مشهد- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: طی چهار دهه گذشته، میزان اثربخشی اقداماتی که در عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان در کشور انجام گرفته، سنجیده نشده است.

محسن حاجی میرزایی شنبه شب در سیزدهمین نشست آموزشی – ترویجی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش در مشهد افزود: سالها به رویه‌هایی عادت کردیم و  آنها را ادامه دادیم در حالی که جامعه هدفمان، جامدات نیستند بلکه انسان هستند و هزینه آزمون و خطای شیوه‌هایمان زیاد است.

وی تاکید کرد: ارزشیابی باید جز تفکیک ناپذیر هر اقدام یا فعالیتی در عرصه تعلیم و تربیت باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف مشترک این وزارتخانه و حوزه علمیه تربیت نیروی انسانی مومن و نسلی است که مسوولیتهای خود را بشناسد، از باورها و ارزشهای خود دفاع کند و به کشورش یاری برساند.

**********

حاجی میرزایی افزود: ماموریت ما در دوره جدید، تبدیل نظام آموزش و پرورش به نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر آموزه‌های دینی است و در این راستا اسناد و معارفی تولید شده اما گره اصلی، چگونگی تفاهیم این محتوا به نسل جوان است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: انسان از سه قابلیت دیدن، شنیدن و ادراک برخوردار است و آنچه انسان را به مرتبه‌ای پایین‌تر از حیوانات تنرل می‌دهد، از کار افتادن این سه قابلیت اساسی است.

حاجی میرزایی اظهار داشت: آموزش و پرورش مهمترین نهادی است که ماموریت دارد که با این سه عنصر کلیدی انسانها تعامل برقرار کند و چه عزت و رسالتی شکوهتر و مهمتر از اینکه این سه عنصر سامان یابد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: چشم، گوش و ادراک ۱۵ میلیون دانش آموز به طور منظم هفته‌ای ۲۰ تا ۲۴ ساعت در اختیار این وزارتخانه است و باید با ارزیابی عملکرد گذشته خود، بسنجیم که چقدر از این قابلیتها را می‌توانیم در راستای اهداف بزرگ الهی بکار گیریم.

وی بیان کرد: سند تحول بنیادین با همه معارف بلندی که در اختیار دارد، در نقطه آغاز و در سخت ترین شرایط قرار دارد، این سند در وضعیتی تدوین شده که آرمانهای بزرگی را نشانه رفته است اما در آن واقعیتها و مقاومتهای موجود، شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدنظر قرار نگرفته است.

حاجی میرزایی اظهار داشت: اکنون که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌خواهد در بستری جریان یابد، آهنگ و مسیر دیگری دارد، برای سامان دادن موثر آن باید با تمام توان وارد میدان شد تا مورد سرزنش قرار نگیریم.

وی ادامه داد: نیازمند روشهایی هستیم که سند تحول بنیادین را جریان بدهد و پاسخگوی نیازهای ما در تربیت اخلاقی موثر و متعالی دانش آموزان و تبدیل نیازهای اساسی و حیاتی آنان به یک تقاضای موثر و جدی باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دایره نیازها و تقاضاهای ما با تقاضاهای نسل جدید منطبق نیست، چیزهایی می خواهند که نیاز ندارند و چیزهایی نمی خواهند که نیاز دارند لذا اگر می خواهیم نیازهای حقیقی آنها را تامین کنیم، باید طرحی تدوین کنیم که این معارف بلند را در سبد تقاضای نسل نو قرار دهد و این نهضت بزرگ و سراسری را در مسیر احیای تمدن اسلامی و احیای تفکر انقلابی سوق و جامعه را مبتنی بر تراز اسلامی گرداند.

حاجی میرزایی اظهار داشت: در محتوا و روشهای آموزش، شیوه‌های سنجش و ارزشیابی تلاشها، در معلمین و مربیان و مدیران مدارس نیازمند تحول اساسی هستیم و تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

وزیر آموزش و پرورش، ایجاد یک تفکر نظام یافته، هماهنگی نظام‌مند، گفت وگوهای عمیق‌تر و اساسی‌تر بین کسانی که در عرصه تعلیم و تربیت دخیل هستند برای تربیت دانش آموزان مبتنی بر ارزشهای دینی و اسلامی ضروری دانست.

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: هدف از برگزاری این نشست، بهره‌گیری از همه ظرفیتهای فکری و انسانی برای تربیت دینی نسل جدید است.

علیرضا حاجیان زاده افزود: براین اساس ستاد مزبور اقدام به تدوین برنامه پنج ساله‌ای با سه رویکرد اساسی کرده که شامل شناسایی و جذب و تربیت مبلغین جوان و کارآمد و بهره‌گیری از آنان در امر تعلیم و تربیت، تربیت نیروی انسانی و توانمندسازی مدیران مدارس و مربیان، تبادل فکر و اندیشه با صاحب نظران به منظور تولید محتوای تربیتی در قالب تشکیل هیاتهای اندیشه ورز می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مهمترین وظیفه این نهاد اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که یکی از راهکاری تحقق آن تعلیم و تربیت چند ساعتی است.

قاسمعلی خدابنده اظهار داشت: در سند مزبور نیز وظایفی برعهده حوزه علمیه گذاشته شده که از جمله آن تربیت مربی، تامین محتوا برای دروس علمی و فرهنگی است.

وی راه‌اندازی مدارس امین، اجرای طرح پیوند مدرسه و مسجد، برپایی نمازهای جماعت در مدارس با حضور روحانیون را از جمله فعالیتهای مشترک اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با حوزه علمیه برشمرد.