هر زمانی که آلودگی هوا در کلان شهرهای مختلف و به ویژه پایتخت کشور اتفاق میافتد، موضوع ترکیبات بنزین و ناسالم بودن این ترکیبات به پیش کشیده شده و بنزین به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا معرفی میشود.
این در حالی است که آمارهای مختلف از وزارت نفت تا سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست نشان میدهد که ترکیبات بنزین توزیعی در کلان شهرهای کشور استاندارد بوده و حتی ترکیبات گوگرد آن که باید حدود ۵۰ پی پی ام باشد، در تهران ۲۹ پی پی ام است.
علاوه برترکیبات گوگرددار که برای خودرو و سلامت انسان میتواند مضر باشد، ترکیبات الفینی موجود در بنزین نیز در تمام تولیدات بنزین کشور پایین آمده است.
اما بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، مهمترین فاکتور در اصلاح ترکیبات بنزین حذف ترکیبات آروماتیک از بنزین مانند بنزن است که علاوه بر آسیب به خودرو، برای سلامتی نیز مضر بوده و سرطانزا است. از همین رو در فرآیند تولید بنزین در پالایشگاهها، ترکیبات آروماتیک در تمامی بنزینهای تولیدی از بنزین یورو ۲ تا بنزین یور۵ در حد استاندارد بنزین یورو ۵ رسیده است.
از سوی دیگر اکنون ظرفیت تولید بنزین یورو ۵ در کشور ۵۵ میلیون لیتر در روز است که شامل ۴۵ میلیون لیتر در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۳ میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز و ۷ میلیون لیتر در پالایشگاه تهران است.
این در شرایطی است که وزارت نفت موظف به توزیع بنزین یورو ۴ در ۸ کلانشهر کشور است اما در حال حاضر بنزین با استاندارد یورو ۴ و یور ۵ علاوه بر ۸ کلان شهر کشور، در ۱۰ شهر دیگر مانند اراک، خمین، آبادان، کرمان و ... نیز توزیع میشود و با این حساب تعداد شهرهایی که به بنزین با استاندارد یورو۴ و یورو ۵ دسترسی دارند به ۱۸ شهر در کشور رسیده است.
با این حال همچنان خودروسازان در تلاشند تا با ادعای اینکه وزارت نفت بنزین یورو ۵ تولید نمیکند تقصیر آلودگی را به جای خودروهای بیکیفیت بر گردن سوختی بیاندازند که از استانداردهای لازم برخوردار است.