بیروت - ایرنا - «نبیه بِرّی» رییس مجلس و رهبر جنبش شیعی امل امروز (چهارشنبه) نسبت به افزایش شعارهای خطرناک مذهبی و طایفه ای از طرف نفوذی ها در لبنان هشدار داد و گفت: این کشور دوباره وارد فتنه و جنگ داخلی نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، بری در دیدار چند تن از نمایندگان پارلمان با وی تاکید کرد: ما شاید دست به خودکشی بزنیم اما هیچگاه وارد فتنه نمی شویم و راه جلوگیری از وقوع فتنه، رایزنی در چارچوب نهادهای حاکمیتی و همکاری و امتیاز دادن به رقیب و کوتاه آمدن از خواسته های خود است.

وی گفت: اهل سنت و شیعیان ۲ مذهب برای یک دین هستند و هیچ حمایت و پوشش سیاسی و سازمانی برای کسانی که وحدت و امنیت ملی لبنان را به خطر می اندازند وجود ندارد.

بری از مسئولان دستگاه های امنیتی و قضایی لبنان خواست فتنه گران را تعقیب کنند.
در این ارتباط «بلال عبد الله» نماینده پارلمان لبنان در حساب توییتری خود نوشت: باید جلوی نفوذی ها و فتنه گران طایفه ای و مذهبی را گرفت زیرا هدف آن ها سرکوب خواسته های مردم است.

او افزود: ما به سوی چند دستگی و تحریک تعصبات طایفه ای و مذهبی باز نخواهیم گشت. جامعه ی ما مدنیت دارد و از همه ادیان و عقاید محافظت می کند و موانع موجود بین فرزندان این میهن را از بین می برد. ما یک خانواده بودیم و هستیم و همواره الگویی برای دیگران خواهیم بود.
«مروان حماده» نماینده حزب «دروزی سوسیالیست ترقی خواه» در پارلمان لبنان هم در صفحه ی توییتر خود همه ی قشرهای مختلف جامعه ی لبنان را به تعقل و تصحیح اداره این کشور دعوت کرد تا دچار سرنوشت فلسطینی ها، سوری ها و مهاجرت میلیونی به کشورهای دیگر نشوند.
«عبداللطیف دِریان» مفتی اهل سنت و جماعت لبنان امروز با  نبیه بری رییس مجلس، «عبدالامیر قبلان» رییس مجلس اعلای شیعی و «نعیم حسن» رهبر مذهبی دروزیان تلفنی گفت وگو و خاطرنشان کرد: حفظ وحدت، هوشیاری و اجتناب از به کار بستن راه هایی که ممکن است به تشتت، فتنه طایفه ای و جنگ داخلی و تضعیف «پیمان طائف» منجر شود، وظیفه ی همه ادیان و مذاهب و پیروان ادیان در لبنان است.

۱۷ طایفه شامل پنج گروه مسلمانان (سنی ها، شیعه های ۱۲ امامی، دروزی ها، اسماعیلی ها و علوی ها) و ۱۲ گروه مسیحیان (مارونی ها، کاتولیک های رمی، سوری، یونانی و ارمنی، ارتدوکس های رمی ، سوری ، یونانی و ارمنی، قبطی ها، آشوری ها و پروتستان ها) در لبنان زندگی می کنند.

پیمان طائف به جنگ پانزده ساله داخلی لبنان (۱۹۷۵-۱۹۹۰ ) که در آن صدها مسلمان و مسیحی کشته و هزاران نفر زخمی شدند، پایان داد و قدرت سیاسی برای  اداره ی جامعه را میان پیروان این دو مذهب تقسیم کرد.