به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبات این جلسه اظهار داشت: دستور اول این جلسه ارائه گزارش کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بود؛ که در این رابطه مشروحی از اقدامات کمیته در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی طی گزارشی ارائه شد.
وی افزود: در این گزارش اقدامات کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در مورد تاریخ علم در ایران و جهان اسلام ارائه شد و تأکید اعضا بر این بود که در تاریخ علم نگارش تاریخ یک طرفه بوده است و تأکید اعضا بر این است که مقوله تاریخ در مجموعه دروس و کتب درسی باید به تاریخ علم و میراث علم توجه کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در تاریخ علم نگاه اروپامرکزی و آمریکامرکزی را شاهدیم، خاطرنشان کرد: میراث تمدنی علم در جهان اسلام، ایران و سایر نقاط جهان باید مورد توجه قرار گرفته دانشآموز ما باید نسبت به این میراث آگاهی داشته باشد تا نسل آینده با این میراث تمدنی آشنا باشد.
عاملی از تصویب اضافه شدن ۱۰ مناسبت به تقویم کشور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: پانزدهم رمضان به نام روز تکریم خیرین، ششم فروردین به نام روز ولادت زرتشت، سوم اردیبهشت به نام سالروز شهادت امیر سپهبد قرنی، سوم اردیبهشت به نام روز معماری، هفتم تیر به نام سالروز بمباران شیمیایی سردشت، چهارم مرداد به نام روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی، هشتم مرداد به نام روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، هجدهم مرداد روز شهادت شهید حججی به نام روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم، پنجم مهر همزمان به نام روز گردشگری و چهاردهم اسفند به نام روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه ۱۰ مناسبتی است که به تقویم کشور اضافه شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: دستور آخر جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیتها و چالشهای علم و فناوری بود و تأکید شد که در این زمینه موضوعات بسیار مهمی وجود دارد که می تواند چرخش مهمی را در رابطه دانشگاه، جامعه و صنعت داشته باشد.
وی افزود: این مسئله در رابطه با موضوع جذب اعضای هیئت علمی و آئین نامه ارتقا مورد توجه قرار گرفت که در این زمینه نیز اعضا تأکید داشتند تغییرات ضوابط جذب و آئین نامه جذب و ارتقاء باید در سه سطح مورد توجه قرار گیرد، ضوابط عمومی که مشترک بین همه رشته ها و به نوعی مشترک بین دانشگاه های ایران و سایر نقاط جهان است.
عاملی ادامه داد: در سطح دوم به ضوابط اختصاصی باید توجه کرد که ناظر بر مسائل و اولویت های بومی و ملی است به این معنا که باید متغیرهایی را در ارتقاء مورد توجه قرار داد که موجب مشارکت موثر تر اعضاء محترم هیئت علمی را در حل مسائل و پیشرفت کشور شود و به بومرنگ و اکوسیستم فرهنگی و اجتماعی کشور توجه خاص شود. سطح سوم توجه به شاخص های تخصصی مرتبط با حوزه های تخصصی دانشگاهی است که در این نگاه تمایز ایجاد می شود بین متغیرهای موثر در جذب و ارتقاء در رشته های علوم اجتماعی و علوم انسانی و رشته های مهندسی، رشته های علوم پایه و رشته های علوم پزشکی.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در این جلسه اتفاق نظر بود که این نوع سیاست های علمی تاثیر زیادی بر کیفیت علم در دانشگاه های کشور خواهد داشت و مقرر شد کمیته ای ذیل ستاد نقشه جامع علمی کشور مطالعات کارشناسی در این خصوص انجام دهند و موضوع مجددا در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.