مهاباد- ایرنا- کارشناس منابع آب اداره امور آب مهاباد گفت: ۳۴ حلقه چاه برداشت غیرمجاز آب از منابع زیرزمینی این شهرستان با دستور مراجع قضایی مسدود شد.

فاروق مصطفی‌پور روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون پنج هزار و ۳۶۴ حلقه چاه غیرمجاز با برآورد حجم برداشت به میزان ۶۸.۵ میلیون مترمکعب در این شهرستان شناسایی شده‌است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۳ که طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز با فرم جدید کلید خورد تاکنون ۶۰۰ حلقه چاه با تخلیه سالانه ۴.۹ میلیون مترمکعب مسدود شده، افزود: سهم امسال این شهرستان در انسداد چاه‌های غیرمجاز، ۸۵ حلقه تعیین شده و تا آخر سال باید با دستور مراجع قضایی نسبت به انسداد آنها اقدام شود. 

وی اضافه کرد: امسال ۵۹ اخطاریه به صاحبان چاه‌های غیرمجاز نیز صادر شده و از حفاری ۱۸ چاه غیرمجاز قبل از حفر جلوگیری شده‌است.

کارشناس منابع آب اداره امور آب مهاباد گفت: روند انسداد چاه‌های غیرمجاز گاهی با مقاومت کشاورزان و اهالی روستاها روبرو می‌شود، در صورتی که آنان باید منفعت بلندمدت را به کوتاه مدت ترجیح دهند و بدانند تداوم حیات کشاورزی و زندگی آنان به این اقدام وابسته است.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی برای مبارزه با بهره‌برداری‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی و چاه‌های فاقد مجوز با همکاری شرکت آب منطقه‌ای سیاست ارایه‌نکردن هرگونه تسهیلات و خدمات کشاورزی به متخلفان را در پیش گرفته‌است و کشاورزان را به اجرای روش‌های نوین آبیاری که دولت برای آنها یارانه خوبی را در نظر گرفته‌است، هدایت می‌کند.

«مصطفی‌پور» در خصوص چاه‌های مجاز برداشت آب در مهاباد نیز اظهار داشت: یکهزار و ۵۶۷ حلقه چاه دارای مجوز در این شهرستان با حجم تخلیه ۵۴.۹۲ میلیون مترمکعب در سال وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۳۱۰ چاه در بخش کشاورزی، ۱۹۵ حلقه چاه مربوط به بخش صنعت و ۵۹ حلقه چاه در بخش مصارف شرب است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های دشت مهاباد از طریق آب سد آبیاری می‌شود، گفت: سهمیه آب بخش کشاورزی این شهرستان از سد، سالانه ۹۵ میلیون مترمکعب است که در چند مرحله برای کشت‌های پاییزه و بهاره و آبیاری دشت مهاباد رها می‌شود.

وی با بیان اینکه طول کانال‌های انتقال آب بخش کشاورزی به دشت مهاباد ۹۵۱.۶۴ کیلومتر است، گفت: از این مقدار ۳.۸۴ کیلومتر کانال درجه یک، ۱۷۴.۳ کانال درجه ۲، ۱۱۱.۶ کیلومتر کانال درجه سه و ۶۶۱.۹ کیلومتر کانال درجه چهار است.

مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این میزان بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری می‌شود.