«ایمان آلمظفر» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: آنچه سبب رونق تولید و صادرات کالاهای ایرانی می شود، توجه به چگونگی بستهبندی آنهاست.
وی گفت: سالهاست در زمینه بهبود بستهبندی کالاهایی همچون خرما، زعفران و خشکبار که از مزیت های نسبی و منطقه ای برخوردارند، صحبت می شود، اما هنوز در این زمینه مشکل وجود دارد.
دبیر سومین نمایشگاه دوسالانه طراحان بستهبندی ایران، با اشاره به استقبال ۲.۵ برابری طراحان از حضور در این نمایشگاه در مقایسه با پارسال و ارسال آثار مختلف، خاطرنشانکرد: امروز تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی متوجه اهمیت موضوع بستهبندی شدهاند و در نمایشگاه امسال حضور برندهای کوچک و موفقی را شاهد هستیم.
وی بیان داشت: طراحی و بستهبندی، یک کار تیمی و گروهی است و افراد مختلفی از متخصصان بازاریابی و بازار رسانی، متخصصان برندینگ، ساختار، مواد و ملزومات و حتی جامعه شناسان مخاطب برای شکلگیری یک بسته بندی مناسب باید با یکدیگر همکاری و همفکری کنند.
آلمظفر ادامه در عین حال گفت: با وجود مطالب پیشگفته و لزوم کار گروهی در این صنعت، اما در کشورمان گروههای اندکی وجود دارند که موضوع بستهبندی را به شکل و شیوه حرفهای آن دنبال میکنند.
وی با اشاره به رشد خیره کننده صنعت طراحی بستهبندی در جهان، افزود: پیش از وقوع انقلاب اسلامی، کشورمان تازه به صنعت بستهبندی پا گذاشته بود، اما با شروع جنگ تحمیلی، تامین کالا به مساله اصلی کشور تبدیل شد و توجه به طراحی بسته بندی کاهش یافت، با این حال امروز که بازارها در حال رقابتیتر شدن است، موضوع طراحی بستهبندی اهمیت یافته است.
این طراح بستهبندی خاطرنشان کرد: ملزومات و تجهیزات بستهبندی در حد نیاز و برآورده کردن توقعات مشتریان ایرانی در کشور موجود است، هرچند در تامین برخی مواد اولیه به دلیل تحریمها با مشکل مواجهایم، اما برای رقابت در عرصه جهانی ناگزیر از مجهز شدن به علم روز و دستیابی به فناوریهای جدید هستیم تا کالاهای صادراتی کشورمان ارزش افزوده واقعی خود را پیدا کنند.
به گزارش ایرنا، سومین نمایشگاه دوسالانه طراحان بستهبندی ایران با هدف سازندگی و حمایت از نیروهای جوان در این حوزه و با تمرکز بر خلاقیت تجربی و ایدههای جدید در فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است.
این نمایشگاه تا ۱۶ دی ماه در معرض دید علاقمندان قرار دارد.