پکن- ایرنا- «بودادکو» از تحلیلگران و کارشناسان مسایل امنیتی و نظامی چین گفت: برگزاری رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه همکاری سه کشور را افزایش خواهد داد.

این تحلیلگر روز یکشنبه در گفت و گو با تارنمای «خوان چیو» چین با اشاره به دیدگاه های ناظران درباره این رزمایش افزود: رزمایش بسیار با اهمیت است و طبیعتا تقویت همکاری سه کشور را به دنبال خواهد داشت.

خوان چیو از رسانه های مهم و مطرح چین است و روزنامه گلوبال تایمز، نسخه انگلیسی این مجموعه رسانه ای است.

وی خاطر نشان کرد که این اولین بار است سه کشور، چنین رزمایش مشترکی را که هدف آن حراست از امنیت منطقه است برگزار می کنند.

«خوان چیو» از قول «بودادکو» از کارشناسان مسایل امنیتی در چین آورده است که این نخستین برنامه مشترک نظامی سه کشور محسوب می شود و هدفش تقویت امنیت منطقه است که پهنه آبی گسترده ای را نیز در بر می گیرد.

او می گوید البته ایران این رزمایش را برای مقابله با آمریکا و فشارهای حداکثری آن کشور مهم می داند و هر سه کشور نیز هدف را تعمیق همکاری ها،  تبادل و حراست از صلح منطقه و جهان دانسته اند.

این کارشناس چینی اضافه کرد رزمایش برای تامین امنیت و تجارت بین المللی بسیار با اهمیت است و در زمینه مقابله با تروریسم،  راهزنی دریایی،  عملیات امداد و نجات هم اهمیت دارد.  

بودادکو تصریح کرد ایران مایل به تقویت ارتباطات با چین و روسیه است اما هدف رزمایش کشور ثالثی نیست حضور چین و روسیه مانند آمریکا در منطقه گسترده نیست و لذا فضای بیشتری برای همکاری آنها وجود دارد.

رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه از روز جمعه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه دارد.

سخنگوی وزارت دفاع چین با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک دریایی این کشور با ایران و روسیه اظهار کرد نشان دادن حسن نیت و توانایی سه طرف در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی،  امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده مشترک آغاز شده است.

«ووچیان» تعمیق مبادلات و همکاری بین نیروی دریایی سه کشور را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد و افزود: این رزمایش مشترک یک مبادله نظامی عادی میان سه کشور است که مطابق با قوانین و مقررات بین المللی انجام شده است و هیچ ارتباطی با اوضاع منطقه ندارد.

وی افزود: نیروی دریایی چین ناوشکن «شی نینگ»  مجهز به موشک انداز هدایت شونده را به این تمرین مشترک اعزام کرده است.

سرتیپ پاسدار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران نیز روز چهارشنبه در نشست خبری اعلام کرده بود این رزمایش در جهت تقویت و افزایش تجربه در امنیت تجارت بین المللی در این منطقه برگزار می‌شود.

وی تبادل تجربه امنیت در میان کشورهای ایران،  روسیه و چین و مقابله با تروریسم و دزدی دریایی را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد و گفت: پیامدهای امنیتی این رزمایش برای کل کشورهای جهان خواهد بود و ثبات امنیتی را در پی خواهد داشت.

سردار شکارچی همچنین گفت: هدف دیگر این رزمایش کسب و تبادل تجربه در حوزه عملیات امداد و نجات برای حوادث دریایی است که از زمان شروع این رزمایش نیز انجام می‌شود.

منبع: روزنامه گلوبال تایمز