تهران- ایرنا- کارگردان نمایش «بازی تاج و تخت» با اشاره به آنکه تولید و اجرای این اثر نمایشی ادای دینی به سنت نمایش سیاه‌بازی و برخی از سیاه‌بازان بزرگ و فقید نمایش ایرانی است گفت: سیاه به عنوان شخصیتی مردمی و سیاسی با نگاه طنازانه به بیان مشکلات، دغدغه‌ها و مطالبات مردم در مواجهه با اربابان و زورگویان می‌پردازد.

محمدجواد بشارت در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت: بعد از تجربه‌های مختلف در گونه‌های تئاتری تصمیم گرفتم تا شیوه نمایش سیاه‌بازی و تخت‌حوضی را به عنوان یکی از کهن‌ترین گونه‌های نمایش ایرانی جهت تجربه از سر بگذرانم، بر همین اساس به سراغ تولید نمایش بازی تاج و تخت رفتم.

وی ادامه داد: در این اثر علاوه بر آنکه ادای دینی به برخی از سیاه‌بازان بزرگ سنت نمایش‌های ایرانی چون زنده‌یادان سعدی افشار، سیدحسین یوسفی و مهدی مصری داشتم تلاش کردم تا قدرت نمایش آیینی - سنتی ایران را در ارتباط با مخاطب یکبار دیگر به آنها و این بار با نگاه تلفیقی با تئاتر مدرن به اثبات برسانم.

این کارگردان با اشاره به آنکه پیش از این تجربه‌ای در عرصه نمایش‌های آیینی - سنتی و سیاه‌بازی نداشته است گفت: نمایش بازی تاج و تخت در حقیقت یک اثر کمدی - انتقادی است که در آن از شخصیت سیاه و برخی از سنت‌های نمایش سیاه‌بازی بهره بردم. اما در این نمایش تلاش کردم تا حلقه واسطی میان سنت‌های نمایش ایرانی و جهان تئاتر مدرن نیز ایجاد کنم.

زبان طنازانه سیاه مفری برای بازتاب نقدها

کارگردان نمایش بازی تاج و تخت با بیان آنکه شخصیت سیاه دوست داشتنی‌ترین، جذاب‌ترین و خاطره‌انگیزترین شخصیت میان شخصیت‌های نمایش ایرانی است، گفت: دلیل مردمی بودن این شخصیت به زبان پر از کنایه، نیش‌دار و طنازانه او در بیان انتقادات به اربابان و زورگویان نسبت به مطالبات، نقدها و اعتراض‌های مردمانی است که توان گفتگوی مستقیم با آنها را ندارند. این بار شخصیت سیاه با بهره بردن از همان ذکاوت موجود در طنز، نگاه طنازانه و زبان شیرینش این مهم را به عنوان نماینده مردم به اربابان منتقل می کند.

بشارت در پاسخ به این پرسش که آیا در روایت نمایش بازی تاج و تخت با نگاهی که او دارد به نقد شرایط موجود در جامعه نیز پرداخته است یادآور شد: برای روزآمد کردن موضوع و مفهوم نمایش آنگونه که گفتم به ایجاد حلقه واسط میان سنت‌های نمایش ایرانی و آنچه که به عنوان تئاتر مدرن می‌شناسیم تلاش کردم تا بخشی از دغدغه و مشکلات مردم را چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه اجتماعی از طریق این نمایش با مخاطب در میان بگذارم. خوشبختانه با وجود اجراهایی که پشت سر گذاشتیم، بازخوردهای خوبی را نیز از سوی مخاطبان دریافت کرده‌ایم.

نمایش کمدی اگر دارای رویکرد و نگاه پیام رسانی در حوزه نگرش‌های اجتماعی و انتقادی نباشد بیشتر به سمت هجو حرکت می‌کند و به شخصه اعتقادی به نمایش‌های هجو و متکی بر عنصر سرگرم‌سازی به عنوان عنصر مطلق ندارم. به همین سبب در بازی تاج و تخت تلاش کردم تا بخشی از مطالبات مردم جامعه خود را این بار با زبان طنازانه سیاه به اجرا در آوردم.

تئاتر برای همه محقق نشده است

وی ضمن انتقاد به شرایط اقتصادی موجود در بدنه هنرهای نمایشی کشور گفت: با ترویج فرهنگ توسعه تماشاخانه‌های خصوصی، بدون نظارت و برنامه‌های تدوین شده شاهد اجرای بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰ نمایش طی هر شب در تهران هستیم. در حالی که دامنه مخاطبان تئاتر در کشور ما و حتی پایتخت محدود است و هنوز نتوانسته‌ایم شعار تئاتر برای همه را محقق کنیم.

وی افزود: به همین سبب بسیاری از نمایش‌هایی که در تماشاخانه‌های خصوصی به صحنه می روند به دلیل عدم مدیریت صحیح و نظارت دقیق علاوه بر آنکه از کیفیت ابتدایی و استانداردهای نخستین نیز بری هستند؛ عموماً در تامین هزینه‌های اولیه نیز با مشکل مواجه می‌شوند و به جز ضرر و زیان برای گروه نمایشی حاصل و ارمغانی ندارند.

نمایش بازی تاج و تخت به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد بشارت با حضور بازیگرانی چون امید رهبر، علی فرامرزی، محمدجواد آقایی، سمیرا علایینی، مهدی اسدی، حامی ترابی، محمدمهدی غربی و مرتضی حفار همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن شماره یک تماشاخانه مهرگان به صحنه می رود.