تهران- ایرنا- قائم مقام ستاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برگزاری دهه بصیرت در سراسر کشور خبر داد و «عبور از فتنه ها» را شعار دهمین سالگرد حماسه نهم دی عنوان کرد.

نصرت الله لطفی روز شنبه در نشست خبری یوم الله نهم دی، گفت: در برخی از شهرها برای بزرگداشت نهم دی برنامه هایی را از ابتدای دی و برخی از ششم این ما آغاز می کردند که مقرر شد همه ساله دهه بصیرت از نهم تا ۱۹ دی در سراسر کشور برگزار شود.
وی افزود: مراسم بزرگداشت نهم دی در تهران دوشنبه نهم دی از ساعت ۱۴ با سخنرانی حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه در میدان امام حسین(ع) برگزار می شود.

ما امروز در آستانه یک حماسه ماندگار و تاریخ ساز به نام نهم دی هستیم که در تقویم ملی به عنوان روز بصیرت و میثاق امت با ولایت و یک روز نمادین مصوب شده است. این روز مظهر بصیرت، دیانت و الهام گرفتن از فرهنگ عاشورا و غدیر است.
وی از این روز همچنین به عنوان روز دشمن شناسی، روز عمل به هنگام، روز خروش اعتقادی مردم ایران اسلامی و اثبات کننده قابلیت و کارآمدی نظام دینی مبتنی بر اصل ولایت فقیه یاد کرد و گفت: این روز چراغ آینده و تعیین کننده مسیر برای حضور مردم در صحنه های انقلاب است.
لطفی افزود: بزرگداشت این روز وظیفه همگانی است تا با حفظ و گرامی داشت این یوم الله، بتوانیم با استمرار حیات این نظام مقدس، پرچم نظام را به دست حضرت ولی عصر(عج) بدهیم.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اظهار داشت: باید بر این مردم درود فرستاد که حماسه ای آفریدند که درهم پیچنده فتنه و عامل شکست فتنه ای شد که به دنبال براندازی نظام دینی بود ولی با بصیرت مردم و پیروی از مقام معظم رهبری توانستند این فتنه را از بین ببرند.

مقایسه فتنه ۸۸ با اغتشاش های ۹۸
وی افزود: در دهمین سالگرد فتنه ۸۸ مردم ما حماسه ای دیگر خلق کردند و می توان با یک مطالعه تطبیقی به مقایسه فتنه ۸۸ و اغتشاش های سال جاری پرداخت. این حضور مردمی یک درس برای مسئولان نظام دارد خالصانه و صادقانه و شبانه روز در خدمت مردم باشند تا گرانی ها و تنگناهای اقتصادی را رفع کنند.
لطفی اضافه کرد: آنچه در سال ۸۸ مبنای فتنه شد، یک ادعای واهی و دروغ تحت عنوان تقلب در انتخابات بود و مردم در آن شرایط تومار فتنه را در هم پیچیدند ولی اغتشاش های سال ۹۸ کاملا متفاوت بود.
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام کرد: اگر در سال ۸۸ دشمن از یک فرصت و شرایط غیرواقعی استفاده کرد ولی در سال ۹۸ یک واقعیتی بود که مردم معترض بودند و با تورم و گرانی دست و پنجه نرم می کردند و این مردم در کمتر از ۴۸ ساعت با سخنان مدبرانه و شجاعانه رهبر معظم انقلاب صف خود را از آشوبگران و اغتشاشگران جدا کردند.
وی با اشاره به نقشه های استکبار جهانی برای ایجاد ناامنی و هرج و مرج در کشور افزود: دشمن در پنجم دی نیز به دنبال یک اغتشاشی دیگر بود که مردم بصیر ما بی اعتنا به دشمن، نقشه آنان را نقش برآب کرد.

شعار محوری یوم الله نهم دی
لطفی شعار محوری بزرگداشت نهم دی امسال را «یوم الله نهم دی؛ مظهر بصیرت، ولایتمداری و عبور از فتنه ها» اعلام کرد و افزود: این شعار نگاهی به گذشته مانند فتنه ها و بحران ها دارد و همچنین نگاهی به آینده دارد. در سال های ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ با حضور مردم فتنه ها خنثی شد ولی تا زمانی که این نظام یک نظام دینی است و متکی بر رای مردم و عدم وابستگی است، دشمنی دشمن نیز پابرجا خواهد بود.
 دهه بصیرت در سراسر کشور اجرا می شود
وی از ایجاد یک وحدت رویه برای نقش آفرینی رسانه ها، گروه های مردمی و مجامع فرهنگی در یوم الله نهم دی خبر داد و گفت: همواره دو رویکرد در بزرگداشت این روز وجود دارد. عده ای معتقدند باید به تبیین موضوع پرداخت و به جلسات و نشست ها و هم اندیشی ها بسنده کرد و برخی خواستار برگزاری راهپیمایی و مراسم میدانی هستند.
وی افزود: تا سه سال قبل مراسم میدانی برای یوم الله نهم دی برگزار نمی شد و زمانی که اعلام کردیم مراسمی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد، عده ای معترض شدند و ما را از برگزاری مراسم منع می کردند.
لطفی افزود: پس از برگزاری مراسم میدانی در سه سال گذشته و بزرگداشت یوم الله نهم دی در میدان امام حسین(ع) بسیار باشکوه در سال ۹۷ برگزار شد. چون روز میثاق امت با ولایت نیازمند یک کار میدانی است.
وی افزود: ما تلفیقی از فعالیت و مراسم میدانی به همراه تبیین را داشته باشیم که نگاه تبیینی نیازمند جلسات پی درپی است. از طرف دیگر با یک ناهمگونی روبرو بودیم به گونه ای که برخی یک هفته و برخی یک دهه را برای بزرگداشت یوم الله نهم دی در نظر می گرفتند درحالی که هر مناسبتی باید با یک منطق و استدلال همراه باشد و بر همین اساس دهه فجر را یک دهه برنامه داریم. چون از ۱۲ بهمن سالروز ورود امام خمینی(ره) آغاز می شود و تا ۲۲ بهمن به عنوان سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ادامه دارد.
لطفی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در بزرگداشت یوم الله ۱۹ دی سال ۵۶ اظهار داشت: معظم له اشاره کردند که قیام تاریخ ساز ۱۹ دی برخاسته از بصیرت مردم بود و محدود به مردم قم نمی شد و این حرکت الهی استمرار داشت تا به استقرار نظام اسلامی انجامید.
وی افزود: بنا بر این به صورت رسمی به عنوان یک برنامه قطعی کشوری برای هر سال اعلام می کنیم که ایام الله نهم تا ۱۹ دیماه به عنوان دهه بصیرت نام می گیرد و برای شکرانه و پاسداشت حضور مردم در صحنه را یک برنامه کشوری در نهم دیماه خواهیم داشت.
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام کرد: برنامه های دهه بصیرت از نهم دی با حضور مردم آغاز می شود و در ادامه این دهه نشست های بصیرتی برگزار خواهد شد و در پایان در ۱۸ دیماه پای سخنان رهبر معظم انقلاب خواهیم نشست که هر ساله به مناسبت ۱۹ دی با حضور مردم قم خواهد بود.

