«دیاکو حسینی» روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در رابطه با طولانی شدن روند تصمیمگیری درخصوص دو لایحه پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه روند تصمیمگیری درخصوص دو کنوانسیون پالرمو و CFT تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گرفت و البته بخشی از مساله هم جنبه فنی دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه هر چقدر که تلاش میشود ابعاد مختلف مساله درباره FATF مورد بحث قرار گرفته تا شبهات مربوطه در این رابطه رفع و آگاهیهای لازم در اختیار افراد و گروههای مختلف قرار گیرد، مجددا عدهای براساس همان روشها و بحثهای سابق مسائلی را مطرح میکنند گویی که هیچ پاسخی به سوالاتشان دریافت نکردهاند.
برخی فکر میکنند پیوستن به FATF پروژه دولت است
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه مخالفت با FATF از سوی برخی افراد با اهداف سیاسی و در جهت آسیب زدن به دولت است، اظهار داشت: یک تصور باطل و غلط در برخی از افراد و گروهها شکل گرفته مبنی بر اینکه پیوستن ایران به FATF یک پروژه دولتی است و این عده فکر میکنند با اخلال ایجاد کردن در روند پیوستن ایران به FATF، میتوانند به دولت ضربه وارد کنند.
حسینی با بیان اینکه سیاست کلی اقتصادی کشور مبتنی بر پیوستن ایران به FATF است، تصریح کرد: پیوستن یا نپیوستن ایران به FATF میتواند سرنوشت کشور را در عرصه تجاری و مبادلات اقتصاد بینالمللی به دو شکل متفاوت رقم بزند و متاسفانه مخالفان روند عضویت ایران به FATF، به این مسئله توجهی ندارند.
وی با اشاره به روند عضویت ایران به FATF خاطرنشان کرد: استارت پیوستن ایران به FATF نه در این دولت، بلکه در دولتهای نهم و دهم زده شد و دولتهای یازدهم و دوازدهم تنها پیگیریکننده روند عضویت ایران بوده است.
این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک به برخی از دلایل مخالفان FATF اشاره کرد و ابراز داشت: تعدادی از مخالفان FATF استدلالهای فنیای را مطرح کردهاند که برخی از آنها با واقعیت نزدیک است و باید به آنها توجه کرد. ولی این مسائل، نمیتواند عامل انصراف ایران در پیوستن به روند FATF باشد بلکه باید در پروسه پس از الحاق و اجرا مورد توجه قرار گیرد.
حسینی درباره ادعای مخالفان پیوستن ایران به FATF مبنی بر آنکه این مسئله مانع از کمک ایران به گروههای مقاومت میشود، بیان کرد: مخالفان FATF میدانند این مسئله ارتباطی با گروههای مقاومت ندارد. تعریف FATF از تروریسم مبتنی بر دو قطعنامه ۱۲۶۷ و ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که شامل داعش، جبهه النصره، القاعده و طالبان میشود و ربطی به گروههای مقاومت ندارد.
تعریف کشورها از تروریسم تابع دیگران نیست
وی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری تابع تعریف کشورهای دیگر از تروریسم نیست، یادآور شد: هیچ کشوری از تروریسم تعریف واحدی ندارد و اینکه آمریکا یک گروه را تروریستی اعلام کند، برای دیگر کشورها الزامآور نمیشود آنها هم این گروهها را تروریستی بدانند. این استدلال ناشی از ناآگاهی اولیه بود و نمیتواند عاملی برای عدم پیوستن ایران به FATF شود.
این کارشناس ارشد مرکز بررسیهای استراتژیک افزود: پیوستن ایران به FATF موجب ضربه وارد شدن به این گروهها نمیشود بلکه عدم پذیرش روند FATF موجب در معرض اتهام قرار گرفتن ایران به حمایت مالی از گروههای تروریستی شده و در روند کمکهای ایران به این گروهها ضربه بیشتری میزند.
حسینی درباره دیگر استدلال مطرح شده از سوی مخالفان FATF مبنی بر اینکه پذیرش استانداردهای FATF موجب عدم دور زدن تحریمها میشود، عنوان کرد: کسانی که این مسئله را مطرح میکنند، میگویند روشهای دور زدن تحریمها عیان نیست اما با پذیرش FATF، آن شیوهها برملا شده و آمریکا از طریق نفوذی که به FATF دارد یا شفاف شدن اطلاعات ایران، میتواند به روشها و شیوهها ایران دسترسی یافته و مانع از دور زدن تحریمها شود.
وی به برخی از روشهای محافظت از اطلاعات روشهای دور زدن تحریمها اشاره کرد و گفت: این موضوع نگرانی بیجایی نیست ولی باید توجه داشته باشیم که FATF به ما دستور نمیدهد که همه اطلاعات را به آنها تحویل دهیم بلکه از چند وقت قبل از خواستار بازرسی محدود میشود که ایران میتواند به این بازرسی مخالفت کند. از سویی، این بازرسی از طریق کشورهای همکار منطقهای انجام میشود که بسیاری از آنها دوست ما هستند.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: ایران میتواند پس از پذیرش FATF و عدم ورود به لیست سیاه، میتواند همکاری ناقصی در ارائه اطلاعات داشته باشد. این مسئله، موضوع و رویهای معمول در همکاری کشورهای مختلف با FATF است. حتی برخی از کشورها اطلاعات غلط و اشتباه میدهند. اینها نمونههایی از روشهای محافظت از روشهای دور زدن تحریمها است.
هدف ایران باید جلوگیری از بازگشت مجدد به لیست سیاه باشد
حسینی درباره پیامدهای قرار گرفتن ایران در لیست تحریمها و اعمال شدن اقدامات مقابلهای علیه ایران اظهار داشت: هدف ایران در شرایط کنونی باید جلوگیری از بازگشت مجدد ایران به لیست سیاه و اعمال اقدامات مقابلهای ۹ گانه علیه ایران باشد. امروز ایران در این لیست نیست هرچند که چهار اقدام مقابلهای از چند ماه قبل به خاطر تاخیر در اجرای برنامه اقدام علیه ایران اعمال شدهاند.
وی با تاکید بر اینکه اگر ایران به صورت کامل در لیست سیاه FATF قرار گیرد، آمریکا تلاش خواهد کرد که ایران هیچ مبادلهای نداشته باشد، تصریح کرد: ایران قبلا در لیست سیاه FATF بود اما در زمانی که اوباما رئیسجمهور آمریکا بود و او برای فشار به ایران حد و سقفی قائل بود ولی هماینک ترامپی رئیسجمهور است که از همان ابتدا، سیاست فشار حداکثری علیه ایران را اعمال کرده است.
این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: ترامپ که برای فشار علیه ایران از "اسنپبک" تحریمها از طریق فعال کردن مکانیزم ماشه محروم شده است، میتواند امیدوار باشد که با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF همان فشاری را بر ایران وارد کند که از طریق فعال کردن مکانیزم ماشه میتوانست آن کار را انجام دهد.
حسینی با بیان اینکه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF تبعاتی سنگینی برای کشور دارد، خاطرنشان کرد: این تبعات میتواند معادل اعمال مکانیزم ماشه و بازگشت تحریمهای شورای امنیت علیه ایران باشد. بنابراین باید متوجه شرایط بود و برای رفع نگرانیها، روشهای سنجیده و عاقلانه اتخاذ شود تا بتوانیم این حد از فشار را تحمل کنیم.