پکن- ایرنا- خبرنگاران خارجی شرکت کننده در همایش «شهر و رسانه» که هم اکنون در پکن در حال برگزاری است از ظرفیت های تجاری و اقتصادی این شهر از جمله تالارهای بزرگ نمایشگاهی بازدید کردند.

به گزارش ایرنا گروهی از خبرنگاران و مدیران رسانه ای کشورهای مختلف که به دعوت چین در پکن حضور یافته اند در ادامه برنامه های خبری و رسانه ای از تالار بزرگ نمایشگاه شهر پکن، موزه راه آهن پکن، تالار بزرگ جن یانگ، مرکز فرماندهی ترانزیت ریلی و شمار دیگری از تالارهای نمایشگاهی پایتخت چین بازدید کردند.

خبرنگاران در جریان این بازدیدها توانستند تجربه عمیق تری از شهر پکن و برنامه ریزی های شهر بدست آورده و با ساختارهای این کلان شهر آشنا شده و از نزدیک به روند رشد و توسعه پایتخت چین آشنایی پیدا کنند.

تالار نمایشگاهی شهر پکن در حدود ۵ میلیون بازدید کننده در سال از چین و کشورهای دیگر دارد و یکی از مهمترین آثار توسعه پکن و از مراکز مهم فرهنگی این شهر به حساب می آید.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده،  پکن می خواهد تا سال ۲۰۵۰ میلادی به یک پایتخت بسیار پیشرفته با همزیستی مسالمت آمیز و استانداردهای بالای زندگی تبدیل شود و از شرایط بسیار مطلوب اقتصادی،  فرهنگی و اجتماعی برخوردار شده و از لحاظ ثبات اقتصادی و اجتماعی در رتبه های نخست دنیا قرار گیرد.

خبرنگاران و مدیران رسانه ای کشورهای حاضر در همایش از جمله نماینده ایرنا در جریان بازدید از راه آهن و موزه راه آهن پکن نیز با دستاوردهای بارز توسعه ریلی چین آشنا شدند.

این کشور نزدیک به ۱۳۲ هزار کیلومتر خط ریلی فعال دارد که ۲۹ هزار کیلومتر آن خطوط سریع و تندرو محسوب می شود و یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا در زمان حاضر در زمینه ساخت خطوط ریلی پرسرعت محسوب می شود.  

 همایش بین المللی «شهر و رسانه» با میزبانی شهرداری پکن و با همکاری اتحادیه خبرنگاران چین، انجمن دیپلماسی عمومی چین، اداره مطبوعات محلی و رادیو و تلویزیون پکن و با حضور نمایندگان رسانه های ۱۲ کشور مختلف از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از روز سه شنبه در پکن آغاز شد و تا روز شنبه آینده ادامه دارد.

در این همایش نمایندگانی از کشورهای برزیل، ایران، کوبا، اتیوپی، ژاپن، لائوس، ترکیه، نپال، پاکستان، اوکراین، روسیه و ویتنام حضور دارند.

هدف اصلی این همایش تبادل اطلاعات و تقویت همکاری های برد - برد است و برنامه ای برای رسیدن به راهکارهای نوین و جدید برای توسعه اجتماعی و شناساندن بیشتر شهر پکن به کشورهای دیگر محسوب می شود.