بیست و دومین جشنواره بینالمللی قصهگویی با شعار آینده ساختنی است در قالب ۲ بخش صحنهای و ۹۰ ثانیهای با حضور شرکت کنندگان و علاقهمندان برنامهریزی شده است. مرحله پایانی بیستودومین جشنواره بینالمللی قصهگویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر در تهران برگزار و شرکتکنندگان در بخش بینالملل این دوره از جشنواره ۲۷ آذر در حضور داوران و علاقهمندان قصهگویی روی صحنه میروند.
همچنین در بخش منطقهای بیست و دومین جشنواره بینالمللی قصهگویی، برگزیدگان در مرحله کشوری ۳۰ آذر و همزمان با شب یلدا در تهران باهم رقابت میکنند. در بخش قصه ۹۰ ثانیه که از دوره بیستویکم به جشنواره قصهگویی افزوده شده، علاقهمندان به قصهگویی سرگذشت و نکتههای عبرتآموز زندگی خود یا دیگر افرادی را که شنیدهاند و برایشان جذابیت دارد در قالب یک فیلم ۹۰ ثانیهای روایت میکنند. بخش ملی جشنواره بین المللی قصه گویی در سه گروه دختران و پسران ۱۲تا ۱۸ سال، زنان و مردان و مادربزرگ ها و پدربزرگ ها برگزار می شود. مرحله نهایی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذرماه در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، گیتی خامنه، بهرام شاهمحمدلو، مصطفی رحماندوست، مجید قناد، سارا روستاپور و رضا کیانیان هنرمندانی هستند که در این دوره از جشنواره به قصهگویی خواهند پرداخت. هنرمندان، قصه منتخب خود را برای قصهگویان و علاقهمندان روایت میکنند. این قصهها بر اساس زندگی این هنرمندان و یا سلیقه ادبیشان هر روز انجام میشود.
گیتی خامنه مجری برنامههای کودک و نوجوان تلویزیون و داور بخش بینالملل در بیستودومین جشنواره قصهگویی، ساعت ۱۷ روز سهشنبه ۲۶ آذر قصهای از زندگی خود خواهد گفت. بهرام شاهمحمدلو، قصهگو و مجری پیشکسوت در حوزه کودک و نوجوان، روز چهارشنبه ۲۷ آذر ساعت ۱۷ برای حاضران قصه منتخب خود را میگوید.
مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان پنجشنبه ساعت ۱۷ قصهگویی میکند. قصهگویی سارا روستاپور، مجری برنامههای کودک روز جمعه در تاریخ ۲۰ آذر ساعت ۱۱ صبح و قصهگویی عمو قناد، قصهگوی برنامههای کودک و نوجوان همان روز ساعت ۱۷ اجرا میشود. اجرای قصهگویی هنرمندان با حضور رضا کیانیان روز شنبه، ۳۰ آذر همزمان با آیین پایانی جشنواره انجام میشود.
«دینگ دینگ دنگ» به یاد محباهری به روی صحنه رفت
نمایش «دینگ دینگ دنگ» به کارگردانی فاطمه خدابندهلو، از روز شنبه ۲۳ آذر اجراهای خود را در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. در این مراسم که با یاد و خاطره حسین محباهری، هنرمند فقید تئاتر، برگزار شد هنرمندانی همچون مریم کاظمی، منوچهر اکبرلو، جواد اعرابی، سوسن مقصودلو، میترا کریمخانی و اکرم ابوالمعالی حضور داشتند.
مریم کاظمی در این مراسم با تاکید بر تواناییهای خدابندهلو گفت: حضور این جمع تماشاگران در یک سالن تئاتری باعث شادمانی است. مهم است صندلیهای سالن تئاتر پر باشد و همه بخشی از یک حرکت جمعی فرهنگی باشیم.
کارگردان باسابقه تئاتر ایران ادامه داد: افتخار میکنم بخشی از این کار بوده و از ابتدای تمرینهای نمایش از آن باخبر بودم. خدابندهلو یکی از اعضای گروه تئاتر مستقل است و اداره بخش تئاتر خردسال و نمایش خلاق را برعهده گرفته و با کوشش قابل توجه خود به فعالیتهایش ادامه میدهد. او باعث افتخار من است و امیدوارم که شما هم به هنرش افتخار کنید.
