تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: روحیه نقادی، پرسشگری، نوآوری و خلاقیت را باید در دانش آموزان پرورش دهیم.

محسن حاجی میرزایی روز یکشنبه در حاشیه نشست با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهارداشت: یکی از ساحت‌هایی که در تربیت پیش‌بینی‌شده، ساحت علم و فناوری است لذا باید بستر را برای تربیت ساحت های علم و فناوری دانش آموزان فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دوره دانش‌آموزی و حضور ۱۲ ساله در مدرسه دوره تأثیرگذاری در تکمیل شخصیت افراد و آینده کاری و فعالیت‌های آنان است که در مقایسه با دانشگاه، دوره دانش‌آموزی مهم‌تر است.

وزیر آموزش‌ و پرورش تأکید کرد: باید روحیه نقادی، پرسشگری، نوآوری و خلاقیت در دانش آموزان را پرورش و مهارت‌های آنان را برای پیوستن به کارهای پژوهشی توسعه دهیم.

حاجی میرزایی ابراز امیدواری کرد نشست امروز با معاون علمی و فناورری رییس جمهوری منجر به حضور بیشتر شرکت های استارتاپی در بخش خدمات آموزشی و پژوهش سراها، طرح شهاب، تقویت المپیادها، توسعه فعالیت‌های سمپاد شود و این موارد از زمینه‌های همکاری مشترک است.

 وی تاکید کرد امیدوارم این نشست نقطه آغازی برای شتاب و جهش در تربیت علمی دانش آموزان در سراسر کشور باشد.

وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه چندی پیش از نمایشگاهی از آثار پژوهش سراهای دانش آموزی بازدید کردم که واقعاً شگفت‌زده شدم، گفت:‌ دانش آموزان در نمایشگاه کارهای بسیار مهمی انجام داده بودند، بخش مهمی از پژوهش سراها به فناوری های نوین مجهز شده است و حتی برخی از آن‌ها به‌سرعت قابلیت تجاری‌سازی دارند.

 به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، حاجی میرزایی تصریح کرد: باید این فرصت را برای تمام دانش آموزان فراهم کنیم و پژوهش سراها تبدیل به موقعیت‌هایی شوند که همه دانش آموزان با پژوهش سراها ارتباط داشته باشند.

وی یادآور شد: ارتباط همه دانش آموزان با پژوهش سرا ها از آرمان‌های ما است و باید پژوهش سراها به مکانی تبدیل شود که همه دانش آموزان بتوانند علایق پژوهشی خود را در این عرصه تمرین کنند و به توانمندی دست پیدا کنند که خوداتکا شوند و از شخصیت خود دفاع کنند و در اقتصاد جامعه مشارکت مؤثرتر و فعال‌تری داشته باشند.

پژوهش سراها باید توسعه یابند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هم در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بیش از ۶ سال است که با حاجی میرزایی در دولت همکاری داشته‌ام و امیدوارم در دوره جدید همکاری‌های خوبی صورت بگیرد.

وی افزود: آموزش‌وپرورش همیشه  از حوزه‌های موردعلاقه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است و خصوصاً در بنیاد ملی نخبگان که به‌صورت تاریخی با سمپاد همکاری داشته‌ایم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم در حوزه‌های پژوهشسراها، فرهنگ پژوهش و توسعه زیرساخت‌ها همکاری داشته باشیم تا پژوهشسرا ها به جایگاه خود برسند.

ستاری اضافه کرد: حمایت از سمپاد با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسعه استارتاپ ها در بدنه آموزش‌وپرورش، الگوسازی، کمک‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حوزه نوسازی مدارس داشته باشند و...مجموعه موارد متعددی است که باید در داخل آموزش‌وپرورش پیگیری کنیم.

وی تأکید کرد: با دید مثبت وزیر آموزش‌وپرورش و مسوولان این وزارتخانه که برای پیگیری زمینه همکاری معرفی می‌شوند، مطمئنم در دوره جدید دستاوردهای قابل‌توجهی خواهیم داشت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به فعالیت استارتاپ ها و مراکز کارآفرینی اشاره کرد و گفت: به بیش از ١٠٩ پژوهش سرا را در حوزه تجهیزات کمک کرده‌ایم که می‌توان به نانو، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و هوافضا اشاره کرد.

ستاری ادامه داد: با توجه به توافق‌نامه صورت گرفته در جهت تجهیز پژوهشسراها، ۷۰ درصد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ٣٠درصد آموزش‌وپرورش و خیرین بر عهده می‌گیرند.

وی تصریح کرد: آموزش‌های لازم برای استفاده از تجهیزات داده می‌شود زیرا تجهیزات عمدتا گران هستند که مهم ترین نکته در استفاده از این تجهیزات این است که ساخت داخل کشور هستند و دانش‌آموز از همان ابتدا عادت می‌کند که با تجهیز ایرانی کار می‌کند.

وی بابیان اینکه باید جایگاه پژوهش سراها در آموزش‌وپرورش با نظر مسوولان آموزش‌وپرورش ارتقا پیدا کند، گفت: پژوهش سرا ها باید توسعه پیدا کنند و مهم است که فرهنگ واکاوی و پژوهش در مدارس نهادینه شود تا دانش آموزان به کار در این حوزه‌ها علاقه‌مند شوند.

خبرنگار: مهرنوش خانزائی