تهران – ایرنا – درحالی‌که مجلس نمایندگان آمریکا تا مشخص شدن وضعیت سنا درباره قواعد دادگاهی شدن دونالد ترامپ، لوایح مصوب استیضاح را ایفاد نکرده، نظرسنجی مشترک اخیر موسسه "یوگاو" و نشریه "هافینگتون پست" از برکناری ترامپ نزد اکثریت افکار عمومی آمریکا خبر می‌دهد.

تارنمای خبری آمریکایی "هیل"روز پنجشنبه نوشت: در نظرسنجی مشترکی موسسه یوگاو و نشریه آمریکایی هافینگتون پست انجام داده اند، ۴۵ درصد از افکار عمومی آمریکا قویا خواستار برکناری دونالد ترامپ از مسند ریاست جمهوری آمریکا هستند.

در این نظرسنجی در پاسخ به این  پرسش که آیا سناتورها در مجلس سنا باید به برکناری ترامپ از قدرت رای دهند و یا بر علیه آن؛  ۴۵ درصد اعلام کرده اند که نمایندگان مردم در سنا (سناتورها) باید به محکومیت ترامپ در برکناری از مسند ریاست جمهوری آمریکا رای دهند.

این درحالی است که ۴۱ درصد نظر مخالف داشته و ۱۴ درصد نیز نظری نداشتند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که آیا استیضاح ترامپ که در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید را مورد تایید قرار می دهند، ۴۱ درصد از استیضاح ترامپ حمایت کرده و ۳۶ درصد نیز قویا آنرا رد کرده اند، ۹ درصد نیز اطمینانی نسبت به این موضوع نداشتند.

نظرسنجی مشترک موسسه یوگاو و نشریه آمریکایی واشنگتن پست از یک هزار نفر از جامعه آماری آمریکا بین ۲۰ تا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۹میلادی (۲۹ آذر تا یکم دی ماه) به عمل آمد که در ۲۴ دسامبر (سوم دی ماه) انتشار یافت.

آنچه روند تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ را کلید زد، افشای تماس تلفنی وی با «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین بود. ترامپ در این مکالمه از همتای اوکراینی خود خواست؛ در مورد فعالیت های مالی "جو بایدن" و پسرش هانتر تحقیق کند. ترامپ پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را به این تحقیقات منوط کرد.

با افشای محتوای مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی، نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، به طور رسمی خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه ۲۸ آذرماه  با ۲۳۰ رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف بند اول قطعنامه استیضاح ترامپ مبنی بر اتهام «سوء استفاده از قدرت» و با ۲۲۹ رای موافق در مقابل ۱۹۸ رای مخالف بند دوم این قطعنامه مبنی بر اتهام «کارشکنی در تحقیقات کنگره» را تصویب کردند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد مساله استیضاح در مجلس نمایندگان هنوز پایان نیافته است و دموکرات‌ها با یافتن سرنخ‌های جدیدی از ترامپ، مایلند فرایند استیضاح دوم را در این مجلس کلید بزنند.

به نوشته نیویورک تایمز، "داگلاس لتر" مشاور حقوقی مجلس نمایندگان، چشم‌اندازی از استیضاح دوم را برافراشته است، چنانچه شواهد جدیدی از اینکه ترامپ کوشیده بود مانع از تحقق عدالت شود، به دست آید.

اگر  شواهد جدیدی از سوی شهود دیگر بدست آید مبنی بر اینکه ترامپ مرتکب جرائم استیضاح پذیرشده که در مفاد کنونی استیضاح نیامده است، کمیته قضایی به سمت استیضاح جدیدی خواهد رفت.  

به نظر می‌رسد دموکرات‌ها به دنبال ساخت سریالی از استیضاح ترامپ در یکسال باقیمانده به انتخابات هستند و قصد دارند از چماق اکثریت خود در مجلس نمایندگان برای تحت فشار قرار دادن  ترامپ و هوادارانش استفاده کنند.

اروپام **۱۳۰۲**