دینگ دینگ دنگ نوشته حامد زحمتکش ویژه گروه سنی سه تا شش سال است که در سه نوبت، دو نوبت صبحها و یک نوبت عصرهای شنبه در ساعت ۱۶ در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری اجرا میشود.
فاطمه خدابندهلو از بازیگران فعال و شناخته شده تئاتر کودک و نوجوان، در این نمایش علاوه بر طراحی و کارگردانی، به بازی پرداخته و سیما رحمانی و مارال ایزدبخش دیگر بازیگران «دینگ دینگ دنگ» هستند.
اجرای افتتاحیه نمایش علاوه بر استقبال هنرمندان با حضور پرشور مخاطبان همراه بود. علاقهمندان برای تماشای این نمایش میتوانند بلیت را از پایگاه تیوال تهیه کنند.
توصیه رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی به خانوادهها؛
مسئول کمیته داوری پنجمین جشنواره ملی اسباببازی گفت: اسباببازیها هم میتوانند احساس بهتر و آرامش و مسولیتپذیری را به کودک یادآوری کنند و هم میتوانند منبع و منشا خشونت و رفتارهای نادرست باشند. به همین دلیل والدین باید اسباببازیها را چیزی بیشتر از ابزار سرگرمی و بازی کودکان خود تلقی کنند و در خرید و انتخاب آن حساسیت بالایی داشته باشند.
ویدا ملکی خاطرنشان کرد: اسباببازیها یکی از ابزارهای تربیتی کودکان هستند و میتوانند هویتساز و یا محدودیتساز باشند به همین دلیل نقش خانوادهها در انتخاب اسباببازی برای فرزندانشان بسیار مهم و حیاتی و از حساسیت بالایی برخوردار است. مثلا استفاده از اسباببازیهایی که خشونت را القا میکنند در مقابل استفاده از آنهایی که حس مسئولیت را به کودک یادآوری میکنند، یا استفاده از اسباببازیهایی که در آنها از کارتهای عکسدار استفاده میشود، عروسکهایی که لباس بر تن دارند و چیزهایی از این قبیل نیازمند دقت در انتخاب هستند.
رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی همچنین توضیح داد هر چند نظارتهای زیادی بر روند تولید اسباببازیها از مرحله طراحی، تولید و فروش انجام میشود؛ با توجه به تعدد تولیدکنندهها و بازار بزرگ و متنوع آنها، اشتباه گریزناپذیر است و در مرحله آخر والدین باید محصول را از فیلترهای فرهنگی و اجتماعی و هنجار جامعهای که در آن زندگی میکنند عبور دهند و چیزی را برای بازی ساعتهای طولانی کودک خود انتخاب کنند که علاوه بر کیفیت، رعایت استاندارهای لازم، رعایت اصول بهداشتی و اجتماعی، هویت فرهنگی کودک را هم شامل شود.
ملکی به سابقه بازی و اسباببازی اشاره کرده و گفت: بازی همواره در متن زندگی انسان وجود داشته است و از زمانهای دور همیشه انسان بخشی از زندگی را بازی کرده است، برای فرار از اتفاقها، برای سرگرمی و غیره به همین دلیل است که اسباببازی ابزاری است برای رشد و جریانسازی که میتواند چگونگی زندگی را رقم بزند.
در دنیای کودکان نیز هر ابزاری که در اختیار آنها گذاشته شود؛ تاثیرگذاری طولانی مدتی دارد. شما یک چاقو و یا یک عروسک را به کودک بدهید، بدون شک تاثیر آن را سالهای بعد به وضوح در تربیت آن کودک مشاهده خواهیم کرد.
او تاکید کرد که اسباببازیها میتوانند زندگی کردن را آسان کنند و در ابعاد مختلف، کودک را تا ساعتها سرگرم نگه دارند: تعامل کودک با آنها، حس همذاتپنداری، گرفتن نقشهای مختلف در بازی، گاهی مادر، گاهی پدر، خواهر، برادر، دوست و تمرین حسهای مختلف.
رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی به رابطه متقابل اسباببازی و کودک اشاره کرد و گفت: کودک همانقدر که به وسیله بازی خود حس میدهد، از آن حس میگیرد و گاهی با آن گفتوگو و در عالم بچگی و رویا با او صحبت میکند و حرفهای عروسک یا اسباببازی خود را برای والدین نقل میکند؛ به همین دلیل حس حرفشنوی در کودک تقویت میشود، چون همانقدر که انتظار دارد عروسک «بشین، پاشو، بخواب و ...» درخواستهای او را انجام دهد، خودش هم سعی میکند در دنیای واقعی به همانها عمل کند.
کودک با استفاده از ابزارهای بازی مثل ساختن لگوِ، خانه، بازی با وسایل پزشکی، ساخت عروسک با تکه پارچه، بازی با ماشینها و غیره، میتواند به سمت علاقهمندیها و مهارتهایی که دوست دارد، برود. تصور کنید کودکی که میتواند قطعات را به هم بچسباند، از دستها و ذهن خود به درستی استفاده یا با خمیرهای بازی اشکال مختلف درست و انگشتهای دست خود را قوی کند و با تکرار این کارها چیزهایی را خلق کند، بیشک اعتماد به نفس و خودباوری زیادی در او شکل میگیرد و در زمان بزرگسالی نیز میتواند با تکیه به همین اتفاقهای کوچک و موفقیتها در ذهنش از پس مشکلات و مسائل بهتر بربیاید.
تاکید دستاندرکار بر تاثیرهای اسباببازی درحالی عنوان می شود که بخشی از این موضوعها امسال در حاشیه جشنواره، محور گفتوگوی علمی صاحبنظران خواهد بود. بر این اساس در این دوره سه نشست و دو کارگاه تخصصی در پنجمین جشنواره ملی اسباببازی برگزار میشود که «آموزش و پژوهش در صنعت اسباببازی»، «صنایع خلاق فرهنگی بازیهای بوم ساخت»، «آثار روانشناختی و تربیتی بازی و اسباببازی» از آن جملهاند، همچنین «کارگاه آموزشی برندسازی، بازاریابی و فنون فروش موفق صنعت اسباببازی» و «کارگاه آموزشی شخصیتسازی در بازی و اسباببازی» نیز از دیگر بخشهای جنبی این رویداد است.
پنجمین جشنواره ملی اسباببازی با شعار تمرین زندگی از ۷ تا ۱۳ دی در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار میشود.
چاپ چهارم رمان اتاق تاریک
کتاب اتاق تاریک از مجموعه رمان نوجوان امروز نوشته محمد بکایی برای نوبت چهارم از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازنشر شد. این کتاب با محوریت دفاع مقدس و بیان خاطرات جنگ تحمیلی هشتساله عراق علیه ایران از نگاهی دیگر است که میتواند رنگ و بوی خاصی به نگرشهای نسل نوجوان درباره جنگ و آن دوران بدهد.
رمان اتاق تاریک برای نوجوانان ۱۵ سال و بالاتر منتشر شده است و به نظر میرسد نویسنده با بیان احساس و خاطرهی اتفاقهای متعدد از زبان شخصیتهای داستان توانسته مخاطب را با خود همراه کند.
در بخشی از این رمان میخوانیم: «نمیدانم این فقط فکرهایی است که من با خودم کردهام و مطمئن نیستم که درست باشد، این قاعده، ولی وقتی که یک مجتهدی میآید و میگوید که راه درست این است، بعضیها با این حرف به حالی میافتند که نمیتوانند دیگر راحت بنشینند و تماشا کنند، من درست یادم نمیآید همه این شعر را ولی یادم هست که مال حافظ است که «بی پیر مرو به خرابات» فرق جنگ ما با باقی جنگها این رابطه است که همین آدمها با این فکر میآیند و زیر آتش توپخانه و خمپاره و دوشکا قرار میگیرند...»
رمان اتاق تاریک برای اولین بار در سال ۱۳۹۱ منتشر شده و شمارگان آن با احتساب ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه در چاپ چهارم در مجموع به ۲۳ هزار نسخه رسیده است. این کتاب با قطع رقعی در ۱۸۰ صفحه با قیمت ۱۶هزار و ۵۰۰ تومان در فروشگاههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجموعه شهر کتاب عرضه میشود.