بجنورد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: براساس داده‌های سازمان، این استان در سرانه اعتبارات عمرانی به ازای هر نفر جمعیت، جزو پنج استان اول کشور است.

حسن پارسی‌پور روز دوشنبه اظهار داشت: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان با رشد پنج درصدی نسبت به سال گذشته، پنج هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال است و در این بخش جایگاه ۱۴ کشوری را دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین اعتبارات به بخش کشاورزی و منابع آب، حمل و نقل و ورزش اختصاص یافته است. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی اظهار داشت: سهم خراسان شمالی از ردیف سه درصد حاصل از فروش نفت و گاز طبیعی ۳۵۰ میلیارد ریال است که این رقم سال گذشته ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: کاهش ۵۰ درصدی، به علت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است و خراسان شمالی با ۲  پله ارتقا به جایگاه ۱۷ کشوری در این بخش رسیده است.

وی افزود: در ردیف ورزش یا ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۳۹۲ میلیارد ریال اعتبار برای سال آینده لحاظ شده است که نسبت به سال گذشته، با ۳۵ درصد رشد، در جایگاه چهارم کشور است این در حالی است که در سال گذشته در جایگاه ۲۷ کشوری قرار داشت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در باره اعتبارات استفاده متوازن از امکانات کشور نیز گفت: اعتبار خراسان شمالی در بودجه سال آینده در ردیف استفاده متوازن از امکانات کشور، سه هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال است که ۱۵ درصد رشد دارد و در این زمینه جایگاه ۱۹ کشوری را به خود اختصاص داده است.  

پارسی پور، گفت: تعهد دولت برای محور بجنورد- گلستان، هزار میلیارد ریال برای سال ۹۸ و هزار میلیارد ریال برای سال ۹۹ است که اعتبار امسال ۱۰۰ درصد تخصیص یافته است و با تخصیص این اعتبار، پیمانکار پروژه محور بجنورد- گلستان برای اجرای طرح، مشکل بودجه ای نخواهد داشت. 

وی افزود: خراسان شمالی از ردیف اعتبارات تملک دارایی‌های استانی هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال اعتبار دارد که نسبت به سال گذشته با ۴۴ درصد رشد در جایگاه ۲۰ کشوری قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: تعهد دولت برای اجرای پروژه ریلی جوین - اسفراین، تامین ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار بوده که ۲۰۹ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در باره جزئیات لایحه بودجه ۹۹ استان، گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب و ورود دولت، امسال در بودجه کشور اصلاح ساختار اتفاق افتاد که با این اقدام وابستگی به نفت کاهش پیدا کرده و بودجه سال آینده با اعتبارات هزینه‌ای بدون تکیه بر نفت بسته شد و از این رو آسیب پذیری اقتصادی هم کاهش می‌یابد.

پارسی پور اظهار داشت: سال آینده درآمدهای وصولی خراسان شمالی، چهار هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال جاری ۴.۶ درصد رشد دارد.

وی افزود : بودجه هزینه ای استان برای ۲۴ دستگاه اجرایی امسال ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال بوده که این بودجه در سال آینده ۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال برای ۲۳ دستگاه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در اعتبارات هزینه‌ای بودجه سال آینده با ۱۵ درصد رشد در جایگاه ۱۴ کشوری قرار دارد.