تشریح برنامهها و اقدامات آتی این اتاق پرداخت و گفت: ICC را باید ماشین حرکت بینالمللی بخش خصوصی توصیف کنیم، بکارگیری ابزارها و ظرفیتهای این ساختار از اهمیت بسزایی برای اقتصاد کشور و بخش خصوصی فعال در آن برخوردار است و برای ما نیز یک ظرفیت خوب حتی در دوران تحریم به شمار میرود که باوجود فشارهای اقتصادی و سیاسی، از کارآمدی لازم برخوردار است.
محمد خزایی افزود: یکی از چالشهای امروز ما در حوزه تعاملات اقتصادی و دیپلماسی حاکم بر آن، ضعف آگاهی و تسلط بر برخی قواعد و حقوق جهانی در این بخش است، این امر حتی در بدنه کارشناسی دستگاههای دولتی متولی نیز قابل مشاهده است و بخش خصوصی هم از این مساله مستثنی نیست.
وی ادامه داد: عدم اشراف و تسلط به مسائل بینالمللی در حوزه های مختلف نظیر سرمایهگذاری و تعاملات تجاری به بروز چالشهایی منجر میشود و گاه زمینه ورود دلالها و واسطهها را به این بخش فراهم میکند.
وی گفت: امروز در عرصه تجارت جهانی، مقررات و قوانین بین المللی حاکم است و عمده کشورها به صورت یکپارچه از آن ها تبعیت می کنند، در واقع مرزها در این بخش برداشته شده و همه بازیگران، از قواعد جامع تبعیت میکنند، به این استناد نیز، تجار و سرمایهگذارانی در این عرصه موفق هستند که به مقررات بازی در سطح بین المللی آشنا و مسلط باشند.
خزایی به تشریح نقش اتاق بازرگانی بینالمللی(ICC) پرداخت و افزود: این ساختار به نوعی نماینده بخش خصوصی در جهان است و در راستای تسریع و تسهیل مراودات تجاری در سطح بینالمللی، از طریق تلاش در استانداردسازی سیاستها و مقررات می کوشد، این اتاق در سالهای اخیر ارتباط گستردهای با اتاقهای بازرگانی جهان از یک طرف و با سازمانهای بینالمللی موثر از سوی دیگر داشته است.
سفیر و نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: امروز ۴۵ میلیون شرکت و اشخاص حقیقی صاحب نام عضو اتاق بازرگانی بینالمللی هستند و بیش از سه هزار کارشناس فنی ماهر نیز در حوزه های گمرک، مالیات، سرمایه گذاری، تجارت و حقوق به این مجموعه سرویس میدهند، علاوه بر آن، «ICC» از طریق تشکیل کمیتههای ملی، فعالیت خود را در بیش از ۹۰ کشور جهان گسترش داده است.
وی گفت: سه سال پیش این ساختار به عنوان عضو ناظر مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد و گرچه نماینده آن، صاحب رای نیست اما در کمیسیونهای داخلی و حتی در جلسات مجمع عمومی حضور مییابد و این فرصت را برای انتقال و انعکاس نظرات جامعه زیرپوشش خود در اختیار دارد.
خزایی به اقدامات کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی ICC اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۹ کمیسیون ذیل این ساختار و در عناوین بانکی، تسهیلات گمرکی و تجاری، بیمه، حقوقی و داوری، اقتصاد دیجیتال، تجارت و سرمایه گذاری، مقررات و رویه های بازرگانی و محیط زیست و انرژی تشکیل شده که ظرفیت طرح و بررسی بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی در آنها وجود دارد.
وی ادامه داد: خروجی تصمیمات این کمیسیون ها نیز به منظور گرهگشایی از مشکلات اعضای این اتاق، به اشکال مختلف در دستگاه های متولی پیگیری خواهد شد، به همین منظور مذاکرات و تعاملاتی نیز با برخی دستگاههای دولتی داشتهایم، در این مرحله، تلاش ما، فعالسازی این کمیسیونهاست.
وی از حضور کمرنگ فعالان اقتصادی در بدنه اتاق بازرگانی بین المللی (ICC ) انتقاد کرد و گفت: این ساختار میتواند نقش بازوی ارتباطات خارجی بخش خصوصی ایران را ایفا کند، لذا عضویت اتاق های بازرگانی در آن از اهمیت بسیار برخوردار است.
خزایی افزود: در حال حاضر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی ۲۰۰ عضو دارد که این رقم در قیاس با تعداد اعضای اتاق های بازرگانی سراسر کشور و جامعه تجار فعال در بخش اقتصادی، بسیار اندک است.
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC)، برخی از خدمات این ساختار به اعضای خود را شامل ارائه آموزش در حوزه تعاملات تجاری بین المللی و قواعد فعالیت اقتصادی در عرصه جهانی، خدمات مشاوره ای و زمینه سازی برای حضور تجار و فعالان اقتصادی در عرصهها و رویدادهای بین المللی ذکر کرد.
وی ادامه داد: ازطریق مکاتبه با اتاق های بازرگانی سراسر کشور، از آنها خواستهایم نماینده خود را به کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) معرفی کنند، مقرر است از این پس، جلسات مستمر با این نمایندگان داشته باشیم، تعامل خود را با کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران نیز افزایش خواهیم داد و از دیدگاههای تخصصی آنها بهرهمند خواهیم شد.
خزایی برنامه دیگر خود را ایجاد نمایندگیهای منطقهای این کمیته ذکر و اظهار امیدواری کرد، با همکاری و همراهی فعالان اقتصادی بتوان از ظرفیت این ساختار در توسعه تعاملات اقتصادی کشور بهره گرفت.