تهران - ایرنا - معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: بسیاری از کتاب‌های غیردرسی از جمله رمان، شعر و قصه در بازار نشر وجود دارد که قابلیت آن را دارد که در بسته‌های آموزشی به مدارس ارسال شود.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی افزود: در طرح ساماندهی کتاب، بخشی وجود دارد که در آن کتاب‌های رمان، داستان، شعر و قصه بررسی و ارزیابی می‌شوند. ناشران بسیاری در این زمینه‌ها فعال هستند و کتاب‌های خوبی هم تولید می‌کنند که البته این کتاب‌ها، درسی نیست.

وی ادامه داد: این سازمان می تواند ضمن بررسی و انتخاب آثار مناسب و مبتنی بر استانداردهای اعلام شده، آثار مناسب را انتخاب کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دهد.

ملکی یادآورشد: البته این آثار باید ارزشیابی شوند و هر کتابی که بخواهد از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معرفی شود، باید از صافی طرح سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی بگذرد و مجوز لازم را برای ارائه در مدارس و دانش‌آموزان دریافت کند.

وی کتاب‌های آموزشی نامناسب را از مصادیق فساد در تعلیم‌وتربیت دانست و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های وسیع رسانه ای در افشاگری این کتاب ها، به تدریج سبب می شود آن ابهت و هیبت پوشالی این گونه منابع بدلی و غیرمرغوب و مؤسسه‌های تولیدکننده این کتاب‌ها که موضعی تاجرگونه و منفعت‌طلبانه دارند و در لباس کار فرهنگی به آینده فرزندان ما آسیب می‌زنند، از بین برود.

وی اظهار کرد: کتاب درسی، سند رسمی تعلیم‌ و تربیت به‌ شمار می‌رود و چنین موضوعی نشان می‌دهد که کتاب درسی چقدر جایگاه و اهمیت دارد. طبیعتاً اگر مدارس بخواهند در برنامه‌های درسی وارد شوند، در قالب مواد و رسانه‌های آموزشی خواهد بود.

ملکی ادامه داد: معنی این حرف آن است که آنچه وارد مدرسه می‌شود، شامل مواد و رسانه‌های یادگیری از جمله کتاب درسی، ‌ فیلم آموزشی، کتاب کار و تمرین دانش‌آموز، ‌لوح‌های فشرده و دیگر مواد و رسانه‌های آموزشی و یادگیری است. مجموع این مواد و رسانه‌های متعدد و متنوع بسته آموزشی را تشکیل می‌دهند که در حقیقت فرصت‌های بهتر یادگیری را برای دانش‌آموز فراهم می‌آورند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قصد جدی دارد به سمت رویدادی نوین به نام تولید بسته آموزشی برود. بسته آموزشی موردنظر کاملا هم‌راستا و متصل به اسناد بالادستی و تحولی تولید خواهد شد. در تولید بسته یادگیری، از طریق کمک گرفتن از علوم گوناگون تربیتی، ‌علمی عمل کردن، درست عمل کردن و نیازسنجی‌های مستدل، باید کار را طوری انجام داد که قابل دفاع باشد و از بُعد هنری، آموزشی و پرورشی کامل باشد. به گونه‌ای که وقتی مخاطب این بسته آموزش را فرا می‌گیرد، احساس کند از همه لحاظ وجوه مثبتی دارد و می‌تواند پاسخگوی نیازهای او باشد.

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با استفاده از واژه «تولیدات مرغوب» در تشریح آن گفت: منظور از واژه «مرغوب» تولید اجزایی در بسته یادگیری است که بر برنامه درسی قصد شده و استاندارد به لحاظ آموزشی و تربیتی مبتنی باشند. ‌شرط اول برای مقابله با پدیده‌ای به نام «نفوذ کتاب آموزشی» این است که سازمان ما تولیدات خود را «مرغوب‌تر» ارائه دهد. بعد از این ارائه برنامه‌ریزی شده، ‌قدم بعدی این است که برنامه عملیاتی مشخصی برای توجیه، ‌اشاعه و معرفی آن نزد خانواده‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر استانداردهای مناسب تولید شوند، و اگر براساس آن استانداردها، کتاب‌های تولیدشده آموزشی و کمک‌درسی ارزشیابی شوند و نتیجه ارزشیابی به اطلاع والدین برسد، ‌این موضوع می‌تواند بسیار اثرگذار و راهگشا باشد. من در بسیاری از موارد مشاهده کرده‌ام که با وجود همه مشکلات و چالش‌های احتمالی، هنوز والدین اعتماد و اطمینان زیادی به آموزش‌وپرورش و مدرسه دارند. ما باید از همین ذهنیت مثبت و قابل اعتنا در سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی به درستی استفاده کنیم.

ملکی اضافه کرد: وقت آن رسیده است که به استناد و اتکای اسناد بالادستی آموزش‌ و پرورش، به سمت کاهش تمرکز حرکت کنیم. یکی از دلایل این تصمیم وجود آثار مناسب آموزشی نزد ناشران این حوزه است. انتقاد ما در این زمینه متوجه افرادی است که غیرطبیعی عمل می‌کنند./