به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، دفتر حقوق بشر سازمان ملل با تبعیض آمیز خواندن قانون جدید شهروندی هند خواستار بررسی بیشتر این قانون شد.
"جرمی لورنس" سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: ما نگران این هستیم که قانون شهروندی جدید هند (اصلاحیه) ۲۰۱۹ از اساس ماهیت تبعیض آمیز دارد.
لورنس افزود: قانون جدید از جامعه مسلمانان مانند دیگر اقلیتهای مذهبی حفاظت نمیکند، در نتیجه تعهد هند به برابری در برابر قانون، که در قانون اساسی آن تصریح شده است، تضعیف میشود.
سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد: ما میدانیم که قانون جدید توسط دیوان عالی هند مورد بررسی قرار خواهد گرفت و امیدواریم که آن را با دقت در مورد سازگاری این قانون با تعهدات بین المللی حقوق بشر هند بررسی کند.
لایحه جنجالی شهروندی هند به دنبال اعطای حقوق شهروندی به اقلیتهای غیر مسلمان از کشورهای بنگلادش، پاکستان و افغانستان است که قبل از سال ۲۰۱۵ وارد هند شدهاند.
این لایحه ابتدا در سال ۲۰۱۶ در پارلمان هند مطرح اما به دلیل اعتراضات گسترده، رسیدگی به آن به زمان دیگری موکول شد. این لایحه بار دیگر توسط " آمیت شاه " وزیر کشور هند در پارلمان این کشور مطرح شده است و در مجلس لوک سابها (مجلس پایین) توانسته است ۳۱۱ رای موافق کسب کند.
این لایحه روز چهارشنبه در مجلس علیا هند نیز رای لازمه را به دست آورد تا مسیر ورود آن به قانون اساسی هند هموار شود.
اما با تصویب لایحه، مناطق مختلف هند از جمله شمال شرق این کشور شاهد اعتراضات گسترده و همچنین خشونت بود.
با توجه به مقامات در وزارت کشور هند، دولت این کشور بیش از ۵ هزار نیروی نظامی را از جامو و کشمیر به ایالت اسام منتقل کرده است تا خشونتها را کنترل کند.
نارندرا مودی نخست وزیر هند در پیامی خطاب به مردم شمال شرق این کشور اعلام کرده است که این لایحه هیچ حقوقی را از آنها سلب نمیکند و مردم آسام نباید نگران آینده خود باشند.
وزارت امور خارجه هند در ارتباط با این لایحه اعلام کرده است که لایحه شهروندی پروسه دریافت تابعیت هند برای اقلیتهای غیر مسلمان تعدادی از کشورهای همسایه از جمله بنگلادش، افغانستان و پاکستان را تسریع میبخشد.
وزارت خارجه هند همچنین تاکید کرده است که هر ملتی حق دارد که حقوق شهروندی خود را ثبت کند و از طریق سیاستهای گوناگون از حق قانونی خود در این خصوص استفاده کند.
چرا مسلمانان هند به لایحه شهروندی این کشور معترض هستند؟
منتقدان به این لایحه اعلام کرده اند که لایحه شهروندی هند بخشی از هدف حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) برای به حاشیه کشاندن بیشتر مسلمانان این کشور و نقض اصول سکولار در جامعه هند است.
به گفته معترضان، مسلمانان هم اکنون در هند مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و گروه های هندو چندین فرد مسلمان را به اتهام های ثابت نشده به قتل رسانده اند و این لایحه مسلمانان هند را آسیب پذیرتر می کند.
منتقدان این طرح همچنین معتقدند که به نظر می رسد دولت "قصد دارد تا تغییرات بزرگی را در جامعه هند ایجاد کند.
بسیاری از افراد این سوال را مطرح کرده اند که چرا دولت هند تنها اقلیت ها متعلق به سه کشور افغانستان، بنگلادش و پاکستان را مطرح کرده است در صورتی که اقلیت ها در سایر کشور های همسایه هند مانند تامیل در سریلانکا نیز با آزار و اذیت مواجه هستند.
اسد الدین اویسی یک نماینده پارلمان هند گفت: این لایحه بدتر از قوانین هیتلر است و قصد دارد تا مسلمانان هند را بی هویت و بی کشور سازد.
کارشناسان حقوقی معتقدند که این لایحه بند ۱۴ قانون اساسی هند را نقض می کند. این بند حق برخورداری از حقوق مساوی و عدالت برای همه را تضمین می کند.
فیضان مصطفی یک کارشناس قانون اساسی هند این لایحه را بسیار محدود کننده خواند و گفت: ما تابعیت خود را بر اساس مذهب دریافت نمی کنیم. قانون اساسی هند هرگونه تبعیض بر اساس مذهب را ممنوع کرده است. با تمایز مهاجران غیرقانونی بر اساس دین، لایحه پیشنهادی ساختار اساسی قانون اساسی هند را نقض می کند.
وی افزود: اگر از طریق این لایحه دولت هند می خواهد به اقلیت های کشورهای همسایه که جانشان در خطر است تابعیت بدهد، چگونه می تواند مسلمانان روهینگیا در میانمار که بسیار مورد ظلم واقع شده اند را نادیده بگیرد. همچنین دولت هند چگونه می تواند مسلمانان شیعه در پاکستان را نادیده بگیرد.
دلیل اعتراض مردم شمال شرق هند به این لایحه چیست؟
مردم هند در ایالت های شمال شرقی از جمله آسام و تریپورا تاکنون به شدت با این لایحه مخالفت کرده اند. اعتراض ها در ایالت آسام به خشونت کشیده شده است و به گفته مقامات هندی تاکنون ۴ نفر در اعتراضات کشته شده اند. همچنین اعتصاب و اعتراض در ایالت آسام سبب لغو سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به این ایالت شده است.
مردم ایالت های شمال شرق هند نگرانند که جمعیت مهاجران غیر قانونی غیر مسلمان از کشور های همسایه هند از جمعیت بومی این منطقه فراتر خواهد رفت و به این ترتیب زبان های بومی، فرهنگ محلی نابود خواهد شد.