تهران- ایرنا- بازیگر فیلم «سینمایی متری شیش و نیم»، گفت: استاد زنجانپور هر ثانیه‌ای که شما را می‌بینم برایم خاطر انگیز است. از شما بازیگری و کار جدی را یاد گرفتم و فهمیدیم برای موفقیت باید عاشق بازیگری بود.

آیین نکوداشت اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان پیشکسوت به همراه اکران مردمی انیمیشن سینمایی آخرین داستان با حضور هنرمندانی چون خسرو سینایی، سعید پورصمیمی، سیامک اطلسی، نوید محمدزاده، تینا پاکروان، اکتای براهنی، مهدی گلستانه و الهام پاوه‌نژاد برگزار شد.

نوید محمد زاده، بازیگر تئاتر و سینما بعد از آنکه به همراه اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن آخرین داستان، کتاب شاهنامه را به اکبر زنجانپور اهدا کرد، خطاب به او گفت: هر ثانیه‌ای که شما را می‌بینم برایم خاطر انگیز است. من از شما بازیگری و کار جدی را یاد گرفتم. از شما یاد گرفتم که باید عاشق بازیگری باشید. واقعاً ممنونم که در این جایگاه همیشه به پشت‌صحنه تئاترهای ما آمدید و از ما حمایت کردید.

ما در سال‌های بی‌رونقی هنر نمایش به دنبال بازیگری رفتیم

در ابتدای این مراسم سعید پورصمیمی، بازیگر پیشکسوت درباره زنجانپور، گفت: صحبت کردن درباره استاد زنجانپور کمی مشکل است چون هم ابعاد کاری‌اش زیاد است و هم من با ایشان افتخار  همکاری نداشتم. من و آقای زنجانپور هم دانشکده‌ای بودیم یعنی از سال ۱۳۴۴ که در دانشگاه تهران رشته تئاتر باز شد.

وی ادامه داد: زمانی که ما به دنبال بازیگری رفتیم، دوران بی‌رونقی هنر نمایش بود. یادمان باشد که در آن دوره نه تئاتر شهری بود،‌ نه سنگلج و نه تالار وحدت. اصلاً نمی‌دانم ما برای چه به دنبال این کار رفته بودیم. چراکه در آن سال‌ها یکسری کار بازاری مانند آنچه در لاله‌زار اتفاق می‌افتاد داشتیم ولی به دنبال تئاتر واقعی رفتن فقط عشق می‌خواست، نه هیچ‌چیز دیگر که استاد زنجانپور نشان داد به‌خوبی این عشق را دارد.

پورصمیمی، افزود: در آن سال‌ها بسیاری در کنار ما بودند که به‌مرور این کار را رها کردند، امروز که به آن نسل نگاه می‌کنم، می‌بینم فقط چند نفر در این حرفه باقی ماندند. چون بسیار سخت بود همه تحملش را نداشتند. یکی از سختی‌هایش بدنامی بود.

وی با بیان اینکه اکبر زنجانپور نشان داد که مرد واقعی بازیگری است، گفت: فقط کافی است به کارنامه کاری‌اش نگاهی بیاندازیم تا ببینم که در مهم‌ترین و ماندگارترین کارهای آن سال‌ها همکاری داشته است. در سال‌های بعدی هم به‌عنوان کارگردان کارهایی انجام می‌دهد که بازهم بسیار باارزش است.

پور صمیمی با تأکید بر اینکه جدا از مسئله تکنیک و حرفه، فرهنگ بازیگری هم مسئله مهمی است، گفت: کسانی که می‌خواهند در این عرصه ماندگار و تأثیرگذار شوند، باید فرهنگ این هنر را هم داشته باشند و فقط به تکنیک بسنده نکنند. زنجانپور بیش از حدود ۵۰ سال در هنر نمایش ماندگار شد و کارکرد. نوع کارکردن او برای من خیلی مهم است، چون اخلاق این کار را داشت و یکی از بیحاشیه‌ترین آدم‌های این حرفه در تمام این سال‌ها بوده است.

پورصمیمی با بیان اینکه به دوستی‌اش با اکبر زنجانپور افتخار می‌کند گفت: جا دارد اینجا از دو دوست مشترک ازدست‌رفته‌مان یعنی اکبر ساکت کسایی و کیهان رهگذار یاد کنم. برای اکبر زنجانپور عمر طولانی باافتخار آرزو می‌کنم.

آرزوی نسل من کارکردن با بزرگانی همچون اکبر زنجانپور است

در ادامه مراسم، تینا پاکروان انتخاب‌کننده صداپیشگان انیمیشن سینمایی آخرین داستان درباره زنجانپور گفت: او و هنرمندانی از جنس ایشان شکل‌گرفته دهه ۴۰ ایران، دوره روشنفکری هستند که چقدر حیف ما آن دوران را ندیدیم. زمانی که من وارد دانشکده سینما و تئاتر شدم، بزرگ‌ترین شوق‌وذوق من دیدن استاد زنجانپور جلوی در کلاس بازیگری بود. ولی متأسفانه آقای زنجانپور از ترم بعدی دیگر در دانشکده ما تدریس نکردند و من همیشه این حسرت را با خودم کشیدم که شاگرد ایشان باشم.

