فدراسیون فوتبال تابستان سال جاری و قبل از آغاز مسابقات لیگ برتر تاکید فراوانی بر تجهیز ورزشگاهها به گیتهای ورودی و فروش بلیت اینترنتی داشت تا بتواند مانع از بروز حاشیههای مختلف شده و نظم را روی سکوها برقرار کند.
این تاکید سبب شد تا مسابقات لیگ برتر با تاخیری حدود سه ماهه آغاز شود و با پافشاری شخص مهدی تاج، تمامی ورزشگاههای بزرگ کشور به گیتهای ورودی مجهز شدند. این امر البته مورد استقبال و حمایت بخش بزرگی از جامعه فوتبال، باشگاهها و همچنین اصحاب رسانه بود زیرا که با استقرار گیتهای ورودی، تنها افرادی موفق به حضور در ورزشگاهها میشدند که از قبل بلیت خود را به طور اینترنتی خریده و قبل از ورود به ورزشگاه، صندلی خود را نیز انتخاب کرده بودند. درآمدزایی باشگاهها از محل بلیت فروشی نیز با اجرای این طرح شفاف میشد.
این طرح از هفته اول لیگ نوزدهم اجرا شد اما نواقص آن در طول فصل مشکلات مختلفی را به وجود آورد که اعتراض باشگاهها را در پی داشت. آخرین نمونه این مشکلات مربوط به دیدار سایپا و پرسپولیس در چارچوب هفته پانزدهم لیگ برتر فوتبال میشود که با برتری ۲ بر صفر سرخپوشان در ورزشگاه شهر قدس به پایان رسید.
طبق آیین نامهای که در اختیار تیمها قرار دارد، ۸۰ درصد از پول بلیتفروش به تیم میزبان اختصاص مییابد، ۱۰ درصد سهم فدراسیون فوتبال، ۵ درصد سازمان لیگ و ۵ درصد دیگر هم سهم هیات فوتبال استانی است.
بلیت فروشی دیدار پرسپولیس و سایپا برعهده تیم خودروساز به عنوان میزبان بود و این باشگاه نیز از طریق سایت خود تنها ۲هزار و ۱۸۲ بلیت را برای این دیدار به فروش رساند. اما از آنجایی که هنوز زیرساخت مناسب برای جلوگیری از حضور هواداران در ورزشگاهها و الزام خرید بلیت اینترنتی وجود ندارد، تعداد بیشتری از هواداران بدون خرید بلیت به ورزشگاه مراجعه کرده و بعد از ایجاد اذحام، بدون آنکه حتی به شکل سنتی و دستی پولی بابت تماشای این دیدار بپردازند، وارد ورزشگاه شهر قدس شده و روی سکوها مینشینند.
ناظر این دیدار در گزارش خود تعداد هواداران حاضر در ورزشگاه را ۵ هزار و ۲۰۰ نفر به ثبت میرساند و هماکنون فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و هیات فوتبال که براساس آییننامه سهمی ۲۰ درصدی از محل بلیت فروشی دارند، خواهان دریافت سهم خود بابت حضور «پنج هزار و ۲۰۰» هوادار هستند و نه «۲۱۸۲».
این در حالی است که باشگاه سایپا به طور عملی پولی بابت فروش بلیت از حدود ۳ هزار تماشاگر این دیدار دریافت نکرده است.
به نظر میرسد نبود زیرساختهای لازم، آئین نامه مشخص، نظارت دقیق و سازوکار درست برای بلیت فروشی، باز هم برای باشگاههای مختلف مشکل آفرین شود و لازم است هرچه سریعتر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در فاصله زمانی بین ۲ نیم فصل، فکری برای آن بیاندیشند.