به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با هدف بررسی بودجه بخش حمل و نقل در سال ۹۹ کشور آورده است: رشد اعتبارات تملکداراییهای سرمایهای فصل حمل ونقل در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نسبت به اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۳۹/۴ درصد است که اعتبار مذکور عموماً در ادامه عملیات اجرایی طرحهای در دست اجرای فصل در سال ۱۳۹۹ هزینه خواهد شد.
براساس این گزارش طرحهای فصل حمل ونقل مندرج در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ درمجموع ۳۳۹ طرح است که یک طرح آن جدید و بقیه از طرحهای در دست اجرا از سالهای گذشته است و با هزینه کردن اعتبارات پیشبینی شده در پیوست شماره ۱ لایحه، عملیات اجرایی سه طرح در برنامه توسعه حمل ونقل ریلی و ۲۰ طرح در برنامه توسعه حمل ونقل جادهای در طول سال ۱۳۹۹ پایان یافته و به بهرهبرداری خواهد رسید.
براساس مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اعتبار برنامه توسعه حمل ونقل ریلی در پیوست مذکور در سال ۱۳۹۹ از رشد ۴۰/۸ درصدی برخوردار است که در طول سال ۱۳۹۹ در ۵۴ طرح این برنامه، هزینه خواهد شد.
بر اساس این گزارش از مجموع اعتبار برنامه توسعه حمل ونقل ریلی در پیوست مذکور تنها ۲۷/۳ درصد آن به امر بهسازی اختصاص یافته که با توجه به فرسودگی خطوط و نیاز به بهسازی و بازسازی خطوط و وسایل ناقله، اعتبار ناچیزی است. ضمن اینکه برای جبران خسارات سیل سال ۱۳۹۸، در این برنامه اعتباری برای سال ۱۳۹۹ پیشبینی نشده است.
در این گزارش همچنین آمده است: اعتبار برنامه توسعه حمل ونقل جادهای در پیوست مذکور در سال ۱۳۹۹ از رشدی معادل ۳۸/۵ درصد برخوردار است که در طول سال ۱۳۹۹ در عملیات اجرایی ۲۷۰ طرح در دست اجرای این برنامه هزینه خواهد شد.
بر اساس گزارش دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس، از مجموع اعتبار برنامه توسعه حمل ونقل جادهای در پیوست شماره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ تنها ۱۴/۷ درصد آن به امر نگهداری (ایمنسازی، تجهیز علائم و تجهیزات ایمنی، اصلاح نقاط حادثهخیز، روکش آسفالت و ...) اختصاص یافته که از این اعتبار معادل ۱۲/۸ درصد آن مربوط به نگهداری، اصلاح نقاط حادثهخیز و روکش آسفالت حدود ۳۴۰۰۰ کیلومتر راه شریانی و ۱/۹ درصد آن به بقیه راههای تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته است.