 یکهزار شهر و شهرستان میزبان مراسم نهم دی

وی با اشاره به برگزاری مراسم نهم دی ماه به صورت یکپارچه در سراسر کشور اعلام کرد: این مراسم روز دوشنبه در بیش از هزار شهر و شهرستان در قالب تجمعات پرشور و راهپیمایی های حماسی برگزار خواهد شد.
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی افزود: مراسم بزرگداشت یوم الله نهم دی در تهران به صورت تجمع در میدان امام حسین(ع) آغاز و در ادامه راهپیمایی تا میدان شهدا برگزار خواهد شد.

سخنرانان مراسم در برخی شهرستان ها
لطفی افزود: سخنرانان این مراسم در سطح شهرستانها از طریق ستادهای استانی دعوت می شوند و مراکز استان ها نیز از طریق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صورت می گیرد و شخصیت های حوزوی، دانشگاهی از مقام های کشوری در شهرهای مختلف سخنران خواهند کرد.


سخنران مراسم نهم دیماه شهر قم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی خواهد بود؛ در بوشهر آیت الله سیداحمد خاتمی سخنرانی خواهد کرد؛ در البرز حجت الاسلام علی سعیدی رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح و در اصفهان نیز حشمت الله قنبری استاد دانشگاه به سخنرانی خواهند پرداخت.

سردار علی فدوی جانشین کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کرمان، سردار محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج در کرمانشاه، سید عزت الله ضرغامی در تبریز ، حجت الاسلام حیدر مصلحی در زاهدان، حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلح نظام در اردبیل، محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان در رشت و در سنندج نیز حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی سخنرانی خواهند کرد.

برنامه های فرهنگی و هنری یوم الله نهم دی
لطفی از برپایی ۱۰ هزار نشست بصیرتی در مساجد، پایگاه های بسیج، حلقه های صالحین، کانون های فرهنگی هنری مساجد و برخی دانشگاه ها و مدارس خبر داد و گفت:
وی افزود: درحدود چهار هزار و ۵۰۰ وبلاگ جوانان حوزوی و دانشگاهی در مسابقات فرهنگی و هنری با عنوان وبلاگ نویسی بصیرت و ولایت شرکت خواهند کرد و زنگ بصیرت نیز در مدارس به صدا در خواهد آمد.


حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده رهبر معظم انقلاب در شهر قدس و حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست گزاری ائمه جمعه در رباط کریم را برای شنیدن سخنان مردم ارزیابی کرد که پیام مردم را بشنوند و مشکلات آنان را حل کنند.

تبیین جایگاه ولایت همیشه نیاز است

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره برگزاری دهه بصیرت و ضرورت انسجام برنامه های این روز اظهار داشت: در اینجا بحث تبیین مطرح است که لازمه بصیرت، روشنگری است.
لطفی افزود: جلسه بصیرتی یعنی این که هوشمندی و تدبیر را برای مردم تبیین کنیم و اگر جلسات بصیرتی به خوبی برگزار شود، عده ای سخنان رهبر معظم انقلاب را به دفاع از یک مصوبه محدود نمی کردند بلکه نجات کشور و کیان اسلام ونظام دینی از یک توطئه بود.
او تاکید کرد: تبیین جایگاه ولایت همیشه نیاز است. دهه هایی که برای نسل های اول و دوم و سوم برگزار می شود در همین راستاست. مثلا چنددرصد جمعیت کنونی کشور از شرایط اسفبار قبل از انقلاب خبر دارند. اکنون ۱۰ سال از حماسه نهم دی می گذرد و کسانی که در آن زمان نوجوان بودند، تا چه اندازه از فتنه سال ۸۸ خبر دارند که امروز تحت تاثیر شبهه افکنی شیاطین قرار نگیرند؟.