منصور غلامی روز شنبه در حاشیه جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: از آنجا که درآمد دولت محدود شده، توزیع منابع دولتی نیز محدود است ولی امیدواریم این موضوع با تخصیص بودجههای در نظر گرفته شده برای دانشگاهها سبب کاهش نگرانیها شود.
وی ادامه داد: هرچند شرایط فعلی کشور خاص است و باید امیدوار بود که از این مرحله عبور کنیم.
پژوهشگاههای تخصصی در حال ساماندهی است
وزیر علوم همچنین در جمع خبرنگاران درباره اینکه این وزارتخانه چه برنامهای برای پژوهشگاهها دارد؟، افزود: براساس مصوبه شورای عالی اداری دستگاه های اجرایی نباید پژوهشگاه داشته باشند البته پژوهشگاههای وزارت نفت، قوه قضاییه، صدا و سیما و بخش دفاعی در این موضوع مستثنی هستند.
غلامی تصریح کرد: فعالیت نکردن پژوهشگاهها به صورت عمومی و انجام کار تخصصی در آنها، درحال سازماندهی است.
وی همچنین گفت: پیش از این پژوهشگاهها پذیرش دانشجو داشتند که این موضوع ممنوع شد. هرچندکه اگر قرار به جذب دانشجو نیز باشد این کار با مسئولیت دانشگاه دیگری محقق میشود.
وزیر علوم ادامه داد: پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم نیز باید تخصصی عمل کرده و دانشجوی آنها به سمت دانشجوی مشترک با سایر دانشگاهها هدایت شوند تا سبب انجام کار تخصصی و دوری از پراکنده کاری شود.
پیشنهاد سهمیه بندی کنکور هنوز نهایی نشده است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین درخصوص ساماندهی سهمیه های کنکور اظهارداشت: وزارت علوم به دولت در خصوص چگونگی اجرای سهمیهها لایحه ای ارائه داده تا نگرانیها در این باره بر طرف شود. غلامی تصریح کرد: این لایحه در حد پیشنهاد است تا در صورت تصویب در هیات دولت برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارجاع شود.
وی به موضوع ادامه فعالیت پردیس ها اشاره کرد و افزود: طرحی به نام ساماندهی آموزش عالی کشور مطرح شده که در مرحله اول این طرح دانشگاههای دولتی را در زیر شبکه علمی کشور تعریف میکند و این شبکه استان به استان است تا در نهایت یک منطقه شکل بگیرد. زیرا هدف این است که مراکز کوچک توسط مراکز بزرگ حمایت شوند و از پراکنده گزینی دوری کرده تا سبب کیفی سازی آموزش و پژوهش شوند.
وی در خصوص بومی گزینی نیز اظهار داشت: برای بومی گزینی باید لایحه جدا ارائه داد که مخالف و موافق زیادی هم دارد و پس از رسیدن به نتیجه اعلام خواهد شد.
تحول در آموزش و پرورش به سرعت امکان پذیر نیست
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که تحولات در آموزش و پرورش را چگونه ارزیابی می کند؟، گفت: آموزش و پرورش رویکرد جدیدی برای تربیت دانش آموزان ارائه میدهد البته تحول یک شبه رخ نمیدهد و نیاز به زیر ساختهای زیاد و اصلاح محتوای فعالیتهای آموزشی و پرورشی و آشنایی معلمان و مربیان با روشهای جدید است.
غلمی ادامه داد: سایر سیستمها مانند دانشگاه نیز باید به روز و متحول شوند تا بتوانند بر روی دانش آموزان اثرگذار شوند.
دانش آموزان صاحب ایده حمایت میشوند
وی همچنین در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه باید از دانش آموزان ایده پرور و پژوهش محور حمایت شود، خاطرنشان کرد: این حمایت از سوی وزارت آموزش و پرورش باید انجام شود و وزارت علوم نیز در همین راستا مراکز رشد را راه اندازی کرده تا ایدههای جدید حمایت شوند.
وی افزود: این مراکز رشد با در اختیار قراردادن فضا و کمک مالی به دانش آموزان و دانشجویان دارای ایده، سبب می شوند تا آنها پس از به نتیجه رساندن ایده خود، در جامعه کارآفرین شده و به خود و کشور کمک کنند.
جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی امروز با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پروش در دبیرستان پسرانه فرهنگ برگزار شد.