به گزارش روز یکشنبه خانه ملت، لایحه بودجه سال ۹۹ به عنوان سند دخل و خرج دولت و کشور، امسال ۱۷ آذرماه توسط رییسجمهوری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، براساس آیین نامه داخلی مجلس، دولت ۱۵ آذر هر سال موظف به ارائه لایحه بودجه است، امسال دولت طبق همین قرار قانون لایحه را ارسال کرد. نکته قابل توجه در این رابطه، تلاش دولت برای اصلاح ساختار بودجه سال ۹۹ براساس تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری بود. تلاشی که باید دید آیا به ثمر رسیده یا دولت در دست یابی به آن ناکام مانده است؟
پس از تحویل لایحه بودجه سال ۹۹ به دستگاه قانونگذاری، کمیسیونهای تخصصی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ را به شرح ذیل انتخاب کردند.
قاسم احمدی لاشکی، جبار کوچکینژاد، محمد بیرانوندی به عنوان اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، رضا شیران خراسان، عباس گودرزی، حسن لطفی به عنوان اعضای کمیسیون اجتماعی، رحیم زارع، محمدحسین حسینزاده بحرینی، سیده فاطمه حسینی به عنوان اعضای کمیسیون اقتصادی و محمدمهدی برومندی، محمدابراهیم رضایی، ابوالفضل حسنبیگی به عنوان اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی تعیین شدند.
همچنین سیدعلی ادیانی، حسین امیری خامکانی، جلال میرزایی به عنوان اعضای کمیسیون انرژی، غلامرضا تاجگردون، هادی قوامی، محمد خدابخشی، علی قربانی، حسن سلیمانی، غلامرضا حیدری، محسن بیگلری، شهباز حسن پور بیگلری، حسینعلی حاجی دلیگانی اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و حمد نعیم امینیفرد، بهروز بنیادی، محسن علیجانی زمانی به عنوان اعضای بهداشت و درمان نیز در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی تعیین شدند.
علیاصغر یوسفنژاد، قاسم میرزایی نیکو، احمد امیرآبادی فراهانی به عنوان اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراها، حمیدرضا فولادگر، محسن کوهکن، نادر قاضیپور به عنوان اعضای کمیسیون صنایع و معادن، محمدرضا رضایی کوچی، شادمهر کاظمزاده، محمدرضا ملکشاهی به عنوان اعضای کمیسیون عمران، محمداسماعیل سعیدی، غلامرضا کاتب، نصرالله پژمانفر به عنوان اعضای کمیسیون فرهنگی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی مشخص شدند.
حسین رضازاده، محمد کاظمی، محمدعلی پورمختار به عنوان اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی و عباس پاپیزاده بالنگان، علی اکبری، محمد تربتینژاد به عنوان اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست نیز در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی تعیین شدند.
براساس این گزارش، پس از تحویل سند مالی کشور، طبق آییننامه داخلی مجلس، کمیسیونهای تخصصی مجلس، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه را با رای گیری مشخص کردند. بر همین اساس کمیسیونهای تخصصی به جز کمیسیون اصل ۹۰، سه نفر از اعضای کمیسیون خود را برای بررسی تخصصی بودجه به کمیسیون تلفیق معرفی می کنند.
از آنجایی که ستون اصلی کمیسیون تلفیق بودجه با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات بسته میشود، این کمیسیون ۹ عضو در کمیسیون تلفیق بودجه دارد.
براساس آییننامه داخلی مجلس، با تقدیم لایحه بودجه از جانب رییس جمهوری همراه با پیوست ها و ضمائم لایحه در گام نخست، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوستهای آن، ۱۰ روز مهلت دارند تا لایحه را بررسی و پیشنهادات خود را به کمیسیونهای تخصصی مجلس تقدیم کنند.
در گام دوم، کمیسیونهای تخصصی موظفند حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.
کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیونهای تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیونهای تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. البته کمیسیون تلفیق این اختیار را دارد که با موافقت هیات رییسه مجلس مهلت تقدیم گزارش نهایی خود را تا ۱۵ روز تمدید کند.
براساس رویهای که آییننامه داخلی مجلس برای بررسی لایحه بودجه در نظر گرفته است، رسیدگی به کلیات، پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی و تصویب سقف و رسیدگی به پیشنهادهای مربوط به تبصرهها و ردیفها در صحن علنی مجلس انجام میشود.
پیشنهادهای چاپی نمایندگان که با بودجه در صحن مورد بررسی قرار میگیرد باید در زمان مقرر دریافت شده، منبع مالی مشخص داشته، مازاد بر سرجمع نباشد با تعیین ردیف مشخص جایگزین طرح شده و مغایرت با برنامه نداشته باشد.
کار کمیسیون تلفیق بودجه با ارائه لایحه به صحن علنی به اتمام نمیرسد بلکه پس از اتمام بررسی و تصویب در مجلس در صورتی که شورای نگهبان ایراداتی شرعی و مغایرتهایی با قوانین بالادستی به مصوبه مجلس بگیرد این کمیسیون مجددا برای بررسی و اصلاح موارد اعاده شده از شورای نگهبان تشکیل شده و موارد را بررسی و اصلاح می کند.
صحن علنی مجلس نیز هم چون کمیسیون تلفیق در صورت تشخیص شورای نگهبان و طرح ایراد نسبت به برخی موارد لایحه بودجه باید موارد اصلاحی لایحه را مجددا بعد از اعاده شورای نگهبان مورد بررسی و اصلاح قرار دهد.