محسن حاجی میرزایی روز شنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی افزود: انگیزه و تلاش خانواده ها به این موضوع کمک می کند که پژوهش در آموزش و پرورش رونق گیرد. من از خیرانی که برای مدرسه سازی کمک می کنند، به امر پژوهش یاری دعوت می کنم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: همچنین خیران را به امر تجهیز مدارس دعوت می کنم تا محیط مناسب تری برای دانش آموزان ایجاد شود، اما معتقد هستم همه باید دست به دست هم دهیم تا این کاستی ها به تدریج رفع شود.
وی با بیان اینکه برنامه های خاصی برای تجهیز این پژوهش سراها داریم، تصریح کرد: سال گذشته این برنامه اجرا شد. از میان ۷۵۰ منطقه، حدود ۶۵۰ منطقه اکنون پژوهش سرا دارند و به تدریج همه مناطق به پژوهش سرا مجهز خواهند شد. امیداست پژوهش سراها فقط مختص دانش آموزان خاص نباشد و همه دانش آموزان برای پژوهش مجال کافی در اختیار داشته باشند.
حاجی میرزایی اظهار داشت: امید است روزی همه دانش آموزان پژوهنده باشند، در دوره ابتدایی پایه اول طرح داستان نویسی و سفرنامه نویسی را داشتیم که دانش آموزان اقبال خوبی به این برنامه داشتند و برگزیدگان این بخش نیز معرفی شدند.
وی خاطرنشان کرد: برای پایه های بعدی نیز جشنواره جابربنحیان برگزار می شود که نمونه ای از جشنواره خوارزمی است و کار علمی دانش آموزان و خلاقیت ها و پژوهش های علمی آنها بررسی و داوری می شود. در این گروه نیز هرساله برگزیدگان معرفی می شوند.
حاجی میرزایی ادامه داد: برای دوره متوسطه هم جشنواره خوارزمی در نظر گرفته شده که یافته ها و پژوهش های علمی و تحقیقات دانش آموزان در موضوعات مختلف ارائه و بررسی می شوند و به میزان قابل توجهی ذهن دانش آموزان را به موضوع پزوهش معطوف کرده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: پژوهش یک یادگیری است علاوه بر دانش پژوهیدن، بایستی انگیزه لازم برای پژوهش و موضوع مناسب برای تحقیق را دریافت کنند. دانش آموزان برای اینکه رسالت خود را بهتر انجام دهند، نیازمند این هستند که به پژوهش توجه ویژه داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که وزارت آموزش و پرورش برای کاربردی شدن ۲۴ طرح برگزیده دانش آموزان سراسر کشور چه برنامه ای دارد، اظهار داشت: این طرح ها مناسب با موضوعات نقطه آغازی است بر اینکه دانش آموزان طعم شیرین پاسخ گرفتن از پژوهش های خود را دریافت کنند. برگزاری چنین جشنواره ای انگیزه خوبی برای تقویت این فرهنگ در میان دانش آموزان است.
حاجی میرزایی ادامه داد: به یقین مطالبی که قابلیت کاربردی داشته باشند، حتما مورد استفاده قرار می گیرند. تاکید بر این است که تحقیقات باید به سمت تحقیقاتی که معطوف به مسایل خاص و مشخص است هدایت شود تا از پاسخ این تحقیقات استفاده شود.
وی در پاسخ به این سوال که دانش آموزان توانمند و پژوهشگر مشکلات جدی خود را کتابخانه، آزمایشگاه و پژوهش سرای مناسب می دانند، چه برنامه ای برای تجهیز این مراکز دارید؟ افزود: مدارس باید از حیث تجهیزات و دسترسی به فناوری نو موقعیت مناسبی داشته باشند و حتی از آزمایشگاه های مناسب برخوردار باشند. تلاش ما این است که به این سمت حرکت کنیم.
بوفه های مدارس از مراکز رسمی اقلام مورد نیاز دانش آموزان را تهیه کنند
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره ماجرای وجود کیکهای مشکوک در مدارس و تمهید این وزارتخانه برای پیگیری اینگونه مسائل، گفت: این کیکها لزوما در مدرسه یافت نشده است. در برخی از استان ها داخل بعضی از کیک ها قرص هایی قرار داده شده و بررسی ها نشان می دهد این کار در فرآیند تولید اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: این قرص ها تغییر شکل و رنگ نداشته است. بنابراین در فرایند تولید وارد کیک ها نشده بود و با توجه به این شرایط توصیه ما به همه مدارس این است که بوفه های مدارس منحصرا از مراکز رسمی توزیع، اقلام مورد نیاز دانش آموزان را خریداری کنند و اولیا هم این اقلام را کنترل کنند، چون خوراکی هایی که چنین تغییراتی در آن ایجاد شده است قابل مشاهده بوده و کاملا قابل دسترسی است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: مسئولان امنیتی هم درصدد پیدا کردن عوامل این کار هستند.
وزیر آموزش پرورش در ادامه درباره وضعیت پرداخت حق التدریس ها نیز اظهار داشت: هدف ما این است که هیچ پرداختی در آموزش و پرورش به تعویق نیفتد. خوشبختانه برای سال قبل تمهیدات لازم انجام شد و امسال هم هماهنگی هایی شد تا در ماه های آینده به سرعت کاستیهای قبلی را جبران کنیم.
مراسم تجلیل از ٢٠ نفر از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی امروز با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مدرسه پسرانه نمونه دولتی فرهنگ برگزار شد.