مسعود تجریشی روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: هفته گذشته شاهد افزایش غلظت آلایندههای هوا در کلانشهر تهران بودیم که به علت ساکن بودن هوا، این شرایط ادامه یافت و به تعطیلی یک هفتهای مدارس منجر شد.
وی با تاکید بر اینکه در این مدت شاخص آلودگی در تهران هیچ وقت به ۳۰۰ PPM نرسید، اظهار داشت: البته شاخص آلودگی هوا در جنوب تهران تقریبا نزدیک به ۲۰۰ رسیده بود که بعد از بررسی سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شد کارخانههای آن بخش از سوخت مازوت استفاده میکردندو بلافاصله دستور قضایی برای برای پلمپ آن واحدها را گرفتیم و آنها در کمتر از ۸ ساعت سوخت خود را به گاز تبدیل کردند.
معاون سازمان محیط زیست ادامه داد: بسیاری از شهرها در دنیا هستند که شاخص آلودگی آنها به بالای ۳۰۰ میرسد مثلا هند، چین و ترکیه که تعداد شهرهای آلوده آنها زیاد است البته ادعا نداریم که شاخص آلودگی هوای ما نسبت به آنها عدد قابل توجهی نیست اما میخواهم بگویم معمولا شهرهایی که به واسطه فعالیتهای صنعتی شاخص آلودگی آنها بالا هست که پکن یکی از آن شهرهاست، بیشتر مشکل نیز ذرات معلق و ناشی از سوخت است.
تجریشی توضیح داد: وقتی هوا ساکن میشود پدیده وارونگی دما رخ میدهد بنابراین هر مکانی که بیشتر از ظرفیت و توان اکولوژیک و بارگذاری آن سوخت سوزانده شود مشکل آلودگی هوا پیش میآید چون در این حالت هوا جریان ندارد و تخلیه آلودگی صورت نمیگیرد و توان اکولوژیک تهران نیز سالهاست که به پایان رسیده ولی ما همچنان خودرو؛ صنعت و جمعیت به آن تزریق میکنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اینکه توان تهران به پایان رسیده و حجم زیادی جمعیت، خودرو و موتورسیکلت و صنایع آلاینده در داخل و اطراف تهران هستند از این رو پتانسیل رسیدن شاخص آلایندگی به ویژه در جنوب به ۳۰۰ را دارد، در واقع اگر باد نیاید و شرایط هوا چند روز ساکن و مستمر بماند؛ زمینه این شرایط فراهم میشود، اما در این دوره آلودگی به این عدد نرسید.
هوای تهران هفته گذشته به علت ساکن شدن هوا به شرایط ناسالم برای تمام گروهها رسیده بود از این مدارس تعطیل و طرح زوج و فرد از در منازل اجرا شد که خوشبختانه با ورود سامانه بارشی به کشور و خارج شدن هوا از سکون شرایط هوا سالم شد؛ پیروز حناچی شهردار تهران در توییتی نوشته بود که دوازده سال توسعه خودرو محور، گسترش افسار گسیخته بزرگراهها و به تبع آن بنزین ریختن بر آتش عطش استفاده از خودروهای شخصی، فروش شهر تا چند برابر ظرفیت زیستی و پاشیدن بذر صدها برج و دهها مال بر خاک حاصلخیز فضاهای سبز شهر در مسیر تنفسی تهران، ما را به این نقطه رسانده است.