محمد اسلامی روز سه شنبه در پنجمین کنفرانس بین المللی پل در دانشگاه امیر کبیر افزود: پیشرفت و توسعه بدون باور عمیق قلبی اتفاق نمی افتد و آن باور این است که باید کشور را با دستان خود بسازیم و بپذیریم ظرفیت انسانی فراتر از میزان جذب در کشور است و باید بتوانیم به خارج کشور خدمات را گسترش دهیم و بالندگی و توسعه مهندسی کشور را تسریع و تسهیل کنیم و ما به این موضوع به عنوان یک تعهد مستمر نگاه می کنیم.
وی ادامه داد: اکنون حجم پروژه های در دست اجرا به دلیل مشکل بودجه و منابع مالی طولانی شده است و تغییراتی که در منابع مالی اتفاق می افتد روی انجام پروژه ها تاثیر گذار است.
اسلامی تصریح کرد: همواره به دنبال راه حل هایی بودیم که با استفاده از ظرفیت های مردمی و خصوصی سازی پروژه ها را به سرانجام برسانیم.
وی عنوان کرد: ۲۲۰ هزار کیلومتر راه روستایی، بزرگراه، آزاد راه و جاده در کشور داریم که ۱۲ هزار میلیارد تومان برای نگهداری از آنها نیاز است.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: امسال با تعاملی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم بودجه عمرانی برای ساخت بناهای زیر بنایی ۴۲ درصد افزایش داشته و مقرر شده پروژههای اولویتی را با تحرک بیشتری انجام دهیم تا مردم سریعتر از آنها بهره مند شوند.
اسلامی عنوان کرد: برنامه ریزی شده تا از ظرفیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای انواع راه ها استفاده کنیم و احداث راه و تکمیل پروژه ها با به کارگیری مهارت فنی و مهندسی بخش خصوصی محقق شود.
وی ادامه داد: امروزه باید پیوست مالی را برای پروژه ها طراحی کنیم و از روال سنتی استفاده از ردیف بودجه و منابع دولتی فاصله بگیریم، وضع موجود را تغییر دهیم و کارکرد و کاربری برای پروژه ها تعریف کنیم تا بحث رونق اشتغال و درآمدزایی نیز محقق شود.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: نیاز است بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی پیوند بیشتری وجود داشته باشد و مساله محور حرکت کنیم و در طراحی و ساخت بتوانیم همواره نسبت به روزآمد سازی رویه ها اقدام کنیم.
اسلامی در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال انواع قیر برای انواع اقلیم ایران با همکاری دانشگاهیان طراحی کرده ایم که تناسب با شرایط اقلیمی باعث شده هزینه ها را در مصرف قیر به یک سوم کاهش دهیم و این موضوع موجب بهینه سازی و بهبود کیفی زیر بناهای حمل و نقل شده است.
وی اضافه کرد: مقرر شده تا شرکت های پیمانکار مورد حمایت قرار گیرند و به تجهیزات نوین مجهز شوند که دانشگاه ها می توانند در خلق فناوری های نوین نقش موثری داشته باشند و با همکاری صنعت آثار ماندگار خلق کنند.
وزیر راه با اشاره به موضوع تربیت نیروی انسانی تصریح کرد: نیازمند فارغ التحصیلانی هستیم که مهارت داشته باشند و از طرف دیگر با انباشت فارغ التحصیلان مواجه هستیم که منتظر بازار کار هستند و تناسب در این خصوص وجود ندارد که نیاز داریم فرصت هایی ایجاد و راه های خلاقانه برای استفاده از نیروی انسانی داشته باشیم، همچنین باید پذیرش و خروجی در دانشگاه ها انطباقی با بازار داشته باشد و در دهه های آینده با این مشکل مواجه نشویم و راهکارهای متفاوت و خلاقانه برای جذب نیروی کار داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: باید تجارب موفق کشور را ثبت کنیم و این تجارب می تواند برای نسل جدید تدریس شود و دانشجویان در غالب درس و تورهای علمی از آنها بازدید کنند زیرا این فرصت ها منجر به گسترش کیفی نیروی انسانی می شود و ما در این خصوص اعلام آمادگی می کنیم.