تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از افزایش پروازهای عبوری به روزی ٩٠٠ پرواز خبر داد.

«سیاوش امیرمکری» در نشست خبری در نمایشگاه حمل و نقل در پاسخ به پرسشی درباره درآمدهای حاصل از خدمات فرودگاهی، عنوان کرد: پنج درصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران حاصل از واگذاری اماکن است که به طور عمده در اختیار شرکت‌های هواپیمایی و نیز بخشی نیز در اختیار غرفه داران قرار می‌گیرد. 

وی گفت: با توجه به پیگیری‌های دستگاه‌های نظارتی، واگذاری تمام اماکن در قالب نظام‌نامه مشخص و بر اساس قیمت‌گذاری کارشناسی است. ما موظف به نظارت بر اصناف هستیم و با گران فروشی‌ها برخورد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: ۶۸ درصد درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران حاصل از پروازهای عبوری، ۲۰ درصد حاصل از ارایه خدمات فرودگاهی و حدود پنج درصد نیز حاصل واگذاری اماکن است. 

امیرمکری گفت: درآمدی که از سرانه مسافر پرواز داخلی نصیب فرودگاه می‌شود، تنها ۷۰ هزار ریال و از مسافران پروازهای خارجی ۳۵۰ هزار ریال است که با خدمات ارایه شده تناسبی ندارد.

وی به کمیته‌های تشکیل شده در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز اشاره کرد و گفت: این کمیته‌ها از پیش بر اساس مقررات نظام اداری تشکیل شده‌اند و تنها ممکن است تغییراتی در اعضای آنها ایجاد شده باشد واعضای کمیته‌ها مزایا و حقوق اضافی دریافت نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: یکی از کمیته‌هایی که اخیرا راه اندازی شده، کمیته هوانوردی عمومی است که اعضای آن را تعدادی از کارشناسان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و متخصصان هوانوردی تشکیل می‌دهند که افراد خارج شرکت عضو در کمیته مزایا و حقوق خاصی نداشته اند و تنها هدف تقویت هوانوردی عمومی را دنبا می‌کند.

امیرمکری همچنین با بیان اینکه در طول سال و زمان‌های عادی کمبود پارکینگ در فرودگاه مهرآباد نداریم، گفت: در مواقع خاصی که با افزایش پرواز روبه رو هستیم با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌های هواپیمایی به دنبال تقاصای شروع پرواز از مهرآباد هستند درخواست جای پارک بیشتری دارند. 

وی عنوان کرد: در طرح هاب اند اسپک که در راستای اصلاح شبکه فرودگاهی با همکاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی دنبال می شود قرار است چندین فرودگاه بزرگ هاب هوایی شوند که این امر در کاهش مشکل کمبود پارکینگ موثر خواهد بود.

امیرمکری تاکید کرد: به طور مشخص هاب‌ها تعیین نشده‌اند ولی تمام فرودگاه‌های بین المللی مراکز استان‌ها می‌توانند هاب شوند و در صورت تامین هواپیماهای متناسب و داشتن صرفه اقتصادی و شرایط لازم می‌توانند در این طرح فعالیت کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور نیز گفت: سال گذشته روزانه هزار پرواز عبوری داشتیم. امسال در مقطعی به دلیل ناامن اعلام شدن آسمان ایران، آمار پروازهای عبوری کاهش یافت ولی پس از مدت کوتاهی با اطمینان یافتن شرکت‌های هواپیمایی از امنیت آسمان ایران تعداد پروازهای عبوری دوباره افزایش یافت و اکنون روزانه به ۹۰۰ پرواز رسیده است.

وی افزود: مبلغ درآمد حاصل از پروازهای عبوری سال گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است.

امیر مکری همچنین درباره پروژه ساخت فرودگاه چابهار عنوان کرد: فرودگاه فعلی چابهار مربوط به پروازهای نظامی است که البته پروازهای غیرنظامی هم درآن انجام می‌شود. اخیرا مقرر شده فرودگاه جدید چابهار از محل منابع مالی سازمان منطقه آزاد چابهار ساخته شود و هفته گذشته نیز کلنگ احداث این فرودگاه توسط وزیر راه وشهرسازی به زمین زده شد.

امیرمکری همچنین با تاکید بر اینکه فرودگاه‌های کوچک که به ظاهر صرفه اقتصادی ندارند، در توسعه پایدار موثرند و زیرساختی مهم در زمان وقوع بحران موثرند، گفت: توسعه هوانوردی عمومی در افزایش سوددهی فرودگاه های کوچک و به ظاهر بدون صرفه اقتصادی موثر است.

وی درباره سهم خواهی برخی نهادهای خارج از مجموعه فرودگاه از درآمدهای پروازهای عبوری نیز توضیح داد: در این راستا مطالبه‌هایی از سوی نهادهای امنیتی انجام شده است. باید توجه داشت که تجهیزات و زیرساخت های فراهم شده برای ارایه خدمات هوانوردی توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بسترهای پرواز ایمن را ایجاد می‌کند. پیش‌بینی‌های لازم برای پرداخت هزینه‌های مربوط به بخش‌های امنیتی بر اساس وظایف آنها انجام شده است و دربخش‌های هوانوردی باید درآمدهای حاصل صرف تامین زیرساخت‌های موردنیاز همگام با فناوری‌های روز شود.