تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، گفت: برنامه بازاریابی ۳۱ استان درحالی تشریح شد که جذب گردشگر از کشورهای همسایه اصلی‌ترین محور برنامه‌ها و سیاست‌های آن‌ها است.

محمد ابراهیم لاریجانی در نشستی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: با پیگیری بخشنامه تمرکز فعالیت بر بازارهای هدف گردشگری و بررسی اقدامات و دستاوردهای حاصل در این زمینه،   از ابتدای امسال با هدف بهره‌گیری هدفمند از منابع و تمرکز بخشی به فعالیت‌های بین‌المللی ادارات کل استانی، بخشنامه «تمرکز فعالیت‌های ادارات کل بر بازارهای هدف گردشگری هر استان» در ۲۱ بند ابلاغ شده است تا بر این اساس ارتباط دو سویه متناسب میان هر استان و کشورهای مختلف انجام شود.

 وی افزود: بر اساس این دستورالعمل، هر استان ضمن آگاهی از بازارهای هدف خود اموری از جمله تهیه اقلام تبلیغاتی با محوریت زبان کشور هدف، بروزرسانی وب سایت اداره‌کل و یا وب سایت مرتبط و تکمیل آن با محتوای محصولات گردشگری قابل عرضه به بازارهای هدف، تمرکز بر تربیت تورلیدرهای مختص کشورهای مورد نظر، آماده‌سازی محیطی سطح استان به ویژه مبادی ورودی و مکان‌های پرتردد گردشگران برای نصب تابلو راهنما به زبان کشورهای هدف، برگزاری دوره‌های آموزشی برای دفاتر خدمات مسافرتی و هتلداران با موضوع شناخت علائق و سلائق گردشگران بازارهای هدف و همچنین هدایت و حمایت مراکز اقامتی، رستوران‌ها و سایر مراکز عرضه خدمات گردشگری با هدف بهبود کیفیت خدمات مورد نیاز گردشگران را در دستور کار قرار داده است.  

بر اساس اعلام روز شنبه روابط‌ عمومی معاونت گرشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، لاریجانی با این‌که در این بخشنامه همکاری با شهرداری‌ها، وزارت امور خارجه و سایر نهادهای فرابخشی برای افزایش سطح همکاری‌های بین‌المللی نظیر اقداماتی از جمله خواهر خواندگی، همایش‌های مشترک، عضویت در انجمن و شبکه‌های مرتبط در برنامه فعالیت استان‌های کشور قرار گرفته است، یادآور شد: به طور کلی تلاش بر این است تا با انعکاس فهرست کشورهای بازارهای هدف گردشگری استان به بخش‌های تاثیرگذار نظیر استانداری، ذینفعان، اتاق بازرگانی، صنوف مرتبط، دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، شرکت‌های حمل‌ونقل و غیره نوعی یکپارچگی در حرکت ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با کلیه بخش‌های تابعه محقق شود.

در ادامه هر یک از معاونان گردشگری استان‌ها به موضوعات مرتبط با بندهای بخشنامه «تمرکز فعالیت بر بازارهای هدف گردشگری» پرداختند.

استان آذربایجان شرقی درباره موضوعاتی از جمله تحقق طرح «همتاسازی بازار، محصول و مقصد»، هدایت بخش خصوصی به سوی بازارهای ترکیه، ارمنستان، دستاوردهای حضور در نمایشگاه استانبول، استان آذربایجان‌غربی با محوریت تشکیل کمیته تورهای ورودی، برگزاری تور آشناسازی عراق، ارتباط با سفرا و نمایندگان وزارت امور خارجه، چاپ اقلام تبلیغاتی به زبان انگلیسی، ترکی و عربی، استان اصفهان درباره تلاش ورود غذاهای کشورهای هدف در منوی رستوران ها، تقویت ارتباطات بین‌الملل میان صنوف و بخش خصوصی و تشکیل کمیته‌های تخصصی بازارهای هدف، استان ایلام درباره موضوعات امضای تفاهم‌نامه میان استان‌های هم‌فرهنگ در کشور عراق جبرای افزایش گردشگران ورودی از این کشور، برگزاری تور آشناسازی برای عراقی‌ها، بهره‌مندی بیشتر از مرز مهران، استان اردبیل درباره توجه ویژه به رویدادها و جشنواره‌های مشترک با بازارهای هدف، فرهنگ‌سازی برای تبدیل صنعت گردشگری به باور عمومی ارگان‌های فرابخشی، استفاده از رسانه‌ها و انعکاس تولیدات تورهای آشناسازی در آنها، تلاش به منظور توسعه گردشگری سلامت، شبکه‌سازی بوم‌گردی با طراحی اپلیکیشن تخصصی، تدوین اطلس گردشگری غذای استان با همکاری پزشکان سنتی و مزاج شناسی و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی شناخت فرهنگ و علایق کشورهای مورد نظر پرداختند.

