ابوالفضل بلغندر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نمایش مهندس واشینگ کلوز به مصائب نویسندگی در ایران میپردازد و ایده آن از سال ۹۱ مطرح شد که من با مشکلاتی درباره نویسندگی روبه رو شدم زیرا این شغل به رسمیت شناخته نمیشود به همین دلیل همه افراد می توانند ادعای نویسندگی کنند و به همین دلیل بسیاری از نویسندگان مجبور میشوند به کارهای دیگری روی آورند، کارهایی که شأن پایینی ندارند اما در خور یک نویسنده نیستند.
وی افزود: من در آن سالها با این مشکلات دست و پنجه نرم کردم که بزنگاهی برای نوشتن نمایشنامه ای شد و مهندس واشینگ کلوز خلق شود.
این کارگردان درباره تاثیر و اهمیت جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بر وضعیت تئاتر در شهرستانها تصریح کرد: این رویداد ویترین اصلی نمایش ایران محسوب میشود که به بلوغ کاملی رسیده و به زیست خود ادامه میدهد؛ ما وقتی در ایام جشنواره تئاتر فجر به تهران میآییم معمولا به سراغ تماشای کارهای دوستان مان از شهرستانها نمیرویم و تنها به دیدن آثار خارجی یا هنرمندان شاخص تهران می نشینیم که این اتفاق خوب نیست.
بلغندر اظهار داشت: به نظر من باید راهکاری پیدا کنیم که آثار شهرستان بیشتر تبلیغ شوند زیرا بار سنگین تئاتر کشور را هنرمندان شهرستان به دوش میکشند و باید بخش استانی را تقویت کنیم. به نظرم با وجود نادر برهانی مرند در مقام دبیری جشنواره این راهکار در سالهای آینده تحقق پیدا خواهد کرد و امیدوارم از اجرای عمومی گروههای تئاتر شهرستانها نیز حمایت صورت گیرد تا تئاتر در تمام ایران مخاطبان خود را پیدا کند.
چهارمین همایش برگزیدگان جشنوارههای تئاتر استانهای کشور تا ۱۰ دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.
سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.