تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایجاد شبکه گسترده در سطح کشور برای «توسعه پژوهش در آموزش» یکی از دستاوردهای مهم برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است.

باقر لاریجانی با اشاره به اهمیت بهره برداری از نتایج پژوهش‌ها در تصمیم گیری و برنامه ریزی‌های نهادهای کشور، گفت: ایجاد شبکه گسترده در سطح کشور برای توسعه پژوهش در آموزش یکی از دستاوردهای مهم برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است که با مشارکت مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایجاد شده است.

به گزارش روز چهارشنبه مفدا، لاریجانی با تبریک هفته پژوهش به تمام اساتید، دانشجویان و پژوهشگران کشور، بر اهمیت پژوهش در توسعه کشورها تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در دهه های گذشته کشور ما پیشرفت علمی خوبی داشته و کسب رتبه اول در منطقه به لحاظ تولیدات علمی یکی از شاخص هایی است که گویای این پیشرفت است.

وی با اشاره به قرابت آموزش و پژوهش گفت: یکی از زیربناهای توسعه علمی کشورها توسعه آموزش عالی کشور است و در نظام سلامت چندین سال است که با اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ارتقای این حوزه و پاسخگویی به نیازهای جامعه دنبال می شود.

لاریجانی در باره اهمیت پژوهش پاسخگو گفت: ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی مستلزم ایجاد حرکتی علمی و توسعه پژوهش در آموزش بود و این امر با راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در سطحی گسترده آغاز شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با تاسیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی فرایندهای تحقیقات در این وادی نظام مند و در تار و پود آموزش و در تمامی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور رسوخ کرده است.

وی با تاکید بر اهمیت سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در برنامه ریزی هدفمند و منطقی، عنوان کرد: هم زمان با توسعه پژوهش در آموزش، بحث تصمیم گیری مبتنی بر شواهد در حوزه آموزش علوم پزشکی نیز در این مرکز دنبال شد و هدف بهره برداری از نتایج پژوهش ها در مدیریت حوزه آموزش علوم پزشکی کشور بود.

لاریجانی افزود: برای هریک از مصوبات حوزه معاونت آموزشی و برنامه هایی که دنبال می شود ساعت ها کار کارشناسی و تحقیق معاونت آموزشی وزارت بهداشت و مرکز ملی تحقیقات راهبری آموزش علوم پزشکی با همکاری اعضای محترم هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت می گیرد.

وی از مشارکت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در پژوهش های مرتبط با برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: این مرکز در سال ۹۶ افتتاح شد و علی رغم این زمان اندک، تاکنون بیش از ۹۰۰ طرح پژوهشی در حوزه آموز علوم پزشکی توسط اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی به مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی ارسال شده که حدود ۴۰۰ طرح پذیرفته شده است.

لاریجانی گفت: با تاسیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، فرایندهای تحقیقات در این وادی نظام مند و در تار و پود آموزش و در تمامی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور رسوخ کرده  است.

وی اضافه کرد: باتوجه به واسپاری ماموریت های ویژه به مناطق آمایشی، در ۲ سال گذشته، حدود ۱۱۶ طرح نیز از مناطق آمایشی کشور دریافت و ۳۹ طرح ستادی به این مرکز ارسال شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از حمایت ویژه این معاونت از طرح های نوآورانه آموزشی سخن گفت و اظهار داشت: در این مدت ۷۵ طرح نوآورانه آموزشی به مرکز ارسال شده و طرح های مصوب از گرنت های ویژه طرح های نوآورانه برخوردار شده اند.

وی از برگزاری کارگاههای آموزشی در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، برای توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی در زمینه پژوهش در آموزش و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد سخن گفت و اظهار داشت: بیش از ۵۷۰ نفر تاکنون در این کارگاهها شرکت کرده اند.

لاریجانی به پیشینه مراکز مطالعات و توسعه آموزش در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و برنامه هایی که در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شده، مراکز مطالعات دانشگاهها به عنوان مراجع پژوهش در آموزش فعال شده و موجبات جلب مشارکت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاهها در پژوهش های مرتبط با تحول و نوآوری در آموزش را فراهم کرده اند و تعداد زیادی از پژوهش های حوزه آموزش مورد حمایت قرار گرفته است.

وی تصویب آیین نامه دانش پژوهشی آموزشی را نیز یکی از اقدامات مهم برای توسعه فعالیت های نوآورانه آموزشی ذکر کرد و گفت: طبق این آیین نامه که به دانشگاهها ابلاغ شده، فعالیت های نوآورانه اعضای هیات علمی دانشگاهها معادل سازی و در ارتقای آنها محاسبه می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت هدف از این اقدام را جلب مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی در پژوهش های حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: اعضای هیات علمی به عنوان بدنه اصلی آموزش عالی سلامت می توانند نقش چشمگیری در ارتقای این حوزه داشته باشند و با شبکه گسترده ای که در کشور ایجاد شده در سال های آتی شاهد اثرات این اقدامات در نظام ارائه خدمات کشور خواهیم بود.