تهران- ایرنا- زن در نمایشگاه «وقایع اتفاقیه» پیرنگی تکرار شونده است اما اگر دید مخاطب در مواجهه با آثار از جزء به کل‌نگری انبساط یابد فارغ از رودرویی هنری به کنشی اجتماعی و سیاسی می‌رسد؛ مخاطب هم‌زمان در تلاش برای یافتن تطابقی با حافظه بصری خود روبروی بوم نقاشی می‌ایستد.

نمایشگاه انفرادی نقاشی های سوده داوود  جمعه ۱۵ آذر در نگارخانه ماه آغاز به کار کرد و تا سه‌شنبه ۳ دی ادامه دارد.

بیانیه نمایشگاه به شعری از سیمین بهبهانی اختصاص داده شده است:

به زنده ماندن درین دیار          چه پای سختی فشرده ام        چه مرگ ها آزموده ام،          ولی - شگفتا !- نمرده ام...م 

زن در تمامی آثار گذشته این نقاش پیرنگی تکرار شونده است که تلاش می شود در قالب کارکترهایی مختلف، هویت خود را از بوم نقاشی بیرون بیاورد. از سوی دیگر  مکان و زمان را می توان مهمترین عنصر کارهای گذشته هنرمند تلقی کرد که به دغدغه معاصریت بی ارتباط نیست و حال هنرمند در وقایع اتفاقیه با به‌هم آمیختن زمان و مکان دست به سنت شکنی زده است.

وقایع اتفاقیه هم راستا با بار معنایی خود تا به امروز دستمایه عنوان نمایشگاه های مختلفی قرار گرفته است تقریبا تمامی این رویدادها از گذشته ای خبر می دهد که می تواند در ما به ازاهای عینی به روزنامه نگاری نوین و عصر شروع گذار از سنت (دوره قاجار و اوایل پهلوی) در جامعه ایران معنا بگیرد و  همچنین روایت وقایع و رخدادهای تاریخی که زنان به خود دیدند.

اگر ایده نقاشی را به عنوان زن از گذشته تا کنون رمزگشایی کنیم نقاشی ها از درون خود به چیزی بیرون از بوم نقاشی اشاره ندارند و به یک واقع نگاری رئالیستی محدود می شود که شیوه رنگ گذاری کم کنتراست و پرتاب قلم هنرمند به دنبال ایجاد فضایی نوستالوژیک برای رساندن مخاطب به دوره تاریخی مدنظرش بوده است.

آثار فیگوراتیو هنرمند روایتی از گذشته معاصر است اگر ذهن مخاطب از جزء نگری به کل انبساط پیدا کند و بتواند ارتباط آثار با یکدیگر را کشف کند، زمانی که اسم آثار با تاریخ و عدد همراه می‌شود نمایشگاه برایش از یک مواجهه هنری به یک کنش اجتماعی و سیاسی بدل می شود؛ هر زن و مرد می تواند هویت خود را روبروی یک بوم نقاشی بیابد.

ترکیب نقاشی هایی که از آغاز گذار تا اکنون در  هم آمیخته شده است ما به ازاهای تصویری هستند که در حافظه بصری ما به رویدادهای مهم حضور زنان متصل است و نقاش به عبارتی این دوره معاصر را بازنمایی کرده است و شاید بتوان منظومه انتخاب های وقایع را به عنوان ردپای ذهنی هنرمند موشکافی کرد. آثار این نمایشگاه بدون اندیشه آن به یک طراحی متوسط تقلیل می یابد و نمی تواند در زیبایی شناسی ادعایی را مطرح کند.

سوده داوود مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته نقاشی را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده و تا به امروز حضور در نمایشگاه های هنری خانه‎ هنرمندان ایران، گالری نامی، گالری شیرین، گالری پردیس ملت و گالری ماه بخشی از تجربه های حرفه ای وی بوده است.

نمایشگاه نقاشی سوده داوود جمعه ۱۵ آذر در نگارخانه ماه آغاز به کار کرد و تا سه‌شنبه ۳ دی در محل خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ ادامه دارد.