وی ادامه داد: اکبر زنجانپور را از سریال‌های آوای فاخته و عطر گل یاس می‌شناختم و می‌دیدیم که در شب هزار و یکم استاد بیضایی چطور تلاش می‌کنند. می‌خواهم بر نکته‌ای که آقای پورصمیمی گفتند،‌ تأکید کنم. این نسل از هنرمندان جایگاهی در هنر ایران دارند که ماندنی است. آرزوی نسل ما، کار کردن با این عزیزان بوده است، چون ما به خاطر زحمت این عزیزان عاشق سینما شدیم.

پاکروان تأکید کرد: هرچند که ما دیگر اصولی که این استادان در کار دارند را نمی‌بینیم. با احترام به نوید محمد زاده که در اینجا حضور دارد و از جنس خوب بازیگران این دوره است که پرچم ایران را در نقاط مختلف دنیا بالابرده است،‌ نسل بزرگانی چون آقای اکبر زنجانپور، خسرو سینایی،‌ سیامک اطلسی،‌ سعید پور صمیمی بسیاری از چیزها را به ما یاد دادند.

آن‌ها بودند که باعث شدند ما با بازیگرانی روبه‌رو شویم که وقتی متن را به آن‌ها می‌دهیم، بگویند من این نقش را دوست ندارم، پس بازی نمی‌کنم. درحالی‌که ممکن است پنج سال هم کارنکرده باشند. ولی مانند کسانی که قلم نمی‌فروشند، آن‌ها هم هنرشان را نمی‌فروشند. درحالی‌که امروز با بازیگرانی مواجه هستیم که قبل از خوانش فیلم‌نامه، در ابتدا می‌خواهند دستمزد بازی‌شان را بدانند. متأسفانه یکی، دو تا هم نیستند.

پاکروان با اشاره به انیمیشن سینمایی آخرین داستان گفت: دلم برای کسانی مانند اشکان رهگذر می‌سوزد که در این سن، همه‌سال‌های جوانی خودش را پای خلق اثری گذاشت که نماینده سینمای ایران در اسکار می‌شود ولی سهمش از سالن‌های سینمای ایران ۱۰، ۱۵ سالن تک سئانس است.

وی تأکید کرد: اینجا دیگر ارزشی برای هنر و فرهنگ قائل نیستیم، جنس همه‌ چیز عوض‌ شده است. همه‌چیز خریدنی شده است. انگار همه‌چیز به پول ربط دارد. هرجایی اگر انیمیشنی وارد رقابت اسکار می‌شد، تمام سالن‌ها را برای اینکه آن را نمایش دهند در اختیارش می‌گذاشتند و مردم مشتاق تماشای این اثر بودند. امیدوارم رهگذر به حقش برسد. چراکه او بخشی از اثر استاد بزرگ فردوسی را که تلاش کرد در دوره خفقان درباره ایران بنویسید، را به تصویر کشیده است.

اشکان رهگذر به قهرمانان بی تصویر شاهنامه، تصویر بخشیده است

اکبر زنجانپور بابیان اینکه امشب، شب بزرگی برای من است گفت: کسی که باعث آشنایی من با اشکان رهگذر شد، خانم تینا پاکروان بود. دو سال پیش به من زنگ زد و گفت فیلم انیمیشنی درباره شاهنامه هست، بیا و صحبت کن. به او گفتم موضوع شاهنامه باشد، شما هم تأیید کنی، حتماً می‌آیم و باید بگویم امروز بسیار خوشحال هستم که این کار را انجام دادم. چراکه هر ایرانی با فردوسی و شاهنامه ارتباط دارد و خلوت خودش را با این اثر گران‌قدر گذرانده است.

همه ما به شاهنامه و فردوسی افتخار می‌کنیم. زمانی که فردوسی شاهنامه را می‌نوشت نه عکسی بود و نه نقاشی. او درباره تاریخی صحبت می‌کند که نیست ولی می‌خواهد بگوید که وجود داشته است. حالا اشکان رهگذر به این قهرمانان بی تصویر، تصویر بخشیده است و آن‌ها را زنده کرده است.

زنجانپور تأکید کرد: فردوسی بزرگ این تاریخ را به ما ایرانیان هدیه کرد و ما به‌عنوان یک ملت مخلصش هستیم. حالا اشکان رهگذر، کار دیگری می‌کند، او قهرمانان شاهنامه را در این انیمیشن که کار بزرگی است قرار می‌دهد و به ملت ایران پیشنهاد می‌کند که به سراغ شاهنامه بروند.

این برنامه به‌پاس قدردانی از یک‌عمر فعالیت این هنرمند که در انیمیشن سینمایی آخرین داستان صداپیشه نقش کاوه آهنگر است، برگزار شد.

آخرین داستان اولین انیمیشن بلند سینمایی به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر است که داستان این فیلم برداشتی آزاد از روایت ضحاک در شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است.