سمنان- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: هفت معدن این استان با موافقت اعضای شورای معادن سمنان به طور موقت تعطیل شد.

بهروز اسودی روز شنبه در پانزدهمین جلسه شورای معادن استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: تعطیلی موقت ۱۲ معدن مورد بررسی قرار گرفت که با تصمیم اعضای این شورا این مساله در خصوص  هفت معدن موافقت شد.

وی با اشاره به بررسی درخواست ۱۷ معدن سمنان در شورای معادن، تصریح کرد: ۱۲ درخواست مربوط به تعطیلی موقت به علت فقدان بازار فروش، شرایط فصلی، مشکلات زیست‌محیطی  و پنج درخواست نیز مربوط به محاسبه حقوق دولتی براساس استخراج واقعی با توجه به تعطیلی معادن و موانع و مشکلات موجود است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ادامه داد: موضوع بند الف تبصره ۳ ماده ۱۲ قانون معادن ، تفویض اختیار ماده ۹۶ آئین نامه اجرایی قانون معادن به شورای معادن استان تبیین و مورد بررسی قرار گرفت.

اسودی خاطرنشان کرد: این تفویض اختیار درخصوص اتخاذ تصمیم در موارد اختلاف دارندگان پروانه عملیات معدنی است که بر این اساس و در صورت اختلاف بین دارندگان پروانه عملیات معدنی موضوع از طریق وزارت رسیدگی و درصورت توافق دو طرف با داوری شورا از طریق شورای معادن استان پیگیری شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان یادآور شد: رای صادره برای دو طرف قطعی و لازم الاجرا است.

جلسه شورای معادن استان سمنان با حضور علیرضا آشناگر استاندار سمنان، حشمت‌الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد و در خصوص تعطیلی‌موقت و محاسبه حقوق‌دولتی ۱۷ واحد معدنی استان، تبیین و بحث و تبادل‌نظر در ارتباط با موضوع تفویض اختیار ماده ۹۶ آیین نامه اجرایی قانون معادن، بررسی تعطیلی موقت یک واحد معدنی در استان به منظور بررسی مسایل زیست محیطی، بررسی وضعیت محدوده‌های اکتشافی و معدنی منطقه امامزاده‌عبدالله سرخه، توجه به رویکردهای زیست محیطی در اکتشاف معادن، رفع مشکلات زیرساختی مانند آب و برق برای سرمایه‌گذاری فعالان‌اقتصادی در واحدها و پهنه‌های‌معدنی استان، ایجاد کمیته‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار و فعالان اقتصادی برای توسعه بخش معادن استان و معرفی ظرفیت‌های معدنی، تولیدی و اقتصادی استان و دستگاه‌های‌اجرایی بحث و تبادل نظر شد.

۶۰۸ معدن با اشتغالزایی برای بیش از چهار هزار نفر در استان سمنان فعال است.