تهران-ایرنا- وزیر نفت تاکید کرد:‌ اکنون می‌توانیم صادرکننده فرآورده‌های نفتی باشیم که این امر به دلیل رونق گازرسانی و همچنین توسعه پارس جنوبی محقق شده و پیامد صرفه جویی در مصرف سوخت مایع و ایجاد فرصت صادراتی را فراهم ساخته است.  

«بیژن زنگنه» امروز (یکشنبه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی دوگانه‌سوزکردن خودروهای عمومی بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت، ضمن تشکر از همه افرادی که در این روزها زحمت کشیدند تا طرح سی ان جی سوز کردن خوردوهای عمومی به نتیجه برسد، افزود: وزارت کشور، سازمان برنامه وبودجه، بانک ملت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این زمینه سهم داشتند تا مصوبه شورای اقتصاد در دو روز تصویب و ابلاغ شود.

وی نقش بانک ملت در توسعه صنعت نفت را یادآور شد و اضافه کرد: دو گانه سوزسازی خودروهای عمومی مصداق اجرای اقتصاد مقاومتی است و با اجرای این تفاهم‌نامه، ۶۵۰۰ میلیارد تومان پول خالص در کشور هزینه می‌شود که به معنای ایجاد تقاضای کار در داخل است.

به گفته وزیر نفت، تقاضای ۶۵۰۰ میلیارد تومانی تولید جدید در کشور ایجاد می‌شود که در بخش‌های مختلف تاثیرگذار خواهد شد و برای اجرای این طرح، طراحی خوبی شده تا مردم کمترین بروکراسی را داشته و درگیر تامین مالی و وام نباشند.

زنگنه با بیان اینکه امکان اجرای این طرح به دلیل نبود مزیت رقابتی بین بنزین و سی ان جی در گذشته وجود نداشت، گفت: اکنون سی ان جی که معادل یک لیتر بنزین است ۶۰۰ تومان قیمت دارد و با توجه به قیمت ۱۵۰۰ تومانی بنزین سهمیه‌ای و سه هزار تومانی بنزین‌آزاد، برای صاحبان خودرو جذابیت دارد.

وی افزود: براساس توافق با سازمان استاندارد، راه را برای سایر خودروها نیز که می‌خواهند دوگانه‌سوز شوند، باز شده و اکنون ۲۶۰۰ جایگاه روزانه معادل ۲۲ میلیون لیتر بنزین، سی ان جی تحویل می‌دهند.

زنگنه تاکید کرد: تعداد جایگاه های موجود می‌تواند دوبرابر این میزان سوخت توزیع کند، بنابراین نیاز به جایگاه جدید وجود ندارد، اما چنانچه لازم‌ باشد باز هم جایگاه ساخته خواهد شد.

وی گفت: راه حل مدیریت مصرف سوخت، درساخت پالایشگاه نیست، زیرا یک پالایشگاه برای پالایش هر بشکه نفت، ۲۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و به این معنا است که یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری را برای پنج سال می طلبد تا ۲۵ درصد از فرآورده آن تبدیل به بنزین شود.

زنگنه یادآور شد: راه حل را باید در تولید خودرو جستجو کرد، از یک سو باید خودروها در کارخانه با استاندارد لازم و مصرف سوخت پایین تولید شوند و راه حل دیگر استفاده از سی ان جی در سبد سوخت خودروهاست.

وی با بیان اینکه سوخت ملی ایران سی ان جی است، ‌افزود: ایران منابع گازی فراوانی دارد و ۹۵ درصد جمعیت مستقیم به شبکه گاز دسترسی دارند. همچنین هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران  خودرو سی ان جی سوز ندارد.

وزیر نفت ضمن تاکید بر اینکه تمامی ایستگاه‌ها و تجهیزات صنعت سی ان جی در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: لازم است استفاده از سی ان جی را بالا ببریم ‌و تعداد خودروهای سی ان جی سوز بیشتری داشته باشیم، اینکار باعث کاهش مصرف سوخت نمی‌شود، بلکه سبد سوخت را تغییر می‌دهد.

وی اضافه کرد: برای خودروهای گازوئیلی نیز تلاش می شود تا ال پی جی یا همان گاز مایع جایگزین شود، زیرا هزینه را به نصف کاهش می‌دهد.

زنگنه به گازرسانی روستایی از محل صرفه‌جویی در سوخت مایع اشاره کرد و افزود: گازرسانی روستایی موجب شد تا مصرف نفت سفید و گاز مایع کاهش پیدا کند و با این روش هزینه گازرسانی تامین شد.  

به گفته وزیر نفت، تا کنون ۱۷ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی هزینه شده و همه تجهیزات و پیمانکاران نیز ایرانی بودند.

وی اضافه کرد: گازرسانی روستایی میلیون‌ها تقاضا برای بخاری گازسوز در کشور ایجاد کرد که به معنای رونق تولید این کارخانه‌ها بود. همچنین رضایت‌مندی بیشتری به وجود آمد و از محل صرفه‌جویی و افزایش صادرات، ‌تراز اقتصادی کشور بهبود پیدا کرد.