استان خراسان جنوبی نیز درباره  تمرکز بر بازار گردشگری افغانستان با حضور در نمایشگاه تخصصی گردشگری این کشور، طراحی اپلیکیشن دو زبانه منطبق با بازار مورد نظر و همکاری با پارک علم و فناوری برای بهره‌مندی از ایده‌های نو در راستای تقویت ارتباطات بین‌المللی، استان خراسان رضوی در ارتباط با دیدار و مذاکره با سفرا و سرکنسولگری‌های کشورهای هدف، تلاش برای تقویت پروازهای مستقیم، تمرکز بر بازار گردشگری کشور عمان، راه‌اندازی پرواز باکو ـ مشهد و بالعکس و راه‌اندازی پرواز مشهد ـ حیدرآباد هند و بالعکس، استان کردستان با اشاره به حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی پیشران در بازارهای هدف، تمرکز بر ظرفیت‌های موسیقی استان در سطح بین‌الملل، تعامل بیشتر با کردستان عراق با راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی به زبان کردی و برگزاری هفته فرهنگی و رویدادهای مشابه و مشترک، استان سیستان و بلوچستان درباره تاثیر پویش ملی معرفی و سفر به استان در بازارهای هدف، توجه ویژه به مرز آبی و زمینی برای جذب گردشگران ورودی از  کشورهای پاکستان، عمان، هند و حتی کشورهای اروپایی، حضور در نمایشگاه گردشگری پاکستان، تمرکز بر مرز میرجاوه، تهیه برنامه و اقدام مشترک میان این استان با کشورهای آذربایجان، ترکیه، افغانستان و پاکستان، استان مازندران درباره اهمیت میزبانی از رویداد ۲۰۲۰ و برپایی دبیرخانه به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو و همچنین تاثیر آن در ارتباط با کشورهای هدف، راه اندازی نقشه آنلاین، استان خوزستان درباره راه‌اندازی ۹ رویداد مهم و تاثیرات بین‌المللی آن، تمرکز بر بازار گردشگران عراق و کویت و برنامه‌ریزی به منظور رونق گردشگری سلامت، استان گلستان درباره معرفی جاذبه در شبکه‌های مجازی به زبان‌های مختلف کشورهای هدف، مدیریت بازار گردشگری ۵ کشور حاشیه دریای خزر و تلاش برای حضوری جدی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، استان مرکزی درباره موضوعات برگزاری رویدادهای صنعتی وگردشگری سلامت با محوریت علایق کشورهای هدف و تلاش برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای عراق و عمان، استان یزد درباره تمرکز بر بازار چین، برگزاری تورهای آشناسازی و توجه به رویدادهای مذهبی و تلاش برای جذب گردشگران در ایام محرم، استان زنجان درباره به روزرسانی وب سایت‌ها به زبان تخصصی بازارهای هدف، تمرکز بر بازار گردشگری ترکیه و آذربایجان و استان هرمزگان با محوریت برپایی جشنواره ملی گردشگری دریایی، استفاده از استارت‌آپ‌ها و توجه به محیط بصری متناسب با زبان کشورهای هدف پرداختند.

به گفته مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری، پیگیری بخشنامه ۲۱ بندی تمرکز استان‌ها بر بازارهای هدف تبلیغ شده، از اصلی‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های دفتر بازاریابی و تبلیغات در تعامل با ۳۱ استان است که کماکان تا پایان سال ادامه خواهد داشت و در سال ۹۹ با بازنگری آن سیاست‌های جدید ابلاغ خواهد شد.