عباس سلطانیان روز سه شنبه در جلسه هم اندیشی معاونین آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، هدف از برگزاری این نشست را تبیین رویکردهای در سیاست آموزش و پرورش اعلام کرد و افزود: از مجموع ۲ میلیون و ۶۸۷ هزارو ۷۷۴ دانش آموز متوسطه دوم در سال تحصیلی جاری ۱۹.۳۲درصد معادل ۴۲۲ هزار و ۵۹۶ نفر در رشته فنی و حرفه ای و ۱۵.۷۲ درصد معادل ۵۱۹ هزار و ۲۴۹ نفر در رشته کار و دانش به علم آموزی مشغول هستند.
وی بیان کرد: شرایط اشتغال کشور ایجاب می کند مانند دیگر کشورهای دنیا سهم آموزش های فنی و حرفه ای در کشور افزایش یابد.
سلطانیان ابراز کرد: بیش از ۶۴ درصد دانش آموزان متوسطه دوم کشور معادل یک میلیون و ۷۴۵ هزارو ۹۲۹ نفر در رشته نظری در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند.
وی تصریح کرد: از این تعداد دانش آموزان ۲۵۴ هزار نفر معادل ۱۴ درصد در رشته ریاضی فیزیک، ۷۰۴ هزارو ۷۵۹ دانش آموز در معادل ۴۰ درصد در رشته علوم تجربی مشغول به علم آموزی هستند.
سلطانیان اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۳۵ درصد از دانش آموزان دوره متوسطه دوم کشور در هنرستان های کار دانش و فنی و حرفه ای مشغول به علم آموزی هستند که طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان برنامه ششم به ۵۰ درصد خواهد رسید.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف باید از سوی دولت زیر ساخت های آموزشی از جمله فضای آموزشی و تجهیزات این بخش فراهم شود.
سلطانیان گفت: کیفیت بخشی، عدالت آموزشی و مطالبات سند بنیادین در شاخص های دور دوم متوسطه دوم آموزشی کشور مورد بررسی است.
وی با بیان اینکه مدیران باید در زمینه تشویق دانش آموزان در رشته های مهارتی تلاش کنند گفت: نگاه ها باید به سمت برنامه ریزی فرایندی باشد.
سلطانیان افزود: گرایش دانش آموزان به رشته ریاضی فیزیک از سال ۹۱ تاکنون سیر نزولی پیدا کرده که برای ارتقاء این روند باید برنامه ریزی شود.
وی افزود: جذب دانش آموزان متوسطه دوم در سال های گذشته به رشته علوم تجربی ۴۶ درصد بوده که هم اکنون به ۳۷ درصد رسیده است.
سلطانیان اظهار داشت: گرایش دانش آموزان در سال ۹۱ به رشته ادبیات علوم انسانی ۲۹ درصد بوده که هم اکنون به ۴۶ درصد رسیده است.
وی گفت: اولویت ۷۱ درصد از دانش آموزان ۲۳ استان کشور به رشته علوم تجربی و گرایش دانش آموزان ۹ استان دیگر به رشته ادبیات و علوم انسانی است.
سلطانیان افزود: توجه ویژه به بیانیه، گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری، اجرای متوازن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رعایت شان و موضع سیاست گذاری حوزه ستادی و پرهیز از ورود به امور اجرایی، کاهش تمرکز و تصدی گری و واگذاری اختیارات و مسئولیت ها به مدیران، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش و ارتقای نقش مردم و خانواده در تعلیم و تربیت، استفاده بهینه از منابع و افزایش بهره وری در آموزش و پرورش، عملیاتی کردن طرح های و برنامه های اولویت دار و ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس از مهمترین برنامه های اجرائی سند بنیادین آموزش و پرورش است.
وی افزود: کلید توسعه و گشودن بن بست اشتغال در کشور گرایش دانش آموزان به تحصیل در رشتههای فنیوحرفهای است.
سلطانیان اظهار داشت: ۲۷هزار و ۳۴۸دانش آموز در دوره دوم متوسطه در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به علم آموزی هستند که از این تعداد ۷۶درصد در رشته نظری است.
وی تصریح کرد: گرایش دانش آموزان این استان به رشته های نظری ۷۶ درصد می باشد بطوری که ۱۱ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.
سلطانیان گفت: گرایش دانش آموزان در رشته ریاضی فیزیک در کشور بیش از۱۳درصد می باشد در حالی که در استان کهگیلویه و بویراحمد سه درصد است.
وی ابراز کرد: همچنین گرایش دانش آموزان این استان به رشته های فنی حرفه ای و کاردانش به ترتیب ۶ و پنج درصد نسبت به میانگین کشوری پایین تر است که این خود جای نگرانی است.
مدیران متوسطه دوم کهگیلویه و بویراحمد، توسعه پژوهش سراها، تشکیل کمیته فنی، هدایت دانش آموزان به رشته های فنی را از مهمترین اقدامات انجام شده در کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی جدید اعلام کردند.
کمبود فضای آموزشی، فرسوده بودن مدارس، کمبود فضای آموزشی، تجهیزات آموزشی ، نیرو انسانی، قرار گرفتن تعدادی از مدارس در مناطق سخت گذر ، استفاده از نیروی غیر متخصص ، قطعی آب و برق در مدارس به دلیل کمبود اعتبار را از مشکلات مدارس استان اعلام کردند.
افزون بر ۱۶۱ هزار دانش آموز پسر و دختر مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در سه هزار و ۲۰ مدرسه کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می کنند.