به گزارش روز شنبه گروه دانشگاه و آموزش، سید مصطفی آذرکیش با بیان اینکه از هر اقدامی برای آموزش نیروی انسانی کارآفرین در آموزش و پرورش استقبال می کنیم، اظهار داشت: پیش نویس برنامه جامع کارآفرینی آماده شده البته این بخشی از کار است و توسعه و آموزش مربیان از طریق مرکز نیروی انسانی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجام می شود.
وی درباره این سوال که آیا می توان برای ۵ تا ۷ هزار معلم کارآفرین تفاهم نامه ای با وزارت کار امضا کرد نیز گفت: براساس بیانیه و ماموریت سند تحول همچنین با استناد به فصل ۸ این سند، باید این سوال اینگونه مطرح شود که آیا دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی و غیردولتی در تربیت کارآفرین با آموزش و پرورش همکاری داشته اند؟
آذرکیش ادامه داد: این به ما کمک می کند که دریابیم امروزه آموزش و پرورش در دهه ۷۰ جلوتر از نظام آموزش وارد کارآفرینی به عنوان یک رویکرد شده است.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش با موضوع "آیا مدارس، کارآفرین تربیت می کنند" اضافه کرد: مجموعه ای از عوامل در تربیت کارآفرین موثر است ما با تفاهم نامه دانشکده کارآفرینی که در سال ۹۲ امضا شد این طرح را در چند استان به مرحله اجرا رساندیم.
مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این برنامه شاید این موضوع مهم باشد که از دانش آموز وارد شده به دوره دبستان تا پایان دوره متوسطه دوم هر فردی تربیت کنیم اما این افراد توانمندی مهارتی ندارند و سالانه هزینه بسیاری صرف آموزش می شود و دانش آموزان نیز زمان زیادی را در کلاس درس می گذرانند اما مهارت لازم را به دست نمی آورند.
رحیم سرهنگی با اشاره به اینکه برخی خانواده ها به دلیل حاکم بودن این شرایط به فرزندان خود اجازه تحصیل نمی دهند و این موضوع بسیار تلخی است، ادامه داد: در مدارس مهارت خاصی به دانش آموزان آموزش داده نمی شود حال آنکه باید یادگیری آنان در کلاس درس منجر به مهارت های ساده و پیچیده مانند کارآفرینی باشد، امری که اکنون محال است.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش موافق آموزش ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در باشگاه کارآفرینی نیست، درصورتی که آموزش این تعداد از دانش آموزان به صورت آزمایشی است و باید تفاهم نامه آن با معاونت متوسطه امضا شود.
وی با اشاره به اینکه در کارآفرینی ما قائل به ارزشیابی با استفاده از نمره نیستیم و ارزشیابی باید حذف شود، کارآفرین را فرد نوآوری دانست که کسب و کار متفاوت انجام می دهد و ارزش آفرین است.
مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار بیان داشت: در کلاس های کارآفرینی و مهارت محور باید رفتار دانش آموز تغییر کند و در اینجا معلم محور نیست بلکه کلاس دانش محور و معلم تسهیل گر است.
سرهنگی خاطرنشان کرد: براساس تئوری های یادگیری باید دریابیم که دانش آموز مهارت را چگونه و از چه منبعی فرا گرفته است عده ای می گویند نوآوری از تحلیل بیرون می آید اما واقعا اینگونه نیست بلکه نوآوری از چرخه یادگیری بیرون می آید. همانگونه که از لابلای کتب دینی و بینش، انسان بااخلاق تربیت نمی شود از درون کتاب کارآفرینی هم با این سبک، کارآفرین بیرون نمی آید.
وی با بیان اینکه آغاز کارآفرینی باید از دوره ابتدایی باشد و از پایه یازدهم بسیار دیر است، اضافه کرد: باشگاه نوآورانه در پنج استان راه اندازی شده است و برای پیش برد کارها، پنج هزار مربی برای این باشگاه در نظر گرفته خواهد شد.
آموزش بیش از ۳ هزار نفر در باشگاه کارآفرینی
مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا وظیفه آموزش و پرورش تربیت شهروند کارآفرین و نوآور است، گفت: تربیت کارآفرین و ارتقای فرهنگ یک فرایند زمان بر است و در یک نظام تربیتی محقق نمی شود این کار توسط یک ارگان صورت نمی گیرد چراکه زیربنای کارآفرینی خلاقیت و نوآوری است که در دوره های ابتدایی و متوسطه بیشتر شکل می گیرد.
افشار بهمنی افزود: اگر کتاب و برنامه درسی زیرساخت تربیت شود کارآفرینی را محقق می سازد و توانمندسازی نیروی انسانی در دفتر توسعه کارآفرینی شکل می گیرد.
وی ادامه داد: فعالیت های باشگاه کارآفرینی امکان ارائه آموزش به سه هزار و ۵۰۰ دانش آموز را دارد حال آنکه تعداد کل دانش آموزان حدود ۱۵ میلیون نفر است.
مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش اضافه کرد: سند گام دوم راه هایی را برای حل این مسئله باز کرده است اما در ۴۰ سال گذشته خواسته و ناخواسته تمامی مطالبات به سمت آموزش و پرورش بوده است.
بهمنی افزود: آموزش و پرورش آمادگی هرگونه همکاری از برنامه درسی تا مدرسه را دارد و اکنون نیز طرح ویژه مدارس ابلاغ شده که ۲ ساعت از مدرسه برای فعالیت های میان رشته ای آزاد در نظر گرفته شده است.
مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد فرهنگیان رویکرد ارزشی - تربیتی است، گفت: نظام برنامه ریزی درسی یک نظام پویا و به روز است و صرفا روی کتاب توجه ندارد اگر این کتاب را با کتاب کارآفرینی سال ۷۹ مقایسه ای داشته باشیم تفاوت های آن کاملا مشخص می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید به رویکردهای تحولی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و عناوین کتب درسی توجه شود، اضافه کرد: در سازمان با اعمال رویکرد جدید، بسته یادگیری تدوین شد که رکن اصلی آن پوشه کار هنرجویان است و اکنون بین ۵ تا ۷ هزار معلم این کتاب را درس می دهند.
بهمنی گفت: درباره معلم محور بودن باید گفت که ریشه مشکلات، زیرساخت های پژوهشی، داده ورزی، مدیریت منابع، فضا و تجهیزات است و استانداردهای برنامه درسی متکی به یک فرد نیست بلکه به صورت گروهی تولید می شود و اکنون ۶۱۷ عنوان تولید محتوا شده و بیش از ۱۷۰۰ نفر در آن مشارکت داشته اند.
وی یادآورشد: در سازمان پژوهش انواع تفکر انتقادی، طراحی و خلاقیت از پایه اول ابتدایی نهادینه شده و بر حوزه های تربیت و یادگیری توجه بیشتر داریم تا در برنامه درسی از همان ابتدای تحصیل افراد نوآورانه و کارآفرینانه تربیت کنیم.