جشنوارهها و نمایشگاههای مد و لباس در شهر برگزار میشود، طراحان، طرح های زیبا عرضه میکنند اما بازخورد چشمگیری در سطح جامعه ندارد و هنوز این نوع لباسها نتوانسته اند به صورت گسترده جایگزین مُدهای بازاری شوند.
هزاران ایده از سوی طراحان ایرانی برای تامین ذائقه مردم ارایه میشود که در صورت حمایت میتواند مُد ایرانی – اسلامی را در بازار رواج دهد اما ویترین مغازهها همچنان با لباسهایی پر شده که مطابق با ذائقه بیگانگان است.
دستگاههای فرهنگی از یک سو و واحدهای اقتصادی از سوی دیگر متولی اصلی رواج مُد در بازار هستند اما هر کدام جسته و گریخته طرحی اجرا کرده اند که به شکست انجامیده است، واحد اقتصادی خود را از این طرح متضرر اصلی میداند و دستگاه فرهنگی خود را تنها.
ارسال ۱۲ هزار و ۸۰۰ پیامک هشداری به عرضه کنندگان لباسهای غیر متعارف
رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد گفت: این اتحادیه هشدارهای لازم به صنوف عرضه کننده لباسهای غیرمتعارف در بازار این شهر را داده است و طی دو مرحله ۱۲ هزار و ۸۰۰ پیامک در این زمینه ارسال شده است و حتی اخطارهای مکتوب به تعدادی از فروشندگان داده شده است که در برخی موارد عدم توجه به این اخطارها منجر به مهر و موم مغازه نیز شده است.
جواد مفیدی افزود: در نهایت و پس از همه این اقدامات، مقامات مسوول در طرحی ضربتی لباسهای غیرمتعارف را از سطح بازار جمع آوری کردند.
وی ادامه داد: تقاضا برای خرید لباسهای غیرمتعارف در بازار وجود دارد هرچند به دلیل آمدن زمستان، عرضه این گونه لباسها نسبت به تابستان بسیار کمتر شده است اما فروشنده ناگزیر به فروش این لباسها است و تاکنون نیز نهادی برای جایگزین کردن این لباسها با لباسهای متعارف در بازار وارد عمل نشده است.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد گفت: روال رایج در حوزه "مد" این گونه است که با آمدن مُد جدید، مُد قدیمی کنار گذاشته میشود لذا دستگاههای اجرایی متولی میتوانند با ارایه مُد جدید آنها را جایگزین لباسهای نامتعارف قبلی کنند و به این طریق این نوع لباسها از گردونه خارج شود.
مفیدی افزود: تاکنون هیچ اقدام کارسازی برای عرضه مُد جدید و جایگزین کردن آنها با لباسهای غیرمتعارف توسط دستگاههای اجرایی متولی انجام نشده است هرچند لباسهای جایگزین وارد بازار شده اما چندان گسترده و اثربخش نبوده است.
وی ادامه داد: اقدامات در خصوص جمع آوری لباسهای غیرمتعارف از سطح بازار فقط هشداردهنده بوده و این موضوع ریشه کن نشده است و روند اصلاح شدن لباس باید از جایی آغاز شود که تقاضا برای آن وجود نداشته باشد و جنس مغازهها با مُد جدید و مطابق با معیارهای ملی و دینی تامین شود.
متولی فرهنگ سازی فقط وزارت ارشاد نیست
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این کارگروه همان طور که از نامش پیداست متشکل از چندین دستگاه اجرایی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل آموزش و پرورش، صدا و سیما و اتحادیههای مرتبط است.
محمدرضا محمدی افزود: اینکه بخواهیم ذائقه مردم را در برخی قسمتها که از لحاظ پوشش نادرست است تغییر دهیم مستلزم همکاری دستگاههای مختلف اجرایی با یکدیگر است.
وی اضافه کرد: جامعه طراحان مد و لباس و بانک اطلاعاتی آن مشخص است و تاکنون چندین نمایشگاه و جشنواره مد و لباس در استان خراسان رضوی برگزار شده و اطلاع رسانی لازم در حوزه کسب و کار نیز انجام گرفته است.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: متولی فرهنگ سازی برای تغییر ذائقه مردم فقط این اداره کل نیست و در این زمینه وزارت آموزش و پرورش یک جمعیت عظیم دانش آموزی در اختیار دارد همچنین مخاطب دانشگاهها نیز یک جمعیت عظیم دانشجویی است و صدا و سیما نیز که ابزار رسانهای را در اختیار دارد و با این تفاصیل آیا میتوان فقط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را مسوول دانست؟
محمدی افزود: نهادهای مزبور تاکنون چه تصمیماتی را در خصوص طراحی مد و لباس گرفته و چه قدر در انجام آن موفق بودهاند؟ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر بخواهد فقط یک زیرنویس به صدا و سیما درباره جشنوارهای که
بخش خصوصی به آن ورود پیدا کرده و میخواهد طراحی مد و لباس ایرانی- اسلامی را ترویج دهد سفارش دهد صدا و سیما بابت آن زیر نویس درخواست پول می کند.
وی با بیان اینکه اصلاح لباسهای غیرمتعارف نیاز به عزم جدی بین دستگاهی دارد و همه دستگاههای اجرایی باید وارد عمل شوند ادامه داد: دبیرخانه ساماندهی مد و لباس فعال و برپایی نگارخانه یا نمایشگاه دایمی آن در حال برنامه ریزی است که به زودی راهاندازی میشود.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خراسان رضوی برگزاری پنجمین جشنواره مد و لباس "فجر" و تهیه بانک اطلاعاتی انجمن طراحان مد و لباس استان تا پایان سال را از دیگر اقدامات کارگروه ساماندهی مد و لباس خراسان رضوی برشمرد و گفت: همه این موارد، اقدامات رایج دستگاهی است و تا زمانی که دستگاههای اجرایی وارد عمل نشوند و از این اقدامات حمایت نکنند هیچ رخداد ثمربخشی را در حوزه اصلاح لباسهای غیر متعارف شاهد نخواهیم بود.
محمدی افزود: ذائقه مردم را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین نمیکند و این وزراتخانه فقط میتواند زیرساختهای لازم برای انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری فراهم کند.
وی ادامه داد: در شرایطی که پوشاک به صورت رسمی و غیررسمی از خارج کشور وارد بازار میشود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه اهرم اجرایی در اختیار دارد که بتواند مانع ورود این نوع لباسها شود؟
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خراسان رضوی گفت:هنرمندان و طراحان همواره آمادگی ارایه طرحهای ایرانی- اسلامی را دارند اما از یک طرف تولیدکننده نیز باید همراهی کند اما تولیدکننده مدعی است که این طرحها در بازار خریدار ندارد و لباسها با این طرح روی دستش خواهد ماند و نمیخواهد ضرر کند.
محمدی افزود: تصمیمات در این کارگروه با حضور چندین دستگاه اجرایی گرفته میشود و باید عزم همه دستگاهها برای تغییر ذائقه مردم برای استفاده و بهرهگیری از طرحهای ایرانی- اسلامی شکل گیرد.