تهران- ایرنا- سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از قوانین نظامی برای سرکوب فلسطینیان و محرومیت آنها از آزادی و حقوق اساسی استفاده می‌کند.

به گزارش رویترز، سازمان دیده بان حقوق بشر در این گزارش هفتاد و دو صفحه ای آورده است: رژیم صهیونیستی از قوانین نظامی برای سرکوب فلسطینیان در کرانه باختری به بهانه جلوگیری از انتقاد مشروع از اشغالگری اسرائیل استفاده می کند.

دیده بان حقوق بشر با بیان اینکه ارتش صهیونیستی از روزهای ابتدایی اشغال فلسطین با استفاده از فرامین نظامی سعی در محروم کردن فلسطینیان از آزادی و حقوق قانونی آنها را داشت، افزوده است: رژیم صهیونیستی با دست‌آویز قرار دادن این قوانین، چندین نسل از فلسطینیان کرانه باختری را از حقوق مدنی اساسی خود محروم کرده است؛ از جمله محرومیت سازمان یافته از حق آزادی تجمع و اظهار عقیده.

بر اساس این گزارش، نظامیان صهیونیست با تکیه بر دستورات نظامی، نسبت به سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز فلسطینیان و ایجاد مناطق بسته نظامی برای پایان دادن به تظاهرات کرانه باختری و بازداشت شرکت کنندگان اقدام می کنند.

این گزارش می افزاید؛ قوانین نظامی به آن‌ها اجازه می دهد برخی حقوق مدنی را در روزهای ابتدایی اشغال بر اساس توجیهات امنیتی مشخص شده محدود کنند؛ اما این محدودیت های بی دلیل و غیر قانونی همچنان پس از ۵۰ سال ادامه دارد.

این نهاد بین المللی افزوده است: در حالی که نیازهای فلسطینیان در طول دهه های گذشته افزایش یافته اما اسرائیل اقدامات لازم برای پاسخگویی به این نیازها را انجام نداده است و با تهدیدات امنیتی که باعث ایجاد محدودیت در حقوق فلسطینیان شده نیز مقابله نکرده است.

در گزارش دیده بان حقوق بشر آمده است: این محدودیت ها تنها برای ۲.۵ میلیون فلسطینی ساکن کرانه باختری اجرا می شود و برای بیش از ۴۰۰ هزار صهیونیست ساکن شهرک ها در این منطقه اجرا نمی شود و آن ها تابع قوانین مدنی اسرائیل هستند.

پیش‌تر رژیم صهیونیستی «عمر شاکر» مدیر دفتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در فلسطین اشغالی را اخراج کرده بود.