کابل - ایرنا - براساس گزارش یک نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان ۶۳ درصد از دختران افغانستانی پیش از سن ۱۵ سالگی ترک تحصیل می کنند.

بر اساس این نظرسنجی، چهل و هشت درصد مصاحبه شوندگان، جنگ و ناامنی و ۳۱ درصد از آن‌ها فقر و آوارگی داخلی را عامل ترک تحصیل دختران افغان دانسته اند.

همچنین ۲۱ درصد دختران به دلایل آداب و رسوم ناپسند اجتماعی مجبور به ترک تحصیل شده اند. این نظرسنجی که بر اساس مصاحبه با بیش از هزار و ۳۰۰ نفر از دانش آموزان، والدین دانش آموزان و معلمان تهیه شده، می‌گوید:۶۰ درصد کودکان محروم از تحصیل در این کشور را دختران تشکیل می دهد.

پس از سال ۲۰۰۱ میلادی و با از بین رفتن حاکمیت طالبان،فرصت تازه ای برای بازگشایی مدارس در افغانستان بویژه برای دختران فراهم شد ولی همچنان آموزش دختران با موانع و مشکلات زیادی  مواجه است.

برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که رفتارهای تبعیض ‫آمیز نسبت به دختران،آدم ‫ربایی، حمله‫ با اسید، اذیت و آزارهای جنسی، فقر و نبود مدرسه از عوامل دیگر بازدارنده دختران به مدرسه است.

کمبود آموزگاران زن، فاصله زیاد مدرسه از منازل مسکونی، محدودیت ها برای دختران توسط خانواده ها همه عواملی هستند که مانع ادامه آموزش و تحصیل زنان در افغانستان شده است.

زرقا یفتلی رئیس نهاد حقوقی زنان و کودکان روز سه‌شنبه با اشاره به  تحقیقی که با عنوان «چالش ها و فرصت ها» انجام شد گفت که در این گزارش چالش ها و فرصت های آموزش دختران در استان های کابل، بلخ، بدخشان، پروان، ننگرهار و قندهار مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته وی ،نبود امنیت ،خشونت های خانوادگی، ازدواج های اجباری، آزار و اذیت خیابانی، نبود آموزگاران زن ،کمبود مدرسه، فاصله زیاد مدارس از منازل مسکونی، بهداشت، فقر، سنت ها و رسوم ناپسند از جمله عواملی است که سبب می شود دختران مدارس را ترک کنند.

گزارش نهاد حقوق زنان و کودکان افغان دریافته است که این عوامل باعث می شود که  اکثریت  دختران  در کلاس نهم مدرسه را  ترک کنند.

خانم یفتلی گفت که این تحقیق نشان می دهد که بیشترین تعداد دختران ترک تحصیل کرده مربوط به استان بدخشان است.

در این تحقیق آمده که ۶۰ درصد کودکان محروم از مدارس را دختران تشکیل می ‌دهد و درصدی دختران با سواد در مقایسه با پسران ۴۴ درصد پایین تر است.

نتایج این تحقیق در نتیجه گفت ‌وگو بایکهزارو ۳۷۳ دانش آموز، پدران و مادران آنها، آموزگاران، مسئولان آموزش و پرورش، مسئولان وزارت حج و اوقاف، فعالان جامعه مدنی و کمیسیون مستقل حقوق در شش استان بدست آمده است.

نتایج این تحقیق نشان می ‌دهد که برای ۶۴ درصد دختران،مردان خانواده تصمیم به ترک مدرسه و ادامه تحصیل می گیرند و تنها ۳۶ درصد آنها به دلایل مختلف خود تصمیم به ترک آموزش و تحصیل می گیرند.

۴۸ درصد از دختران جنگ و ناامنی، ۲۱ درصد نبود آموزگار زن، خشونت‌های خانوادگی، فاصله زیاد تا مدرسه و آزارهای خیابانی و ۳۱ درصد آواره شدن خانواده‌ها و فقر را دلیل ترک آموزش عنوان کرده اند.

«میرویس بلخی» سرپرست وزارت آموزش و پرورش افغانستان نیز گفت براساس آمار این وزارت در سال ۱۳۹۷ بیش از سه میلیون  کودک افغان مدرسه نمی روند که ۷۰ درصد آنها را دختران تشکیل  می داد.

اما آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی نشان می ‌دهد که در حال حاضر ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مدرسه محروم هستند.

وزیر آموزش و پرورش افغانستان تأکید کرد که امسال این وزارت تلاش های زیادی انجام داد تا کمبود آموزگار زن را در مدارس جبران کند.

برخی تحقیقات صورت گرفته در استان فراه در غرب افغانستان نشان می دهد که علت ترک مدارس توسط دختران مشکلات فرهنگی و سنتی است.