مشهد- ایرنا- مدیر حوزه‌های علمیه گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، تدوین برنامه پنج ساله برای فعالیتهای مشترک این دو نهاد با ۴۰ محور اساسی است.

آیت‌الله علیرضا اعرافی شنبه شب در سیزدهمین نشست آموزشی – ترویجی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش در مشهد افزود: مدیریت حوزه‌های علمیه تلاش کرده است در سه سال اخیر با نگاه راهبردی و کلان در قلمروهای گوناگونی که در ماموریتش قرار دارد گام های اساسی بردارد.

وی بیان کرد: در این راستا باید کمیته‌های استانی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش فعالتر و تبدیل به یک قرارگاه شوند و اجرایی کردن برشهای استانی برنامه پنج ساله این ستاد را در دستور کار جدی خود قرار دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: ۲۰ محور برنامه پنج ساله مزبور به مرکزیت حوزه علمیه قم اجرا می‌شود که در این راستا باید حوزه علمیه قم به قلمروهای جدید مبتنی بر رشته‌هایی که مرتبط با حوزه آموزش و پرورش است وارد شود.

اعرافی، دانش افزایی پیوسته و انتخاب درست مربی و مبلغ برای دانش‌آموزان، فعالیت آموزشگاه‌ها برای به روزرسانی مبلغان و ایجاد منابع پایدار و منطقه‌ای برای اجرای انواع طرحها را از سوی مدیران حوزه و ائمه جمعه خواستار شد.

وی بیان کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به منابع درون‌زای استانی دارد و دولت باید برای این بخش برنامه لازم تدوین و بودجه کافی در اختیار گذارد چون منابع کنونی جوابگوی نیاز برای تحقق این سند نیست.

توصیه‌هایی برای همکاری بیشتر حوزه و وزارت آموزش و پرورش

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور نیز در این نشست گفت: اینکه فرزندان خود را در جامعه اسلامی نه طبق سلیقه خود بلکه طبق سلیقه نبی مکرم اسلام (ص) تربیت کنیم مسوولیت کمرشکنی است که برعهده وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام‌ محمدجواد حاج‌علی‌اکبری افزود: ستاد همکاری‌های مشترک حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش فرصت بی‌بدیلی است که دو مجموعه با مسوولیت تربیتی را در کنار هم قرار می‌دهد تا با اتکای به بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین کار تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را انجام دهند.

وی اضافه کرد: با این حال با توجه به تغییر شرایط، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند به روزرسانی است و باید با اتخاذ رویکرد جدید نسبت به نسل جدید، ظرفیتها و بخشهای معقول، کار تازه‌ای انجام گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور تاکید کرد: حوزه‌های علمیه باید همه مقاصد خود را در مدارس دنبال کنند و توجه اصلی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در حوزه باید معطوف به وزارت آموزش و پرورش و دانش‌آموزان باشد.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه بخش آموزش و پرورش یک ظرفیت جوشان و بالقوه برای حوزه علمیه به شمار ‌می‌رود افزود: پیشتر محور اصلی فعالیت حوزه علمیه آموزش و پرورش نبود و امکانات لازم برای بهره‌گیری از ظرفیت این بخش فراهم نشده بود.

وی بیان کرد: هم اینک وزارت آموزش و پرورش باید نیازهای خود را به حوزه علمیه اعلام کند و این دو نهاد باید به شناخت مجددی نسبت به هم دست پیدا کنند.

نماینده ‌ولی‌فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور گفت: حوزه علمیه باید سخاوتمندانه و با رویکرد نظام مند و تعریف شده و برخوردار از مهارت تربیتی، ظرفیتهای خود را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد.

حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری برجسته سازی برخی معارف دفاع مقدس و فرهنگ عاشورا، استفاده از ظرفیت فناوری راهیان نور توسط حوزه علمیه، آسیب شناسی نماز در مدارس و بهسازی این شبکه، جذاب سازی و معرفی درست زیبایی‌های حوزه به جامعه دانش‌آموزی کشور، استفاده از ظرفیت حوزه علمیه برای دانش آموزان دختر، ارتباط بیشتر ائمه جمعه و جماعات با مدارس منطقه و محله خدمت خود را مورد تاکید قرار داد.

وی ادامه داد: در عرصه تبلیغ و تالیف برای دانش آموزان خلاهای فراوانی وجود دارد که این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری مجدد است.

او با اشاره به مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان در قم گفت: این موسسه یک محتوای مناسب برای فضلا و علما در مواجهه با دانش‌آموزان در قالب "منظومه فکری- تربیتی دانش‌آموزان" تدوین کرده که می‌تواند در بسیاری از امور راهگشا باشد.