سنندج - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان گفت: با هوشیاری ماموران پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی محموله یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرمی زغال غیرمجاز از یک دستگاه وانت بار کشف و توقیف شد.

شاهرخ محمودی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی دریافت گزارشات مردمی مبنی بر حمل زغال قاچاق توسط یک وانت پیکان، ماموران یگان حفاظت از منابع طبیعی با همراهی نیروهای پلیس آگاهی این خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو،  ۴۲ کیسه زغال قاچاق که از سوزاندن چوب‌ درختان جنگلی به دست آمده بود، کشف و ضبط شد و راننده آن نیز با حکم مقام قضایی بازداشت شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان یادآور شد: پرونده این تخلف تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد و خودروی وانت پیکان نیز به پارکینگ شهرداری منتقل گردید و زغال‌های کشف شده نیز به محوطه اداره منابع طبیعی انتقال داده شد.

وی زغال گیری از درختان جنگلی را یکی از معضلات خطرناک جنگل‌های زاگرس دانست و گفت: افراد سودجو و خاطیان بدون توجه به تاثیرات مثبت و سازنده‌ای که درختان جنگلی در زندگی و بقای جامعه دارند، به زغال گیری اقدام کرده و با سهل انگاری میراثی را که از گذشته به یادگار مانده را از بین برده و زمینه ساز نابودی جنگل‌های زاگرس و به تبع آن جنگل‌های شهرستان مریوان می‌شوند.

محمودی اضافه کرد: گشت‌های شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی به صورت مستمر و مداوم ادامه دارد و در صورت مواجه با متخلفان به عرصه های ملی، با تمام توان و تلاش خود در مقابل آنها ایستاده و از هیچ تلاشی برای نجات جنگل‌های شهرستان کوتاهی نخواهند کرد.

وی از طبیعت دوستان، اهالی روستاها، انجمن های مردم نهاد و همیاران طبیعت درخواست کرد برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های شخصی از عرصه های ملی که میراث ملی محسوب می شوند، با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان همکاری لازم را داشته باشند و گزارشات تخریب، تصرف اراضی، قطع و زغال گیری از درختان جنگلی را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ اعلام کنند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند و سایر گونه‌های درختی این جنگل‌ها افرا، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و دیگر درختان است.

از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مریوان ۹۷ هزار هکتار آن را جنگل و ۹۶ هزار هکتار مراتع را تشکیل می‌دهد، شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.