آیتالله سید احمد علمالهدی در خطبههای نماز جمعه امروز مشهد که در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد افزود: مشخص نیست نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این لایحه چه دیدند که کلیات آن را تصویب کردند؟
وی اضافه کرد: کلیات لایحه بودجه شامل موارد مربوط به درآمدهای دولت و موارد مصارفی است که فقط یک مورد مصرفی در این لایحه مربوط به بودجه کلان شرکتهای دولتی است که به گفته رییس دیوان محاسبات مجلس، بیش از ۵۰ درصد از این شرکتها زیانده هستند.
امام جمعه مشهد گفت: اینکه در لایحه بودجه روزانه فروش یک میلیون بشکه نفت پیشبینی شده به هیچ وجه با اقتصاد مقاومتی تناسبی ندارد زیرا اقتصاد مقاومتی به معنای رونق تولید داخل و اتکای به درآمدها از این محل است نه اینکه به فروش نفت بیسامان اتکا شود.
آیت الله علمالهدی افزود: تا آذرماه امسال کشور ۲۲۱ هزار میلیارد تومان تعویق در کسب مالیات داشته و ۸۰ درصد از این مبلغ مربوط به صاحبان ۱۰۰ شرکت یا افرادی است که با وجود وضعیت مالی مناسب مالیاتی پرداخت نکردند و بیشتر بار مالیات بر دوش کارمند حقوق بگیر با درآمد پایین بوده است.
وی ادامه داد: آن آقای سرمایهدار مانند آن کارمند حقوق بگیر هر دو از آبادانی کشور، جاده و سایر امکانات ایجاد شده در کشور بهره میگیرند پس چرا باید فقط مالیات از کارمند با درآمد پایین گرفته شود و فرد سرمایهدار از پرداخت آن شانه خالی کند؟
امام جمعه مشهد گفت: آیا در لایحه بودجه راهکارهای مربوط به درآمدهای مالیاتی مشخص شده بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات آن را تصویب کردند؟ این در شرایطی است که هنوز باید عدهای از معافیتهای مالیاتی استفاده کنند درحالی که خرج مملکت را نمیدهند و با افزایش قیمت کالاها فشار بر مردم میآورند.
علمالهدی افزود: لایحه بودجه سال ۹۹ کسری دارد، این کسری باید از کجا تامین شود؟ این مردم از کجا دارند که این کسری بودجه جبران شود؟ تا کی باید اسکناسهای بیپشتوانه در کشور چاپ شود؟
وی ادامه داد: آقایی به من گفت که "صبر کنید، آخر بودجه درست میشود"، مگر میتوانم ساکت باشم وقتی بودجه سنگین خارج از وسع مردم را تصویب میکنند؟ شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید از خدا بترسید.
سه وجه بصیرتی نهم دی ماه
امام جمعه مشهد با اشاره به روز تاریخی نهم دی ماه ۱۳۸۸ و تاکید بر حضور یکپارچه و پرشور مردم در راهپیمایی این روز گفت: روز تاریخی ۹ دی به سبب تحقق سه نقطه بصیرتی روز بصیرت نام گرفت.
علمالهدی افزود: نخست، بصیرت دشمن شناسی مردم ایران اسلامی بود که بعد از غائلهای که با دروغ تقلب در انتخابات توسط برخی جریانات سیاسی در کشور به راه افتاد و دشمن از این مساله برای فتنهانگیزی بهرهبرداری کرد مردم دشمن را شناختند.
وی اضافه کرد: دوم، بصیرت وقت شناسی مردم ایران اسلامی بود که وقتی دشمن، فتنهانگیزی خود را به اوج رسانید مردم به این بصیرت رسیدند که باید در چه روزی وارد صحنه شوند و این بصیرت باعث شکل گیری روز تاریخی ۹ دی شد.
امام جمعه مشهد گفت: سوم، بصیرت در شکل عقلانیت برخاسته از حساسیت بود که دشمن روی نقطه ولایی مردم تمرکز کرد و به مقدسات ملت توهین کرد و در این زمان بود که مردم نسبت به اینکه دشمن اساس اسلام را هدف قرار داده است بصیرت پیدا کردند و این موضوع روز ۹ دی را در تاریخ انقلاب اسلامی نشاندار کرد.
علمالهدی افزود: در حال حاضر دشمن مستاصل و بیچاره شده و از امکانات در اختیار خود نمیتواند در برابر دین مردم ایران اسلامی مقابله کند لذا فقط متوسل به تهاجم اقتصادی و فتنهانگیزی شده است.
وی ادامه داد: تجربه ۹دی برای مسوولان باید درک اثر حضور مردم در صحنه باشد و این که انقلاب اسلامی ایران ۴۰ سال نخست خود را پشت سر گذاشته و وارد ۴۰ سال دوم خود شده است و آنچه انقلاب ما را با وجود همه مشکلات اعم اقتصادی، سیاسی و نظامی ۴۰ ساله کرد حضور مردم در عرصههای انقلابی بود.
امام جمعه مشهد گفت: اکنون که مسوولان میدانند حضور مردم در صحنه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری "باطل السحر" است، این حضور را سرمایه بدانند و شفاف سازی برای مردم را در اولویت کار خود قرار دهند.
علم الهدی افزود: مسوولان باید قبل از انجام هر تصمیمی، مردم را در جریان بگذارند و آنان را غافلگیر نکنند.
علت اصلی جامعه ناپاک، عدم قناعت است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جامعهای که در آن همه به دنبال چشم چرانی، سوء استفاده از امکانات و اختلاس باشند جامعهای ناپاک و بی عفت است و علت اصلی بروز ناپاکی، بیبندوبار بودن و اسراف خانوارها در هزینههاست.
آیتالله علمالهدی افزود: امروزه دو مورد خانوادهها را از مرز قناعت و کفاف عبور میدهد یک مورد مسافرتهای تفریحی در فصول مختلف سال است که دستگاههای تبلیغاتی به عنوان تبلیغ برای رونق صنعت گردشگری، خانوادهها را به سوی این نوع مسافرتها سوق میدهند و نظام اقتصادی خانوادهها را بر هم میزنند.
وی ادامه داد: مورد دوم فروشگاههای رنگارنگ در حال توسعه است که خانوادهها لوازم غیرضروری را از آنها تهیه میکنند که در واقع نیازی نیز به آنها ندارند.
او تاکید کرد: این هزینههای بی مورد توسط خانوادهها نظام اقتصادی آنها را از تقوا خارج میکند و در واقع جامعه خارج از تقوای اقتصادی از عدم مدیریت اقتصادی درست در خانوادهها شکل میگیرد.