بوشهر- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۱۵ سد کوچک و بزرگ در این استان در دست ساخت و یا مطالعه است که به سرانجام رسیدن آنها نقشی مهم در مهار روان‌آب‌ها دارد.

علی محمدی روز دوشنبه در بازدید استاندار بوشهر از پروژه خط انتقال سد باغان افزود: بهره‌برداری از سد "قیزقلعه" که در سفر هفته گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به استان بوشهر افتتاح شد، به احیای منابع آب زیرزمینی منطقه دشت پلنگ و رونق کشاورزی منطقه منجر می‌شود و سدهای "تنگ ارم" و "ارغون" نیز آب آشامیدنی استان را به شرایط پایدارتری می‌رساند.

وی درباره سد باغان اظهارداشت: این سد از پروژه‌های مهم صنعت آب استان بوشهر است که با هدف تامین آب آشامیدنی و صنعت با پیشرفت فیزیکی ۳۱ درصد روی رودخانه باغان در دست ساخت است و خط انتقال ۲۷ کیلومتری آن، سالانه ۲ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی را به شهرهای ریز، انارستان و روستاهای تابعه آن منتقل می‌کند.

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهرگفت: خط لوله انتقال سد باغان از نوع فلزی است که ۱۰ کیلومتر آن لوله ۴۵۰ میلی‌متر و ۱۷ کیلومتر دیگر لوله ۶۰۰ میلی‌متر است.

جمشید تویل افزود: تا کنون ۷.۵ کیلومتر از این خط انتقال جوشکاری و کارگذاری شده‌است و ۲ کیلومتر دیگر در کارگاه آماده قرارگیری در محل است.

وی اضافه کرد: همچنین ۶ کیلومتر دیگر از لوله‌های مورد نیاز در کارخانه در دست ساخت و تا اول اسفند ماه به محل پروژه منتقل می‌شود.

تویل اظهار کرد: تا کنون۳۳ درصد از مراحل حفاری کانال و ۲۷ درصد از جوشکاری و جاگذاری خط لوله انجام شده‌است.

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: علاوه بر این خط انتقال، ۲ ایستگاه پمپاژ و ۲ مخزن به حجم‌های پنج هزار و یکهزار مترمکعب نیز برای تکمیل پروژه در دست ساخت است.

تویل با اشاره به پایان عملیات خاکبرداری این پروژه گفت: حجم خاکبرداری آن ۷۲۰ هزار مترمکعب شامل ایستگاه‌های پمپاژ، مخازن و راه دسترسی خط انتقال است.

وی افزود: پیشرفت کلی پروژه خط انتقال سد باغان ۵۳ درصد است که در صورت تامین مالی بموقع، این پروژه قابلیت افتتاح در تابستان سال آینده را دارد.